Prøvekjørt elbilen til Lexus

Luksuriøs elbil med rekordgaranti på batteripakka og en ganske så lav utgangspris. Vi har testet en førproduksjonsmodell!


Lexus er det nærmes underlig få folk i Norge som har fått øynene opp for, men kanskje dette endrer seg nå som de kommer med sin første elbil?

For meg står Lexus for luksus, komfort og en service som
best kan sammenlignes med businessklasse til USA!

Nybiltester har kjørt Lexus før, og de testene finner du her.

Ser man på undersøkelser som viser hvor fornøyde kunder er,
så er det normalt å finne Lexus i toppen av dem.

Lexus UX 300e er en ombygd UX 250h som vi har testet før.

UX 250h er en kompakt SUV som ikke har mest plass i baksetet
eller i bagasjerommet, men som gir sjåføren og forsetepassasjeren svært god
luksusopplevelse.

Så hvordan er elbilversjonen UX 300e sammenlignet med hybridversjonen
UX 250h?

UX 300e har mer plass i bagasjerommet, noe mindre fotplass i
baksetet dersom de foran senker setet helt ned, men elmotoren på 204 hk, 300 Nm
som gjør unna 0-100 på 7,5 sekunder er mye mer direkte og moro å kjøre med,
spesielt i Sports-modus!

I videoklippet over kan du bli med på test av forbruk i
Nybiltesters egen testløype, samt en gjennomgang av bilen.

Må man lade mellom Drammen og Grimstad? Neida, det må man
ikke, men vi skulle teste så mye som mulig på kort tid, så da måtte også lading
testes.

Også er det jo litt snodig å ikke lade litt om man likevel
må stanse for å tømme tanken.

Lexus UX 300e er ikke best på lading, det prøver den heller
ikke å være. ChaDeMo-pluggen og teknologien gjør at man maksimalt kan lade med
50 kW hastighet.

Det kan jo høres ille ut, men det kommer jo helt an på
hvordan man legger opp turen. Når du tømmer tanken eller må ha litt kaffe eller
litt mat, så lader du samtidig.

Da jeg stanset for å gå på do og spise litt kjapp lunsj var
det 59 prosent på batteriet, og da jeg var ferdig med det jeg skulle hadde det
kommet inn 8,798 kWt på batteriet, som da var 73 prosent fullt.

Bilens batteri er forøvrig på 54,3 kWt (brutto).

ChaDeMo pluggen er bak på bilens venstre side, mens på høyre
side bak finner man type-2 pluggen man bruker til hjemmelading.

Ombordladeren er vannavkjølt og kan ta imot 6,6 kW lading.
Noen klager over at det er lavere enn 7,2 kW, men hva betyr nå det da når bilen
er full-ladet lenge før hanen galer?

Batterivarming på vinteren foregår med varmeelement, og
kjøling foregår med bilens klimaanlegg.

Da jeg var på bilmessa i Paris i 2018 skjønte jeg at SUV og
buede hjulbuer var blitt gammelt. Ganske mange av bilens linjer som går skrått
oppover om man ser fra bilens front og bakover på bilens side.

Designmessig har jeg mest sansen for bilens front, som rett
og slett er ganske så spektakulær! Veldig moro at noen våger noe annet enn alle
andre, og jeg liker det!

Men, hvordan oppleves UX 300e på veien?

Du setter deg inn i gode og myke forseter med mange
justeringsmuligheter, men uten minnefunksjon.

Selv om du ikke kan justere sideklemming eller slå på
massasje her, så kan du ha kjøling på varme dager, og varme på kalde, og
sidestøtten er god.

Rattet er skikkelig deilig, og har gode knapper det er lett
å bruke. Det er også varme i rattet. Den tøffe girspaken ligger også veldig
godt i hånden.

Deilig materialvalg stort sett over alt, men vet ikke om jeg
synes materialvalget i dørene var like stilig som ellers.

Meget bra head-up display, kul vribryter bakom rattet på
høyre side for å endre kjøremodus, man har normal, sport og eco.

Man kan få UX 300e i 3 ulike utstyrsnivåer, og vi testet
Luxury som er topputgaven.

I midtarmlenet som kan åpnes fra begge sider er det 2xUSB og
aux. Her kan man bruke Apple CarPlay eller Android Auto.

Bryteren for temperatur som du ser til høyre for
startknappen er en vippebryter som kan vippes opp eller ned, derfor har den
noen prikker på seg, og på kvelden har den to streker lys på seg.

Borte ved Auto, Off og en del knapper til er det kun
nedtrykking som er mulig, dermed er de annerledes i utformingen.

Du har ikke bare en høy komfort i bilens interiør, men også
når du begynner å kjøre med bilen.

Her er det lite støy, og du kan slå på en lyd som kan minne
om motorlyd dersom du synes det blir for stille.

