- Annonse -
HjemMotorsportVettel forlater Ferrari

Vettel forlater Ferrari

For de som har sett den populære serien «Formula 1» på Netflix kommer det kanskje ikke som en gedigen overraskelse at Sebastian Vettel nå forlater Ferrari.

Det kommer stadig nye såkalte sports-dokumentarer, hvor film-makerne følger spesielle lag eller personer tett over en lengre periode.

- Annonse -

Blant Netflix’s aller mest populære serier finner vi nå tre slike, Michael Jordans siste dans, Sunderlands kamp for å overleve og sirkuset som er i formel 1.

Sistnevnte har foreløpig kommet i to sesonger, og i den andre fikk vi også et blikk bak kulissene hos verdens mest berømte F1-lag ‒ Ferrari.

Scuderia Ferrari jakter desperat på sin første fører-tittel siden 2007, og selv om de har kommet nært noen ganger har alltid Mercedes dukket opp som et troll og til slutt stukket av med den gjeveste tittelen.

Mannen som skulle sørge for å lede Ferrari inn i en ny æra var Sebastian Vettel, som ble den yngste til å ta både beste startspor og vinne et formel 1-løp da han gjorde begge tingene i 2008. De rekordene er senere slått av Max Verstappen.

- Annonse -

En rekord som derimot ikke er slått er den tyskeren har som yngste verdensmester. Vettel tok nemlig sin første av fire titler på rad i 2010, og den gang kjørte han for Red Bull Racing ‒ teamet Verstappen nå kjører for.

Ferrari er altså ganske så desperat etter en ny verdensmester, noe som er forståelig nok ettersom de er det største laget.

Så før 2015-sesongen sikret de seg Vettel, den beste føreren de fire foregående årene. Men for Vettel kunne ikke timingen vært særlig dårligere.

Mercedes gjorde comeback i formel 1 det samme året Vettel sikret seg sitt første mesterskap, og etter fire «prøve-år» med kongen Michael Schumacher som mentor de tre første hadde det tyske laget endelig løst koden foran 2015-sesongen.

- Annonse -

De var suverene, og har siden rasket med seg alle titlene både for førere og lag. De er altså det Ferrari var i store deler av 2000-tallet.

Schumacher, som tok fem VM-titler for Ferrari fra 2000 til 2004, ble for øvrig erstattet av en ung, lovende brite kalt Lewis Hamilton.

For Vettels del ble det dermed en svært vanskelig oppgave, og selv om han kom nært både i 2017 og 2018 måtte han til slutt se seg slått av Mercedes-fører Hamilton begge årene.

Før fjorårets sesong bestemte Ferrari seg for å gjøre endringer, og hentet inn det store talentet Charles Leclerc fra Monaco som lagkamerat til Vettel.

Det ble aldri en suksess.

Vettel merket presset fra den da 21 år gamle føreren, og gjorde flere førerfeil enn tidligere. 32-åringen gjennomførte sin dårligste sesong siden 2008, og endte på en skuffende 5. plass med kun én seier.

Leclerc ble nummer fire, og vant to VM-runder. Læregutten hadde overgått mesteren, og rollene var snudd.

Som Netflix-dokumentaren viser var Vettel misfornøyd med situasjonen, og trivdes åpenbart ikke veldig godt.

Så det kommer ikke som en bombe at Vettel og Ferrari nå har bestemt seg for å skille lag etter 2020-sesongen som fortsatt ikke har kommet i gang.

‒ Vi tok denne avgjørelsen sammen med Sebastian, og vi tror det er den beste løsningen for begge, sier lagleder Mattia Binotto hos Ferrari.

‒ Det var ikke et lett skritt å ta, gitt Sebastians verdi både som fører og person. Det var ingen spesifikk grunn til denne avgjørelsen, men vi fant ut at det beste for oss begge var å fortsette vår reise på forskjellige veier for å nå våre respektive mål.

Vettel har alltid vært godt likt i formel 1-sirkuset, og var tross varierende resultater ganske populær blant Ferrari-fansen.

‒ Forholdet mitt til Scuderia Ferrari ender på slutten av 2020, sier Vettel.

‒ I denne sporten må det være perfekt harmoni om man skal oppnå det maksimale, og jeg og laget har innsett at det ikke lenger er en felles vilje til å fortsette sammen utover denne sesongen. Det økonomiske aspekter hadde ingenting å si; det er ikke min måte å tenke på, og det vil aldri bli det.

Korona-smitten har altså utsatt formel 1-sesongen, og satt alt på vent.

‒ Det som har skjedd de siste månedene har fått mange av oss til å reflektere over hva som virkelig er prioriteringene i livet. Selv har jeg hatt tid til å reflektere over hva som virkelig er essensielt for framtiden min, sier Vettel.

Det er altså ikke Ferrari, men selv om tyskeren snart runder 33 år blir han neppe arbeidsledig. Hvor Vettel eventuelt ender opp er ikke klart. Ei heller hvem som skal erstatte han i Ferrari.

Formel 1’s planer for 2020-sesong er å få gjennomført så mange løp som mulig, med en foreløpig planlagt oppstart i Østerrike 3. juli og avslutte med to runder så sent som i desember.

