Man skulle kanskje tro at et supermerke som Ferrari ikke sysler med altfor mange modeller, men det går virkelig unna i Maranello. Det viser helgens Goodwood Festival of Speed.
For dit kommer Ferrari med fire ganske så nye biler.
Dermed er Amalfi, som også er navnet på en provins i Sør-Italia og en italiensk by på verdensarvlisten, en bil som kombinerer både høy ytelse, allsidighet og estetikk. Den skal by på sportslig kjøring uten å ofre komfort og stil, og bør by på en ganske så god balanse mellom adrenalinfylt kjøring og daglig brukervennlighet.
Som vanlig mikser Ferrari et litt minimalistisk design med rene linjer og skulpturerte former, og det ser man helt klart foran med et stort luftinntak og et langt panser, mens en integrert aktiv spoiler bak bør bidra til kjøreegenskaper og et over snittet marktrykk.
Vel, 3.9-literen kommer fra den prisvinnende F154-familien, og med V8 og twin-turbo yter denne 640 hk ved 7.500 o/min. Kreftene blir sendt til hjulene via en 8-trinns dobbeltclutch girkasse, og det hele sørger for at 0-100 km/t går på 3,3 sekunder. 0-200 km/t er like imponerende, 9,0 sekunder, og Ferrari sier også at dette er klassens beste vekt-til-ytelse-forhold på 2,29 kg/hk.
100-0 km/t er også av den imponerende sorten, for det bruker Amalfi kun 30,8 meter på. Bilen er for øvrig 4,66 meter lang, og har en tørrvekt på 1.470 kilo.
Videre bør kjøredynamikken og teknologien være på plass. Amalfi har et brake-by-wire-system, ABS Evo-kontroller for alle underlag og en omkalibrert styreinnretning for presis respons.
Amalfi er utstyrt med 245/35 R20 foran og 285/35 R20 bak, og som et hvilket som helst folkemerke tilbyr Ferrari et syvårig vedlikeholdsprogram som dekker all regelmessig vedlikehold, originale reservedeler og inspeksjoner for å sikre topp ytelse og sikkerhet.
Hva en Ferrari Amalfi ender opp med å koste er ikke så godt å si, men vi kan jo nevne at en brukt Ferrari Roma ligger på over 2,5 millioner kroner. Så ja, det skal nok dessverre litt til for å treffe på en Amalfi med norske skilt.
Les også:
- Elektriske Porsche Cayenne er allerede en rekordbil
- Sjekk den vanvittige piruetten
- Rocker enda mer – svart Defender OCTA