- Annonse -
HjemNyheterIngen av disse bilene til 60 mill. er like

Ingen av disse bilene til 60 mill. er like

Barns fotavtrykk, krystall i dashbordet eller navnet til kjæresten i døra? Ingenting er umulig, spesielt når det kommer til svindyre biler fra Bugatti.

For tiden bygger Bugatti noen av de aller dyreste serieproduserte bilene verden noen gang har sett, nemlig den eksklusive Divo som kun skal lages i 40 eksemplarer.

- Annonse -

Mer enn det har de ikke tid til, for kun kundenes valg av ekstrautstyr, farger og interiør kan ta opp mot ni måneder å få ferdig. Da sier det seg selv at det tar tid å bygge en Divo.

De aller, aller fleste av oss kan bare drømme om å eie en Divo, og det gjelder også de med milliarder av kroner på kontoen. For det hjelper svært så lite å ha 60 millioner kroner, som du minst trenger for å kvittere ut superbilen. Du må også eie en Bugatti fra før av, og stå på kundelisten til det franske merket.

Om du eier en Chiron og har vært hyggelig når du har vært på besøk hos produsenten i Molsheim, så ja, da har du kanskje en mulighet til å sikre deg en Divo.

Eller hadde, for de 40 eksemplarene er for lengst bortbestilt.

- Annonse -

Bugatti har brukt to år på produksjonen, og nå nærmer den første bilen seg levering. Og det blir en unik Divo, akkurat som de 39 andre også kommer til å bli.

For Bugatti satser faktisk så mye på individualisering av bilene at de har satt av et team på 15 personer bare til dette formålet.

Disse skal bistå kommende eiere til å sette sammen sin helt unike bil, og så lenge det ikke går utover sikkerheten og logoen(!) så innfrir de stort sett alle ønsker.

‒ Dette gjør hver Divo til en unik bil, sier Laure Beneteau.

- Annonse -

Dette er en person svært mange Bugatti-eiere kjenner.

37-åringen har nemlig bistått 400 Veyron-eiere og 300 Chiron-eiere som har fått muligheten til å designe sin egen versjon, og har siden 2018 hjulpet kommende Divo-eiere på vei mot sine drømmebiler.

‒ Vi følger dem når de velger bilene. Men det er ikke alt vi gjør. De kan dele drømmen med oss. Uansett ønske som gjør en Bugatti unik, vi jobber for å få det i oppfylt.

Det er selvsagt et uendelig med valg som en Divo-eier kan gjøre, og bare det å finne rett utvendig farge kan være litt av en utfordring. Bugatti tilbyr nemlig alle fargene som finnes, og det er som vi skjønner mange.

Faktisk er prosessen med å konfigurere bilen så kompleks at Bugatti flyr inn hver eneste eier, og sammen med Beneteau og de andre i teamet samt en designer og ingeniør diskuteres valg og endringer i hele fem timer.

Her er kollegaen Anne Beynat sammen med en kunde som gjør sine valg:

Hver eneste som har bestilt en Divo får bilder av bilen sin hver 14. dag i produksjonsprosessen, og mange bruker også opp mot ni måneder på å bestemme seg for hvordan bilen egentlig skal se ut.

En av de kommende eierne brukte faktisk over ett år på å bestemme seg, så Bugatti-folkene må være usedvanlig tålmodige folk.

Det meste er altså mulig når det kommer til personlige valg, og den franske produsenten ser også klare forskjeller på kundene fra forskjellige regioner.

De i Asia velger uvanlige farger og vil gjerne ha en effektlakk, de i USA og Midtøsten liker iøynefallende og ekstravagante fargekombinasjoner, mens europeerne helst ikke vil stikke seg så mye ut. De går for mer nedtonede farger.

Og selv om disse kundene har alt man kan tenke seg, blir de som et barn på julaften når leveringen til slutt skjer.

Kanskje ikke så rart, for de har jo vært med på å designe sin egen superbil.

Slik som disse:

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Pininfarina Battista er ifølge italienerne selv verdens raskeste serieproduserte bil. (Fotos: Pininfarina)

Verdens rakeste: 0-100 km/t på 1,86 sekunder

En Pininfarina Battista akselerer raskere enn en Formel 1-bil. Over hos Wikipedia, dette åpne leksikonet som kan redigeres av alle...
Vakrere enn dette får man vel ikke et bilde, gjør man? (Fotos: Wiesmann)

Historiens første helelektriske kabriolet roadster(!?)

