Dette er en splitter ny Ferrari-modell, og den heter Amalfi. (Fotos: Ferrari)

Ny Ferrari erstatter Roma-modellen

Den steilende hesten har på gang en ny «folkemodell» med hakket vanskeligere navn enn Roma-bilen, nemlig Ferrari Amalfi.


Man skulle kanskje tro at et supermerke som Ferrari ikke sysler med altfor mange modeller, men det går virkelig unna i Maranello. Det viser helgens Goodwood Festival of Speed. 

For dit kommer Ferrari med fire ganske så nye biler. 

-->
Ferrari F80, merkets sjette superbil som skal feire 80 år, og som kun kommer i 799 eksemplarer, får sin dynamiske engelske debut.

Det gjør også Ferrari 12Cilindri, en ny sak som hyller Grand Tourerne fra 1950- og 60-tallet, og som navnet sier handler det om en V12-motor plassert foran for denne råtassen. 

En tredje ganske så ny bil er Ferrari 296 Speciale, og her er det en midtplassert motor som yter ganske så ville 880 hk gjennom en hybrid drivlinje. V6-motoren får nemlig hjelp av en elmotor, og denne har blant annet 20 prosent mer marktrykk enn selveste 296 GTB. 

Men den aller nyeste heter Ferrari Amalfi, en ny GT som er utstyrt med en front-mid-V8 og er en såkalt 2+ coupé. Ja, denne erstatter Ferrari Roma, bilen som kom så sent som i 2020. 

Dermed er Amalfi, som også er navnet på en provins i Sør-Italia og en italiensk by på verdensarvlisten, en bil som kombinerer både høy ytelse, allsidighet og estetikk. Den skal by på sportslig kjøring uten å ofre komfort og stil, og bør by på en ganske så god balanse mellom adrenalinfylt kjøring og daglig brukervennlighet.

Som vanlig mikser Ferrari et litt minimalistisk design med rene linjer og skulpturerte former, og det ser man helt klart foran med et stort luftinntak og et langt panser, mens en integrert aktiv spoiler bak bør bidra til kjøreegenskaper og et over snittet marktrykk. 

På innsiden byr Amalfi på en dual-cockpit layout, et nytt ratt med fysiske knapper og en 10,25 tommers sentral skjerm. Det går i karbonfiber og kontrasstrøm, og konfigurasjonen 2+ bør jo også øke den praktiske biten med ekstra bagasjeplass.

Ok, så hva kan Amalfi by på av ytelser, for dette er jo tross alt en Ferrari. 

Vel, 3.9-literen kommer fra den prisvinnende F154-familien, og med V8 og twin-turbo yter denne 640 hk ved 7.500 o/min. Kreftene blir sendt til hjulene via en 8-trinns dobbeltclutch girkasse, og det hele sørger for at 0-100 km/t går på 3,3 sekunder. 0-200 km/t er like imponerende, 9,0 sekunder, og Ferrari sier også at dette er klassens beste vekt-til-ytelse-forhold på 2,29 kg/hk. 

100-0 km/t er også av den imponerende sorten, for det bruker Amalfi kun 30,8 meter på. Bilen er for øvrig 4,66 meter lang, og har en tørrvekt på 1.470 kilo. 

Videre bør kjøredynamikken og teknologien være på plass. Amalfi har et brake-by-wire-system, ABS Evo-kontroller for alle underlag og en omkalibrert styreinnretning for presis respons. 

Her er det også aktiv aerodynamikk, inkludert en bakre vinge, det er både Apple CarPlay og Android Auto, det er mulig å velge et Burmester lydsystem, og ja, en annen løsning som alle i Norge bør gå for. 

Amalfi kan nemlig leveres med et frontløftesystem som hever bilen opptil 40 mm, noe som er gull verd spesielt når man kjører i byene. 

Når det gjelder kjøreegenskapene så har Ferrari blant annet gitt den nye bilen en aktiv bakvinge med tre konfigurasjoner, mens understellet og diffusoren er designet for å redusere luftmotstand og øke stabilitet. Og det er selvsagt en ADAS-pakke som hjelper til både med kjøringen og under nødsituasjoner. 

Amalfi er utstyrt med 245/35 R20 foran og 285/35 R20 bak, og som et hvilket som helst folkemerke tilbyr Ferrari et syvårig vedlikeholdsprogram som dekker all regelmessig vedlikehold, originale reservedeler og inspeksjoner for å sikre topp ytelse og sikkerhet.

Hva en Ferrari Amalfi ender opp med å koste er ikke så godt å si, men vi kan jo nevne at en brukt Ferrari Roma ligger på over 2,5 millioner kroner. Så ja, det skal nok dessverre litt til for å treffe på en Amalfi med norske skilt. 

Les også:

Hva tenker du

Les også