Ellers kan du jo nyte musikken fra det meget gode Mark &
Levinson anlegget i bilen.

I Sportsmodus sparker bilen godt i fra, og lavt tyngdepunkt
og gode fjæringer gjør som nevnt UX 300e langt mer moro å kjøre aktivt enn
UX250h.

Bilens framhjulstrekk er godt og avansert.

Fint ryggekamera som kombinerer 360 med to mulige visninger
bak eller foran bilen avhengig av om du har bilen i R eller D.

Hva med forbruket? Vel, vi fant ut følgende:

  • 61 kilometer med cruise på 110 km/t gav et
    forbruk på 20,6 kWt/100km
  • 30,3 km med cruise på 100 km/t fra Grimstad til
    IKEA viste 19,1 kWt/100km
  • 30,3 km med cruise på 100 km/t fra IKEA til
    Grimstad viste 17,8 kWt/100km

Vår faste testløype med 50-70 km/t og motorvei på totalt
71km viste 16,6 kWt/100km

Det vi merket oss var at akselerasjon og oppoverbakker
påvirket forbruket ganske mye. Naturlig nok i tillegg til fart.

Bilen er fortsatt et stykke unna normal produksjon, den
starter opp i mai/juni, og da vil den eksterne WLTP-testen komme i forhold til
hva WLTP-rekkevidden blir.

Lexus sier derfor, ut fra egne tester som naturligvis er så
tett opp mot de eksterne WLTP-testene som mulig, at WLTP-rekkevidden vil bli
over 300km.

I praksis blir det dermed en del mindre.

Hva koster en bil som dette? Vel, det kommer jo an på
utstyrsnivå. Startprisen er på 369.900 kroner, men jeg ville nok valgt Luxury
for å få med alt utstyr for 450.000 kroner.

Med vinterhjul og metallic lakk lander man da rett under 480.000
kroner.

Men hva med den heftige garantien på batteriene?

Joda, minimum 70 prosent av batterienes kapasitet garanteres
i 10 år eller inntil max 1.000.000 km dersom du følger Lexus sitt
vedlikeholdsprogram for batteriet.

Du kan naturligvis droppe å følge dette
vedlikeholdsprogrammet, men da blir garantien mer normal for batteriene.

8 år eller 160.000 km er den normale garantien man får på
batteriene uten den årlige helsesjekken.

Bakseter er det 3 av i denne bilen, men plassen der er noe
begrenset. Ser du i videoen vil du se at jeg klarer å skvise meg inn likevel,
men jeg ville nok ikke trivdes baki her spesielt lenge.

Håret går oppi taket, og knærne er godt presset opp i
førersetets rygg ute på kantene. Føttene sliter også litt med plassen.

Gulvet i baksetet er noe høyere ettersom batteripakka her
ligger i gulvet. Jeg er også en brukbart lang kar som hadde senket førersetet
så langt ned som mulig, og da blir det lite plass igjen under der til føtter.

Varme i yttersetene bak og 2xUSB gjør at fasilitetene der
bak er gode i utstyrsnivå Luxury.

Dersom midtplassen bak ikke benyttes kan man vippe ned
armlene og koppholder.

Bagasjerommet har plass til 367 liter, noe som er 47 liter
mer enn UX 250h har plass til.

Dersom man kan leve med begrenset bakseteplass og ikke så
stort bagasjerom er vel bilens hovedulemper ryddet av veien.

Når man får disse bilene som kunde i oktober vil det følge
med en app der man kan styre alt som handler om lading og slikt.

På nøkkelen kan man også fjernstarte bilens klimaanlegg.

I selve bilen er det så godt som ingen menyer som handler om
at dette er en elbil. Det ordner man med fra mobilen, og ettersom dette er en
Lexus og ikke et annet merke kan man nok også regne med at denne appen funker,
akkurat det er Lexus gode på.

Er Lexus UX 300e en elbil jeg kunne hatt lyst på?

Ja, definitivt! Som en bil nummer 2 fungerer denne helt
optimalt selv om vi har 3 barn og hund.

Som en bil nr 1 ut fra mine behov så blir en UX uansett for
liten.

Kjører man 350 km eller mer veldig ofte kan man nok kanskje
også bli noe lei av at ladehastigheten aldri kan komme over 50 kW.

Men denne bilen har ingen konkurrenter når det gjelder
størrelse, pris og luksusnivå/komfortnivå.

Man må opp på større biler som Jaguar I-Pace, Mercedes-Benz
EQC og Audi e-Tron for å få en luksus, komfort og sportslighet som kan ligne på
det Lexus UX 300e leverer.

Prøver du den må du være forberedt på at du får lyst på den!

Les flere tester hos Nybiltester.no

Les mer om:

Nyheter Tester