Nybilsalget stupte -97 prosent!

Det ble registrert langt færre nybiler i Storbritannia enn det gjorde i Norge i april. Ja, ganske så ufattelig.


Hør på dette. I april 2019 ble det registrert 161.064 nye
biler i Storbritannia, noe som var en ganske vanlig salgsmåned i kongeriket med
rundt 66 millioner innbyggere. Det var også langt flere biler enn det ble solgt
i Norge totalt i 2019, hvor det ble registrert 142.381 biler gjennom de 12 månedene.
 

Spol fram til april 2020, og situasjonen er en helt annen.

Ifølge interesseorganisasjonen for motorindustrien i
Storbritannia, SMMT, ble det kun registrert 4.321 nye biler i forrige måned.
Det er en nedgang på voldsomme -97 prosent, det største fallet i nybilsalget i
moderne tider. Og altså langt under det norske salget i forrige måned.

Korona-epidemien har ført til strenge restriksjoner rundt om
i Europa, og resultatet av dette kan vi nå se ut av nybilsalget i Storbritannia
‒ og andre viktige bil-nasjoner.

I Frankrike falt salget med -88,8 prosent, mens det stupte
med ufattelige -97,5 prosent i Italia. Alle de tre markedene som nå har
sprukket som en ballong er særs viktige, ettersom både Storbritannia, Frankrike
og Italia huser en rekke bilprodusenter som er avhengig av et stabilt lokalt
salg.

I Norge falt antall registreringer med -34 prosent i april,
og endte på 7.426 biler. Men det er altså ikke så veldig ille når vi måler mot
andre markeder.

Salget i Storbritannia ble altså overgått av lille Norge, og
her hjemme ble registrert over 3.000 flere nybiler i april. Men selv i en krise
er det mulig å finne noe positivt, og for Storbritannias del kan korona-krisen
bety en raskere overgang til elektriske biler med lite eller ingen utslipp.

For ingen hadde trodd at Tesla skulle ha aprils mest solgte
modell i Storbritannia, men det har nå skjedd.

Tesla Model 3 var Storbritannias mest registrerte bil i
april med 658 eksemplarer, fulgt av Jaguar I-Pace med 367 registreringer og
Vauxhall (Opel) Corsa med 264 biler.  

Så det ble altså registret betraktelig flere Model 3 i Storbritannia enn i Norge i april, for her ble fjorårets mest solgte modell kun registrert 44 ganger. Altså motsatt enn april 2019, og ingenting virker lenger normalt.

Men Tesla klarer ikke å kopiere bragden i Norge hvor elbilmerket
fikk den mest populære bilen i 2019, for Tesla har ingen modeller inne blant de
10 mest solgte i Storbritannia så langt i år.

Ford Fiesta topper den statistikken med 15.952 biler, tett
fulgt av Volkswagen Golf med 14.627 og Ford Focus med 14.092.

Og elbilene har fortsatt en lang vei å gå i Storbritannia, for
ser vi på april 2019 og april 2020 fikk også de en nedgang. For det ble
registrert 1.522 elbiler i april 2019, mot 1.374 i forrige måned.

Normalt ligger april-salget i Storbritannia mellom 120.000
og 200.000 biler, og for å finne bunnoteringen for april må vi helt tilbake til
1946 ‒ det første året etter 2. verdenskrig. Den gang ble det solgt 4.044 biler,
og Storbritannia er altså der nå.

Huff.

Myndighetene i Storbritannia har fått mye kritikk for håndteringen
av korona-krisen, og en forlengelse av denne kan altså gå hardt utover bilsektoren.

‒ Når forhandlere nå blir tvunget til å stenge dørene, er
det ikke noen overraskelse å se hvor dramatisk innvirkning dette har på nybilsalget,
sier Ian Plummer hos salgsnettstedet Auto Trader.

‒ Noen merker har vært i stand til å gjennomføre eksterne salg,
men usikkerhet rundt regjeringens retningslinjer samt en manglende nødvendig
infrastruktur for hjemlevering på en sikker måte, har begrenset dette til alle
bortsett fra en håndfull forhandlere.

Men Plummer har også noe positivt å komme med.

‒ Selv om trafikken til nettstedet har falt, ligger det
fortsatt på rundt 1 million. Og vi gjennomførte i forrige uke en undersøkelse
som viste at kun 2 prosent sier at de har sløyfet planene om en ny bil, og
faktisk svarte 25 prosent at de ville kjøpe en ny bil så raskt som mulig ‒ og
57 prosent at de skal kjøpe en i løpet av 2020, sier han.

Bilindustrien i Storbritannia er ganske så viktig, og ifølge
SMMT har denne sektoren en årlig omsetning på 82 milliarder pund.

Det er 168.000 jobber knyttet direkte til bilprodusentene,
mens totalt 823.000 jobber er koblet opp mot den britiske bilindustrien.

Les også:

Les mer om:

Nyheter