Annonse
Hjem Nyheter Ingen av disse bilene til 60 mill. er like

Ingen av disse bilene til 60 mill. er like

Barns fotavtrykk, krystall i dashbordet eller navnet til kjæresten i døra? Ingenting er umulig, spesielt når det kommer til svindyre biler fra Bugatti.

For tiden bygger Bugatti noen av de aller dyreste serieproduserte bilene verden noen gang har sett, nemlig den eksklusive Divo som kun skal lages i 40 eksemplarer.

Mer enn det har de ikke tid til, for kun kundenes valg av ekstrautstyr, farger og interiør kan ta opp mot ni måneder å få ferdig. Da sier det seg selv at det tar tid å bygge en Divo.

De aller, aller fleste av oss kan bare drømme om å eie en Divo, og det gjelder også de med milliarder av kroner på kontoen. For det hjelper svært så lite å ha 60 millioner kroner, som du minst trenger for å kvittere ut superbilen. Du må også eie en Bugatti fra før av, og stå på kundelisten til det franske merket.

Om du eier en Chiron og har vært hyggelig når du har vært på besøk hos produsenten i Molsheim, så ja, da har du kanskje en mulighet til å sikre deg en Divo.

Saken fortsetter under Annonsen

Eller hadde, for de 40 eksemplarene er for lengst bortbestilt.

Bugatti har brukt to år på produksjonen, og nå nærmer den første bilen seg levering. Og det blir en unik Divo, akkurat som de 39 andre også kommer til å bli.

For Bugatti satser faktisk så mye på individualisering av bilene at de har satt av et team på 15 personer bare til dette formålet.

Disse skal bistå kommende eiere til å sette sammen sin helt unike bil, og så lenge det ikke går utover sikkerheten og logoen(!) så innfrir de stort sett alle ønsker.

‒ Dette gjør hver Divo til en unik bil, sier Laure Beneteau.

Dette er en person svært mange Bugatti-eiere kjenner.

37-åringen har nemlig bistått 400 Veyron-eiere og 300 Chiron-eiere som har fått muligheten til å designe sin egen versjon, og har siden 2018 hjulpet kommende Divo-eiere på vei mot sine drømmebiler.

‒ Vi følger dem når de velger bilene. Men det er ikke alt vi gjør. De kan dele drømmen med oss. Uansett ønske som gjør en Bugatti unik, vi jobber for å få det i oppfylt.

Det er selvsagt et uendelig med valg som en Divo-eier kan gjøre, og bare det å finne rett utvendig farge kan være litt av en utfordring. Bugatti tilbyr nemlig alle fargene som finnes, og det er som vi skjønner mange.

Faktisk er prosessen med å konfigurere bilen så kompleks at Bugatti flyr inn hver eneste eier, og sammen med Beneteau og de andre i teamet samt en designer og ingeniør diskuteres valg og endringer i hele fem timer.

Her er kollegaen Anne Beynat sammen med en kunde som gjør sine valg:

Hver eneste som har bestilt en Divo får bilder av bilen sin hver 14. dag i produksjonsprosessen, og mange bruker også opp mot ni måneder på å bestemme seg for hvordan bilen egentlig skal se ut.

En av de kommende eierne brukte faktisk over ett år på å bestemme seg, så Bugatti-folkene må være usedvanlig tålmodige folk.

Det meste er altså mulig når det kommer til personlige valg, og den franske produsenten ser også klare forskjeller på kundene fra forskjellige regioner.

De i Asia velger uvanlige farger og vil gjerne ha en effektlakk, de i USA og Midtøsten liker iøynefallende og ekstravagante fargekombinasjoner, mens europeerne helst ikke vil stikke seg så mye ut. De går for mer nedtonede farger.

Og selv om disse kundene har alt man kan tenke seg, blir de som et barn på julaften når leveringen til slutt skjer.

Kanskje ikke så rart, for de har jo vært med på å designe sin egen superbil.

Slik som disse:

Les også:

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,792FansLik
84FølgereFølg
81FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker