Stort jubileum. BMW 3-serie runder nærmer 50 år. (Fotos: BMW)

BMWs berømte 3-serie runder 50 år

Mange pensjonister tenker helt sikker; jøss, har det virkelig gått 50 år? For ja, BMW 3-serie runder nemlig et halvt århundre.


Vi skriver september 1975, og bilverden gjorde seg klar for et av årets klart største høydepunkter – den store og viktige bilmessen i Frankfurt. Den som heter Internationale Automobil-Ausstellung, IAA, men er langt mer kjent som International Motor Show.

Spesielt for de tyske merkene var IAA den gang svært viktig, for lenge før internettet spredde nyhetene var dette en av messene som ga gjenklang over hele kloden. 

-->
Og som en hjemmemesse til BMW måtte det bayerske merket levere gang på gang, og 1975 var intet unntak. 

Så de knallet like godt til med en meganyhet, nemlig en helt ny serie med tallet 3. Den skulle bli den mest suksessfulle serien til BMW. 

Tyskerne kom med sine første biler i slutten av 1920-tallet, men den første bilen med det berømte tall-seriesystemet var 02-serien som dukket opp i 1966. Dette er forløperen til den nå 50 år gamle 3-serien. 

I 1972 dukket de første bilene i 5-serien opp, og denne erstattet morsomt nok de bilene som ble kalt Neue Klasse. For ja, den kommende Neue Klasse med elbiler som BMW har på gang, er ikke den første «nye klasse» med biler. Den første Neue Klasse kom allerede i 1962. 

Tre år etter 5-serien var introdusert var det altså duket for en gigantnyhet i Frankfurt, og 3-serien ble en umiddelbar hit.

For den første generasjonen av mellomstore sedaner traff midt i hjertet til bilentusiaster, for her var det en uslåelig kombinasjon av krefter og kjøreegenskaper som resulterte i en kjøreglede på et nytt nivå. Og ja, det handlet selvsagt om bakhjulsdrift. 

To år senere skulle 3-serien bryte nok en grense, for da kom også de første bilene utstyrt med 6-sylindret motorer. Siden banet 3-serien vei for nye ting som injeksjons- og motorstyringssystemer, ultra-sportslige dieselmotorer og vektminimering ved bruk av aluminium og magnesium.

Noen som kjenner seg igjen:

Den første sportslige 3-serie het formelt BMW E21 og var designet av Paul Bracq, og totalt satt BMW sammen 1,36 millioner av denne 4,36 meter lange bilen før det var slutt i 1983. 

2. generasjon kalt BMW E30 ble produsert fram til 1994 og rundet til og med 2 millioner med god klaring, mens 3. generasjonen kalt BMW E36 hvor bilen også vokste til 4,43 meter kom i 1990 og ble laget til 2000. 

BMW E46 banet seg vei i 1998, og nok en gang hadde den vokst, nå 4,49 meter, og denne takket for seg i 2007. 5 generasjon introdusert som E90 dukket opp i 2005, og ikke bare hadde den vokst ytterligere, 4,58 meter, men for første gang skulle det også dukke opp versjoner med det nå berømte iDrive-systemet. 

To år før BMW satte sluttstrek for denne dukket 6. generasjon introdusert som E30 opp i 2011, og her er også det største hoppet i lengden. Denne var nemlig hele 4,75 meter, og for første gang fikk Coupé og Cabriolet av disse en egen serie – disse ble kalt 4-serie. 

I 2019 ble denne generasjonen erstattet av dagens 7. generasjon, G20 og G21, og for første gang har 3-serien faktisk krympet. Denne måler «kun» 4,71 meter, og en annen litt morsom fakta med denne er at den kommer som en elbil. Ja, intet mindre enn en i3. 

Hmmm, hva? Vel, ikke den i3 som vi kjenner som var med på å bane vei for elbilene her i Norge for 10 år siden, men det er faktisk en helelektrisk variant av 3-serien som heter i3 over i Kina. Jepp. 

Men elbilfokuserte nordmenn trenger ikke å deppe for at dagens i3 kun er i Kina. For den nye, nye klassen, altså kommende Neue Klasse, inkluderer også en elbil som tilsvarer dagens 3-serie. Den første som er meldt er en ny iX3, men deretter skal det komme en i3, så forhåpentlig bruker den ikke altfor lang tid og er på plass allerede neste år.

I mellomtiden feirer vi 50 år med legendariske BMW 3-serie med et gjensyn med modellen som har vært en stor favoritt i fem tiår, så kos deg med disse:

Les også:

Hva tenker du

Les også