Så Vettel vil mest sannsynlig få en mulighet til hos den steilende hesten. Kan han avslutte som en ekte mester?

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Pininfarina Battista er ifølge italienerne selv verdens raskeste serieproduserte bil. (Fotos: Pininfarina)

Verdens rakeste: 0-100 km/t på 1,86 sekunder

En Pininfarina Battista akselerer raskere enn en Formel 1-bil. Over hos Wikipedia, dette åpne leksikonet som kan redigeres av alle...
Vakrere enn dette får man vel ikke et bilde, gjør man? (Fotos: Wiesmann)

Historiens første helelektriske kabriolet roadster(!?)

Wiesmann gjør comeback ‒ med et skikkelig lydløst smell! Se bilder. Du skal være godt over snittet bilinteressert om du...
Disse åtte bilene kan bli årets bil i Europa. (Foto: Nissan/Toyota/Subaru/Renault/Peugeot/Volkswagen/Jeep/Kia)

Disse åtte kjemper om å bli årets bil i Europa

Fem spennende elbiler har tatt seg til finalen i kampen om å bli årets bil 2023 her i Europa. Det...
Hyundai skal samme med den originale designeren bygge Pony-konseptet fra 1974 som er inspirasjonen for dagens Ioniq 5. (Fotos: Hyundai)

Hyundai skal bygge det originale Pony-konseptet

Glem Ioniq 5 og Ioniq 6. For nå skal Hyundai, sammen med selveste Giorgetto Giugiaro, lage konseptet som førte...
Som vanlig har den første snøen skapt kaos på veiene. (Fotos: Heidi Tofterå Slettemoen, Frende Forsikring)

Ja, vi er nervøse på glatta

Over halvparten av de som svarte på en ny undersøkelse sier at de sitter med hjertet i halsen under...
Mer har åpnet sin første 300 kW lynlader i Norge, og denne blir foret med strøm fra nabobygget. (Foto: Entra)

Dette bygget er en gedigen ladeplugg for elbilene

Mer Norge har satt opp sin første 300 kW lynlader, og dette anlegget bruker blant annet overskuddsenergi fra bygget...
Hyundai Norge skal kun ta inn elbiler fra og med neste år. Her den prisbelønte Ioniq 5. (Fotos: Hyundai)

Hyundai Norge: Kun elbiler fra 2023

Modellen Santa Fe har allerede tatt adjø med Norge. Snart følger Tucson etter. Deretter skal det kun handle om...
Dette er verdens raskeste elbil, en Rimac Nevera. (Fotos: Rimac)

Rimac Nevera er verdens raskeste elbil

Den ultraville elektriske hyperbilen har nådd en toppfart på formidable 412 km/t. Se video. Rimac Nevera har allerede en uoffisiell...
Abarth tar det helelektriske steget med sin utgave av 500e, som jo ser ganske så elektrisk ut på dette bildet. (Fotos: Abarth)

Historiens aller første helelektriske Abarth

Lille Abarth tar et stort steg med 500e, merkets aller første elbil. Det var selvsagt uunngåelig at også Abarth tok...
Hennessey har laget det som utvilsomt må være verdens sterkeste campingbil, en mammut av en camper. (Fotos: Hennessey)

Verdens sterkeste campingbil

Det er ikke noe å lure på, Hennessey Mammoth 1000 TRX Overland er verdens sterkeste campingbil. Det er åpenbart ingen...
Et utvalg foreslår en kilometeravgift på toppen av alle andre avgifter som er i dag. (Foto: NAF)

Foreslår ny veiavgift på toppen av alt annet

I søken etter nye avgifter foreslår Skatteetaten og Statens vegvesen en ny veiavgift rettet mot elbiler. NAF er forbannet. Det...
Hyundai Ioniq 6 bryter den nye drømmegrensen på 600 kilometer. (Fotos: Hyundai)

Alle prisene på Hyundai Ioniq 6 er klare

Hyundai Norge har åpnet salget av den neste Ioniq-modellen, og dermed er også prisene klare. Forvirret. Ja, det er lett,...
Ford viser fram en ny helelektrisk 8-seters flerbruksbil, E-Tourneo Custom. (Fotos: Ford)

Ford med 8-seters elbil

Ford Pro viser fram en ny elektrisk flerbruksbil, E-Tourneo Custom. Det er travle tider over hos Ford Pro. De skal...
Lambo har på gang en krysning av Huracán og Urus, og kan vi forlange mer? Nei! (Fotos: Lamborghini)

Lambo bekrefter at rebellen kommer til neste år

En Lamborghini sportsbil født for grusen? Jepp, hils på Sterrato, som trives like godt på sanden som på asfalten. Det...
Hongqi E-HS9 risikerer å bli over 100.000 kroner dyrere med nye foreslåtte avgifter. (Fotos: HBI Norge)

Hongqi E-HS9 kan bli 120.000 kroner dyrere

Hva skjer med elbilavgiftene? Ja, godt spørsmål, men en elbil som populære Hongqi E-HS9 risikerer å bli 120.000 kroner...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her