Annonse
HjemNyheterLyser denne?

Lyser denne?

Mange blir hilst velkommen av et varselsymbol i instrumentpanelet etter å ha skiftet dekk. Men det er heldigvis ganske enkelt å bli kvitt.

Tyre Pressure Monitoring Systems. TPMS. Det er en liten sak som skal gjøre bilene tryggere, og de som er godt bevandret i det engelske språket skjønner også hva det gjør.

Det er nemlig en dekktrykk-indikator som kom for fullt i 2012, og som kan være et aldri så lite irritasjonsmoment. For følerne kan være overfølsom, og både fukt og temperatur kan spille disse et pluss.

Da tennes en varsellampe i instrumentet, noe som jo aldri er moro.

TPMS-symbolet er et som mange drar kjensel på, nemlig et tverrsnitt av et dekk med et utropstegn i midten.

Saken fortsetter under Annonsen

Dette symbolet skal altså advare mot at det er lite luft i dekkene, og da bør altså lufttrykket sjekkes snarest mulig.

Nå om dagen er det nok mange som får opp et slikt gult symbol, for nå byttes det hjul over hele landet. Og sommerdekkene som har ligget lagret har komprimert luft, og TPMS kan dermed slå ut.

‒ Sensorene er ganske ømfintlige på en del biler. Så det er ikke mye feil i dekktrykket som skal til for at varsellampen lyser, forklarer Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Slik kan det se ut om dekktrykksensoren slår ut. (Foto: NAF)
Slik kan det se ut om dekktrykksensoren slår ut. (Foto: NAF)

EU gjorde TPMS standard i 2014, og alle bilene er siden utstyrt med lufttrykk-overvåkeren, som også har en bakside.

For noen legger rett og slett for mye ansvar over på dette systemet, og tror det for eksempel også varsler om dårlige dekk med for lite mønsterdybde. Og la oss slå det fast med en gang, TPMS overvåker kun lufttrykket og ingenting annet.

Bilførere må altså selv sjekke at dekkene generelt er i god i stand og holder minimumsmålene for mønsterdybde.

TPMS er altså et overvåkingssystem med sensorer som varsler om at trykket faller i dekket. Det kan skje ved plutselig temperaturfall fordi luften komprimeres og trykket faller ‒ eller i verste fall har du punktert.

‒ Lyser varsellampen mens du er på veien, er det viktig å stoppe og sjekke om du har punktert. Har du ikke det, betyr det at du har for lite trykk i dekkene. Sjekk dekktrykket på nærmeste bensinstasjon og etterfyll luft, sier Sødal.

Han understreker at riktig lufttrykk er viktig for veigrepet og dermed sikkerheten, samt at det reduserer slitasjen på dekkene og gir mindre forbruk.

Et irritasjonsmoment med varsellampen er at det ikke er sikkert at det forsvinner selv om lufttrykket er riktig, og dette er et problem mange har opplevd.

Mange biler har en reset-knapp enten ved rattet eller i hanskerommet som det er mulig å holde inne i tre sekunder, og dermed nullstille systemet. Moderne biler med store berøringsskjermer har gjerne en reset-funksjon via menyen, så her gjelder det seg å bla seg fram til rett side.

Om du er usikker hvordan det gjøres på din bil kan du sjekke instruksjonsboka, for der skal det stå hvordan dekktrykksystemet tilbakestilles.  

‒ Hvis du ikke får nullstilt systemet og fjernet varsellampen, må du nok ta en telefon til et verksted så de kan hjelpe deg med å nullstille systemet, råder Nils Sødal.

Les også:

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Annonse

Bil24 på sosiale medier

3,126FansLik
96FølgereFølg
86FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker

Annonse