Vi skriver september 1975, og bilverden gjorde seg klar for et av årets klart største høydepunkter – den store og viktige bilmessen i Frankfurt. Den som heter Internationale Automobil-Ausstellung, IAA, men er langt mer kjent som International Motor Show.
Spesielt for de tyske merkene var IAA den gang svært viktig, for lenge før internettet spredde nyhetene var dette en av messene som ga gjenklang over hele kloden.
For den første generasjonen av mellomstore sedaner traff midt i hjertet til bilentusiaster, for her var det en uslåelig kombinasjon av krefter og kjøreegenskaper som resulterte i en kjøreglede på et nytt nivå. Og ja, det handlet selvsagt om bakhjulsdrift.
Den første sportslige 3-serie het formelt BMW E21 og var designet av Paul Bracq, og totalt satt BMW sammen 1,36 millioner av denne 4,36 meter lange bilen før det var slutt i 1983.
2. generasjon kalt BMW E30 ble produsert fram til 1994 og rundet til og med 2 millioner med god klaring, mens 3. generasjonen kalt BMW E36 hvor bilen også vokste til 4,43 meter kom i 1990 og ble laget til 2000.
BMW E46 banet seg vei i 1998, og nok en gang hadde den vokst, nå 4,49 meter, og denne takket for seg i 2007. 5 generasjon introdusert som E90 dukket opp i 2005, og ikke bare hadde den vokst ytterligere, 4,58 meter, men for første gang skulle det også dukke opp versjoner med det nå berømte iDrive-systemet.
Les også:
- Lucid Air satte utrolig rekkevidderekord
- Husk oblat i utlandet – og de ville norske fartsbøtene
- Sport-utgave av Zeekr 001