Vegvesenet får utvidet bøte-fullmakter

Det er et problem at trailersjåfører ikke overholder hviletiden, og at bøter til utenlandske aktører ikke blir betalt. Nå får Statens vegvesen nye våpen akkurat i den kampen.


For ti år siden hadde de færreste hørt om ordet kabotasje, men nå vet de fleste hva dette betyr. For det har blitt et stadig større problem at utenlandske transportselskaper ikke følger norske regler, og dermed får de en konkurransefordel i markedet.

Både transportnæringen selv, Statens vegvesen, politiet og myndighetene har prøvd å finne løsninger, og nå brøyter regjeringen vei for et ganske så sterkt virkemiddel.

Statens vegvesen får nemlig muligheten til å bøtelegge sjåfører som ikke har overholdt kjøre- og hviletidsreglene, og kan holde tilbake kjøretøyet om boten ikke blir betalt.

‒ Nå får vi mer effektiv håndheving av vegtrafikkreglene, slår Knut Arild Hareide fast.

‒ Dette er avgjørende for å ivareta trafikksikkerheten, like konkurransevilkår i transportbransjen og arbeidstakernes arbeidsvilkår. Regjeringen ønsker økt bruk av overtredelsesgebyr, og at Statens vegvesen kan ilegge gebyr på stedet i større grad enn i dag. Vi mener dette vil føre til at flere etterlever regelverket, sier samferdselsministeren.

Vegvesenet har allerede mulighet til å bøtelegge enkelte forseelser, men en ny forskrift om overtredelsesgebyr gir de bredere fullmakter.

Brudd på hviletiden er et av disse områdene, og det har vært et problem fram til nå.

– Mange av de overtredelsene som skjer i trafikken avdekkes av kontrollører i Statens vegvesen. Slik det fungerer i dag må flere av disse overtredelsene anmeldes til politiet for videre oppfølging. Det er ressurskrevende både for Statens vegvesen og for politiet. Vi ønsker derfor en mer effektiv håndheving, hvor Statens vegvesen skal kunne ilegge et gebyr på stedet i flere saker enn i dag, hvor det ikke er nødvendig med politiets etterforskningskompetanse, sier Hareide.

Å bøtelegge er en ting, men å inndrive boten er noe helt annet ‒ spesielt når boten sendes til utlandet.

Dette problemet tar også den nye forskriften tak i, for her er det foreslått at de som eier kjøretøyet blir holdt ansvarlig i større grad enn tidligere. For enkelte overtredelser vil foretaket være ansvarlig på lik linje med føreren, og ved overtredelser av kjøre- og hviletidsreglene vil foretaket ilegges et eget overtredelsesgebyr.

– Ansvarsreglene vil bidra til å gjøre foretaket bevisst sitt ansvar for å sikre at reglene overholdes. Dette er også et viktig grep for å sikre at overtredelsesgebyret faktisk betales. Når foretaket er holdt ansvarlig for overtredelsesgebyret, kan nemlig kjøretøyet holdes tilbake hvis det er nødvendig for å sikre betaling. Det er særlig inndriving av bøter og gebyrer på tvers av landegrensene som kan være utfordrende uten denne muligheten, sier Hareide.

De nye reglene trer i kraft 1. september, og grunnen for dette er at Vegvesenet må oppdatere sine systemer i kontrollkjøretøyene samt at de som berøres av endringene skal få tid til å innrette seg.

Les også:

Les mer om:

Nyheter