Seat runder 70 år

De færreste 70-åringer kan skryte av å være så unge, friske og spreke som det Seat er.


Spania er Europas sjuende største land i Europa målt etter antall
innbyggere, men da de større landene giret om for å ta del i det som kom til å
bli en viktig industri hang de håpløst etter.

Spania hadde da også sitt å stri med i perioden som ledet til
1950-årene da bil-industrien tok av.

Først fikk de en borgerkrig som herjet landet mellom 1936 og
1939, hvor general Francisco Franco kom seirende ut av det hele.

Men resten av Europa og Vesten var ikke spesielt imponert av
det urolige landet, og de fleste investorene holdt seg unna.

Den spanske banken kalt Banco Urquijo så raskt at dette
kunne bli et problem, og for å prøve å ta del i det gryende bileventyret opprettet
de de et selskap som fikk navnet Sociedad Ibérica de Automóviles de Turismo i 1940.

Dette navnet ble forkortet til S.I.A.T. Ja, vi nærmer oss.

For det andre var timingen usedvanlig dårlig, for som vi jo
vet var Europa i fullt kaos i 1940.

Etter 2. verdenskrig var over så fortsatt de spanske
myndighetene viktigheten av en spansk bilprodusent, og jobbet videre med
planene om å finne eksterne partnere med den riktige ekspertisen.

De klarte å lokke til seg to produsenter som var
interessert, italienske Fiat og tyske Volkswagen. De gikk for Fiat.

9. mai 1950 kunne de endelig stifte Sociedad Espanola de
Automóviles de Turismo, hvor Ibérica altså var erstattet av Espanola.
Dermed ble også forkortelsen en annen, nemlig S.E.A.T. Ja, Seat.

Seat og Fiat var partnere helt til 1982, men da endte uenigheter
om finansielle investeringer opp med at de delte lag.

Den gamle beileren så igjen muligheten, men igjen fikk
Volkswagen-gruppen konkurranse. Denne gang av tungvektere som Toyota, Nissan og
Mitsubishi, men Volkswagens sjef Carl Hahn bokset også i den tyngste klassen.

Han fikk i stand en avtale med Seat, som til slutt endte med
at den tyske gruppen overtok merket i 1990. Hahn var også mannen som innledet
et partnerskap med Skoda, som endte med at Volkswagen-gruppen kjøpte det tsjekkiske
merket i 1995.

Seat ble altså etablert 9. mai 1950, og tre år senere kunne de endelig feire sin første bil. 13. november 1953 ble den aller første Seat 1400 født på fabrikken Zona Franca i Barcelona, og dermed var eventyret endelig i gang.

Den gang klarte de å sette sammen fem biler om dagen, og senere fulgte også modeller som Seat 600 og Seat 127, før de innså at de måtte ha mer plass.

I 1993 flyttet de fra Barcelona til Martorell, og den første
bilen som forlot den nye fabrikken som kostet rundt 10 milliarder kroner var 2.
generasjon av Seat Ibiza og den helt nye Seat Cordoba.

Ja, alle Seat-modeller har nå geografiske navn.

Produksjonstakten var nå oppe i 1.500 biler i døgnet.

Nå har Seat tre produksjonssentre, i Barcelona, El Prat de
Llobregat og Martorell. De setter også sammen biler i andre land; Ateca i Tsjekkia,
Tarraco i Tyskland, Alhambra i Portugal og elbilen Mii electric i Slovakia.

Totalt har Seat produsert 19 millioner biler.

Og det gamle målet om eksport er for lengst innfridd. Det
skjedde faktisk i 1965, og det første markedet utenfor Spania ble av alle ting
Colombia. Seat er nå den største spanske industrielle eksportøren, og står for
3 prosent av den totale eksporten.

Faktisk eksporteres Seat nå til så fjerne strøk som New
Zealand og Fransk Guyana.

Seat har i løpet av de 70 første årene laget 75 modeller,
inkludert forskjellige versjoner og generasjoner. Noen er selvsagt litt mer
ikonisk enn andre.

Dette inkluderer den første bilen, Seat 1400 og den
legendariske Seat 600 som dukket opp tre år senere.

I litt nyere tid er det mange som husker tidligere nevnte
Ibiza som kom i 1984, og Leon som ble lansert i 1999.

I 2016 tok de også et stort steg mot framtiden, og kom med
SUV-modellene Ateca, Arona og Tarraco. Og i 2019 kom de altså med sin første
helelektriske bil, Mii electric.

De følger også med tiden med ladbare hybrider, og den aller
første rene elbilmodellen er også på gang ‒ el-Born som har fått navn etter bydelen
El Born i Barcelona. Så nei, navnet betyr ikke at en elbil fødes.

Ikke minst har Seat fornyet seg med å opprette et helt nytt
bilmerke, akkurat som blant andre Toyota tidligere har gjort.

Den japanske produsenten har hatt enormt suksess med det
litt mer eksklusive merket Lexus, og Seat har fått en god start med Cupra ‒ et
litt mer sportslig merke.

Dette startet med Cupra Ateca og Cupra Leon, to versjoner av
Seat-modeller. Men snart kan de også presentere sin aller første selvlagde
modell, Cupra Formentor.

Nå har også Seat fått stadig større ansvar innad i
Volkswagen-gruppen, og har blant annet ansvaret for mikromobilitet og nye mobilitetsprodukter.
Det har ført til at Seat har vist fram flere konsepter som passer i byene, som
for eksempel en elektrisk scooter og en elektrisk sparkesykkel.

Etter 70 år har også Seat blitt voksen, og antall ansatte
har gått fra 925 i 1953 til flere enn 15.000. Totalt har merket skapt minst
100.000 arbeidsplasser, og i fjor hadde de en omsetning på formidable 11.157 milliarder
euro. De har nå satt finansielle rekorder fem år på rad.

Og det har også salget gjort.

I fjor leverte de ut 574.078 biler, en økning på 10,9
prosent fra 2018. Og hvor lang tid ville fabrikken i 1953 brukte på å lage så
mange biler? Jo, 314 år.

Tiden har heldigvis forandret seg, og 70-åringen Seat har
helt klart hengt med på dette.

Seat er nemlig en usedvanlig sprek og frisk jubilant.

Les også:

Les mer om:

Nyheter