Lyser denne?

Mange blir hilst velkommen av et varselsymbol i instrumentpanelet etter å ha skiftet dekk. Men det er heldigvis ganske enkelt å bli kvitt.


Tyre Pressure Monitoring Systems. TPMS. Det er en liten sak
som skal gjøre bilene tryggere, og de som er godt bevandret i det engelske språket
skjønner også hva det gjør.

Det er nemlig en dekktrykk-indikator som kom for fullt i
2012, og som kan være et aldri så lite irritasjonsmoment. For følerne kan være overfølsom,
og både fukt og temperatur kan spille disse et pluss.

Da tennes en varsellampe i instrumentet, noe som jo aldri er
moro.

TPMS-symbolet er et som mange drar kjensel på, nemlig et tverrsnitt
av et dekk med et utropstegn i midten.

Dette symbolet skal altså advare mot at det er lite luft i
dekkene, og da bør altså lufttrykket sjekkes snarest mulig.

Nå om dagen er det nok mange som får opp et slikt gult symbol,
for nå byttes det hjul over hele landet. Og sommerdekkene som har ligget lagret
har komprimert luft, og TPMS kan dermed slå ut.

‒ Sensorene er ganske ømfintlige på en del biler. Så det er
ikke mye feil i dekktrykket som skal til for at varsellampen lyser, forklarer Nils
Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Slik kan det se ut om dekktrykksensoren slår ut. (Foto: NAF)

EU gjorde TPMS standard i 2014, og alle bilene er siden utstyrt
med lufttrykk-overvåkeren, som også har en bakside.

For noen legger rett og slett for mye ansvar over på dette
systemet, og tror det for eksempel også varsler om dårlige dekk med for lite
mønsterdybde. Og la oss slå det fast med en gang, TPMS overvåker kun
lufttrykket og ingenting annet.

Bilførere må altså selv sjekke at dekkene generelt er i god
i stand og holder minimumsmålene for mønsterdybde.

TPMS er altså et overvåkingssystem med sensorer som varsler
om at trykket faller i dekket. Det kan skje ved plutselig temperaturfall fordi
luften komprimeres og trykket faller ‒ eller i verste fall har du punktert.

‒ Lyser varsellampen mens du er på veien, er det viktig å
stoppe og sjekke om du har punktert. Har du ikke det, betyr det at du har for
lite trykk i dekkene. Sjekk dekktrykket på nærmeste bensinstasjon og etterfyll
luft, sier Sødal.

Han understreker at riktig lufttrykk er viktig for veigrepet
og dermed sikkerheten, samt at det reduserer slitasjen på dekkene og gir mindre
forbruk.

Et irritasjonsmoment med varsellampen er at det ikke er sikkert at det forsvinner selv om lufttrykket er riktig, og dette er et problem mange har opplevd.

Mange biler har en reset-knapp enten ved rattet eller i
hanskerommet som det er mulig å holde inne i tre sekunder, og dermed nullstille
systemet. Moderne biler med store berøringsskjermer har gjerne en
reset-funksjon via menyen, så her gjelder det seg å bla seg fram til rett side.

Om du er usikker hvordan det gjøres på din bil kan du sjekke
instruksjonsboka, for der skal det stå hvordan dekktrykksystemet tilbakestilles.
 

‒ Hvis du ikke får nullstilt systemet og fjernet
varsellampen, må du nok ta en telefon til et verksted så de kan hjelpe deg med
å nullstille systemet, råder Nils Sødal.

Les også:

Les mer om:

Nyheter