Abarth rundet 70 år

Skorpionen debutere 4. mai 1949, og har siden gitt lyd fra seg ‒ bokstavelig talt.


Mang et bileventyr har startet med motorsport, og det gjorde
også Abarth ‒ et italiensk tuningselskap eid av Fiat Chrysler Automobiles
(FCA).

Mannen som startet det hele het Carlo Abarth, som tilbake i
1947 var sportsdirektør for racerbilmerket Cisitalia.

Finansielle problemer i 1948 førte dog til trøbbel for Cisitalia,
men merket klarte å holde det gående til 1949. Da var det imidlertid slutt, og
grunnlegger Piero Dusio, en tidligere Juventus-spiller, flyttet like godt til
Argentina.

Men at den enes død er den andre brød kunne ikke passet
bedre her, for Abarth sikret seg utstyret til Cisitalia og startet opp for seg
selv.

Og Abarth skulle iallfall ikke gå i samme felle som Dusio og
kun satse på racerbiler, så han utviklet raskt et trimsett til vanlige biler.
Og det var et genitrekk.

Settet fikk premiere på en bilutstilling i Torino 4. mai, og
de spesielle eksosanleggene han hadde utviklet skulle føre til suksess.

Den første prototypen av dette ga han et klart overtok på
markedet, og ikke bare bød eksosanleggene på mer krefter ‒ bilene fikk også en langt
røffere lyd.

For det var to ting Carlo var opptatt av. Han skulle lage trimdeler
som også den vanlige mannen i gata hadde råd til, og bilene med slike sett
skulle høres.

Det tok ikke lang tid før han satset utover landets grenser,
og i 1962 hadde den lille eksos-bedriften økt til 375 ansatte som pumpet ut 257.000
eksosanlegg. Av disse ble 65 prosent eksportert.

Fiat eier altså Abarth, og det var også slike modeller de
første eksosanleggene ble bygd for.

Først og fremst for legendariske Fiat Topolino, ja
forløperen til selveste Fiat 500. De første 50 var til Topolino, men eksosanleggene
kunne også monteres på biler som 600, 1100, 1400 og 1500.

Fiat og Abarth startet sitt offisielle samarbeid i 1952, noe
som umiddelbart resulterte i modellen kalt Abarth 1500 Biposto.

Men ikon-statusen kom ikke før Fiat 500 var på plass.

Carlo Abarth ble som mange andre forelsket i den lille
sjarmøren, og det førte også til at han satte sammen sin egen versjon, nemlig Fiat-Abarth
595. Denne skulle herje på racerbaner i mange år.

På samme tid kom også et berømt trimsett fra Abarth som la
til rette for framtidig suksess.

Fiat kjøpte opp Abarth i 1971, og i 2007 ble merket relansert som et uavhengig selskap.

Året etter ble også en ny Abarth 595 lansert, og denne hadde
også et eksosanlegg som skulle etterligne den klassiske lyden til merket med skorpionen
i logoen.

I 2009 fulgte de opp med eksosanlegg-settet «Record Monza», og
med dette hyllet Abarth rekorden til Carlo Abarth satt i 1965. Den gang måtte
den da 57 år gamle grunnleggeren slanke seg 30 kilo for å få plass bak rattet på
en Fiat Abarth, en toppløs racer som kun veide 500 kilo og som hadde 105 hk.

Carlo var på jakt etter Abarths 100. rekord, og det klarte
han med bravur. For i løpet av en hektisk helg på Monza-banen satte han
likegodt fire…

I dag tilbyr Abarth flere versjoner av Alfa Romeos 124-modell, og selvsagt en rekke versjoner av Fiat 500 som du nå vet er kalt Abarth 595.

Og ja, alle har selvsagt en rå lyd ‒ som var musikken i Carlo Abarths ører.

Les også:

Les mer om:

Nyheter