Wiesmann gjør comeback ‒ med et skikkelig lydløst smell! Se bilder. Du skal være godt over snittet bilinteressert om du...
Disse åtte bilene kan bli årets bil i Europa. (Foto: Nissan/Toyota/Subaru/Renault/Peugeot/Volkswagen/Jeep/Kia)

Disse åtte kjemper om å bli årets bil i Europa

Fem spennende elbiler har tatt seg til finalen i kampen om å bli årets bil 2023 her i Europa. Det...
Hyundai skal samme med den originale designeren bygge Pony-konseptet fra 1974 som er inspirasjonen for dagens Ioniq 5. (Fotos: Hyundai)

Hyundai skal bygge det originale Pony-konseptet

Glem Ioniq 5 og Ioniq 6. For nå skal Hyundai, sammen med selveste Giorgetto Giugiaro, lage konseptet som førte...
Som vanlig har den første snøen skapt kaos på veiene. (Fotos: Heidi Tofterå Slettemoen, Frende Forsikring)

Ja, vi er nervøse på glatta

Over halvparten av de som svarte på en ny undersøkelse sier at de sitter med hjertet i halsen under...
Mer har åpnet sin første 300 kW lynlader i Norge, og denne blir foret med strøm fra nabobygget. (Foto: Entra)

Dette bygget er en gedigen ladeplugg for elbilene

Mer Norge har satt opp sin første 300 kW lynlader, og dette anlegget bruker blant annet overskuddsenergi fra bygget...
Hyundai Norge skal kun ta inn elbiler fra og med neste år. Her den prisbelønte Ioniq 5. (Fotos: Hyundai)

Hyundai Norge: Kun elbiler fra 2023

Modellen Santa Fe har allerede tatt adjø med Norge. Snart følger Tucson etter. Deretter skal det kun handle om...
Dette er verdens raskeste elbil, en Rimac Nevera. (Fotos: Rimac)

Rimac Nevera er verdens raskeste elbil

Den ultraville elektriske hyperbilen har nådd en toppfart på formidable 412 km/t. Se video. Rimac Nevera har allerede en uoffisiell...
Abarth tar det helelektriske steget med sin utgave av 500e, som jo ser ganske så elektrisk ut på dette bildet. (Fotos: Abarth)

Historiens aller første helelektriske Abarth

Lille Abarth tar et stort steg med 500e, merkets aller første elbil. Det var selvsagt uunngåelig at også Abarth tok...
Hennessey har laget det som utvilsomt må være verdens sterkeste campingbil, en mammut av en camper. (Fotos: Hennessey)

Verdens sterkeste campingbil

Det er ikke noe å lure på, Hennessey Mammoth 1000 TRX Overland er verdens sterkeste campingbil. Det er åpenbart ingen...
Et utvalg foreslår en kilometeravgift på toppen av alle andre avgifter som er i dag. (Foto: NAF)

Foreslår ny veiavgift på toppen av alt annet

I søken etter nye avgifter foreslår Skatteetaten og Statens vegvesen en ny veiavgift rettet mot elbiler. NAF er forbannet. Det...
Hyundai Ioniq 6 bryter den nye drømmegrensen på 600 kilometer. (Fotos: Hyundai)

Alle prisene på Hyundai Ioniq 6 er klare

Hyundai Norge har åpnet salget av den neste Ioniq-modellen, og dermed er også prisene klare. Forvirret. Ja, det er lett,...
Ford viser fram en ny helelektrisk 8-seters flerbruksbil, E-Tourneo Custom. (Fotos: Ford)

Ford med 8-seters elbil

Ford Pro viser fram en ny elektrisk flerbruksbil, E-Tourneo Custom. Det er travle tider over hos Ford Pro. De skal...
Lambo har på gang en krysning av Huracán og Urus, og kan vi forlange mer? Nei! (Fotos: Lamborghini)

Lambo bekrefter at rebellen kommer til neste år

En Lamborghini sportsbil født for grusen? Jepp, hils på Sterrato, som trives like godt på sanden som på asfalten. Det...
Hongqi E-HS9 risikerer å bli over 100.000 kroner dyrere med nye foreslåtte avgifter. (Fotos: HBI Norge)

Hongqi E-HS9 kan bli 120.000 kroner dyrere

Hva skjer med elbilavgiftene? Ja, godt spørsmål, men en elbil som populære Hongqi E-HS9 risikerer å bli 120.000 kroner...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her