Det kommer stadig nye såkalte sports-dokumentarer, hvor film-makerne
følger spesielle lag eller personer tett over en lengre periode. Blant Netflix’s aller mest populære serier finner vi nå tre
slike, Michael Jordans siste dans, Sunderlands kamp for å overleve og sirkuset som
er i formel 1.
fikk vi også et blikk bak kulissene hos verdens mest berømte F1-lag ‒ Ferrari. Scuderia Ferrari jakter desperat på sin første fører-tittel
siden 2007, og selv om de har kommet nært noen ganger har alltid Mercedes dukket
opp som et troll og til slutt stukket av med den gjeveste tittelen. Mannen som skulle sørge for å lede Ferrari inn i en ny æra
var Sebastian Vettel, som ble den yngste til å ta både beste startspor og vinne
et formel 1-løp da han gjorde begge tingene i 2008. De rekordene er senere
slått av Max Verstappen. En rekord som derimot ikke er slått er den tyskeren har som
yngste verdensmester. Vettel tok nemlig sin første av fire titler på rad i
2010, og den gang kjørte han for Red Bull Racing ‒ teamet Verstappen nå kjører
for. Ferrari er altså ganske så desperat etter en ny verdensmester,
noe som er forståelig nok ettersom de er det største laget. Så før 2015-sesongen sikret de seg Vettel, den beste føreren de fire foregående årene. Men for Vettel kunne ikke timingen vært særlig dårligere. Mercedes gjorde comeback i formel 1 det samme året Vettel sikret seg sitt første mesterskap, og etter fire «prøve-år» med kongen Michael Schumacher som mentor de tre første hadde det tyske laget endelig løst koden foran 2015-sesongen.
endringer, og hentet inn det store talentet Charles Leclerc fra Monaco som
lagkamerat til Vettel. Det ble aldri en suksess. Vettel merket presset fra den da 21 år gamle føreren, og
gjorde flere førerfeil enn tidligere. 32-åringen gjennomførte sin dårligste
sesong siden 2008, og endte på en skuffende 5. plass med kun én seier.
situasjonen, og trivdes åpenbart ikke veldig godt. Så det kommer ikke som en bombe at Vettel og Ferrari nå har
bestemt seg for å skille lag etter 2020-sesongen som fortsatt ikke har kommet i
gang. ‒ Vi tok denne avgjørelsen sammen med Sebastian, og vi tror
det er den beste løsningen for begge, sier lagleder Mattia Binotto hos Ferrari. ‒ Det var ikke et lett skritt å ta, gitt Sebastians verdi
både som fører og person. Det var ingen spesifikk grunn til denne avgjørelsen,
men vi fant ut at det beste for oss begge var å fortsette vår reise på
forskjellige veier for å nå våre respektive mål. Vettel har alltid vært godt likt i formel 1-sirkuset, og var
tross varierende resultater ganske populær blant Ferrari-fansen. ‒ Forholdet mitt til Scuderia Ferrari ender på slutten av
2020, sier Vettel. ‒ I denne sporten må det være perfekt harmoni om man skal oppnå det maksimale, og jeg og laget har innsett at det ikke lenger er en felles vilje til å fortsette sammen utover denne sesongen. Det økonomiske aspekter hadde ingenting å si; det er ikke min måte å tenke på, og det vil aldri bli det. Korona-smitten har altså utsatt formel 1-sesongen, og satt
alt på vent. ‒ Det som har skjedd de siste månedene har fått mange av oss
til å reflektere over hva som virkelig er prioriteringene i livet. Selv har jeg
hatt tid til å reflektere over hva som virkelig er essensielt for framtiden min,
sier Vettel. Det er altså ikke Ferrari, men selv om tyskeren snart runder
33 år blir han neppe arbeidsledig. Hvor Vettel eventuelt ender opp er ikke
klart. Ei heller hvem som skal erstatte han i Ferrari. Formel 1’s planer for 2020-sesong er å få gjennomført så mange løp som mulig, med en foreløpig planlagt oppstart i Østerrike 3. juli og avslutte med to runder så sent som i desember. Så Vettel vil mest sannsynlig få en mulighet til hos den steilende hesten. Kan han avslutte som en ekte mester? Les også: