Alpine har klar en rallyutgave av den prisbelønte elbilen A290. (Fotos: Alpine)

En rallyutgave av Alpine A290

Lyst til å kjøre rally med en elbil? Vel, Alpine har løsningen for deg.


Så hvilken bil kåret europeiske biljournalister til årets bil så sent som i 2025? Jo, det var faktisk to biler som delte på den nest største bilprisen i verden, to nære søstre. 

For valget falt på Renault 5, denne lille elbilen, kortere enn 4 meter, som løfter den den gamle R5-modellen inn i den elektriske framtiden. 

-->
Og nettopp den elbilen har også Alpine, eid av Renault, en egen utgave av, en enda litt mer sportslig A290. 

Det betyr at Alpines aller første elbil bør passe veldig greit til rally, små biler som Ford Fiesta, Volkswagen Polo, Toyota Yaris og Hyundai i20 står bak de seneste verdensmesterne, og Alpine er ikke vonde å be. 

For nå viser de nemlig fram en Alpine A290 Rallye, og dette blir på samme tid merkets aller første helelektrise konkurransebilen. Ja, det betyr at du kan kjøpe en slik. 

Dermed blir A290 Rallye en inngangsport til elektrisk konkurranse, og bilen er selvsagt designet i tråd med de nyeste rallyreglene. Og ja, med de berømte racing-genene til Jean Rédélé, mannen som ville lage racerbiler til de fleste formål. 

For å friste eventuelle kunder enda litt mer skal Alpine arrangere konkurranser på hjemmebane i år, men bilen kan selvsagt også brukes i andre nasjonale konkurranser. 

Franskmennene sier at de har utviklet Alpine A290 Rallye med fokus på sikkerhet, og her er det et sveiset veltebur og bøtteseter som begge er innenfor de nyeste FIA-reglene.

Når det gjelder krefter så byr elbilen på 160kW/220 hk og 300 Nm som sendes til forhjulene ved hjelp av en ZF-sperredifferensial, og både girkassen og det elektroniske styringssystemet har blitt oppdatert. 

Bremser er selvsagt viktige for rallybiler, og Rallye-utgaven har fått et løft. Foran er det 6-stempels monoblokk-kalipere og 350 mm skiver, og bak er det enkeltstempelkalipere på 280 mm skiver og selvsagt utstyrt med Alpine Racings spesifikke racing-ABS-kontroll. 

Og ja, en annen svært viktig ting i en rallybil er også på plass, for Alpine har satt inn et hydraulisk håndbrekk.

Andre grep er et understell tilpasset av Alpine Racing, og her er det et spesifikt fjæringssystem med racing-støtdempere. Nederst finner vi 18-tommers EVO Corse-felgene utstyrt med Michelin Pilot Sport A-dekk.

En ting som er viktig for den helhetlige opplevelsen både for førere og tilskuere er lyden, og Alpine har montert inn et nytt innovativt system som skal gi lyd avhengig av farten og hvor hardt wattpedalen presses ned mot gulvmatten. 

Siden Alpine skal arrangere Rallye-løp allerede i år er ikke den spesielle utgaven altfor langt unna, og Alpine A290 Rallye skal vises under Goodwood Festival of Speed denne helgen. Og den dukker også opp under Rallye Mont-Blanc Morzine i starten av september. 

Pris? Jo, 59.990 euro før eventuell moms, og for dette får du en komplett og elektrisk rallybil. I skrivende stund er dette ganske eksakt 700.000 kroner, så nei, ikke altfor ille.

Les også:

Hva tenker du

Les også