Bentley med den ultimate GT-cruiseren

Ny Continental GT Speed kombinerer luksus og sportslighet på en helt ny måte, og er dermed den mest dynamiske modellen i Bentleys 101 år lange historie.


Da Volkswagen-gruppen kjøpte Bentley tilbake i 1998 (ja, på samme tid som de sikret seg Bugatti og Lamborghini), hadde de en idé om en ny type luksuriøs bil ‒ en som kombinerer luksus og sportslighet.

Resultatet fikk vi se i 2003, for da kunne Bentley presentere den aller første generasjonen av Continental GT som etter hvert også inkluderte en Speed-versjon, og suksessen var et faktum.

Inspirert av salget lanserte Bentley 2. generasjon av den kontinentale GT-modellen i 2011, og i 2018 kunne de dra lakenet av den 3. generasjonen av Continental GT.

En Grand Tourer skal i utgangspunktet kombinere det luksuriøse på landeveien med det sportslige på racerbanen, og representerer dermed to forskjellige men akk så ettertraktede elementer for en bil. Så i prinsippet skal en GT by på det ultimate, og legger man til «Speed» i navnet bør det helst være noe ganske så spektakulært.

Og det er utvilsomt også den nye Continental GT Speed, som rett og slett er den mest potente versjonen Bentley noensinne har satt sammen. Og det sier ikke rent lite, for historien inkluderer blant annet en Continental GT3-R med 580 hk og en rekke racinginspirerte detaljer.

Den kan knapt sammenlignes den nye Speed-versjonen, som i tillegg til å nyte godt av alle løsningen som 3. generasjon Continental GT kan skilte med har fått en rekke nye sportslige løsninger.

Den nye generasjonen tar arven fra den første Speed-versjonen lansert i 2007 videre, som selv var inspirert av de 3-liters Speed-versjonene på 1920-tallet. Nå blir selvsagt en 3 liter litt for lite for en så stor bil som den nye Continental GT Speed, men blodlinjen følges med Bentleys enorme 6-liters W12 TSI.

I nye Speed er denne mer potent enn noen gang, og byr på 659 hk og 900 Nm. Både denne og girkassen er tunet for å gi de bak rattet en enda større føreropplevelse, og resultatet er 0-100 km/t på 3,6 sekunder og en toppfart på 335 km/t.

De dynamiske kjøreegenskapene sikres gjennom fire nye teknologiløsninger designet for denne, og GT-modellen kan også skilte med firehjulsstyring og en elektrisk bak-diff som bør hjelpe på opplevelsen.

På utsiden har den også fått nye og spreke detaljer, slik som for eksempel en ny grill, støtfanger og 22-tommers felger. På den håndbygde innsiden skiller den seg også ut fra den originale modellen med nye Speed-merker og drøssevis av farger å velge mellom, mer spesifikt 15 hovedfarger og 11 sekundære farger.

Men det er en skikkelig festbrems med denne.

Vi vet ikke om det er på grunn av W12-motoren og utslippet, men den nye Continental GT Speed er ikke tilgjengelig i EU. Og det er dårlig nytt for Norge, som har fått innpass der når det kommer til bilparker og det totale utslippet. Fordelen med det er at Norge også er med i det totale EU-regnskapet, og bilmerkene med nye elbiler blir dermed svært så ivrige på å få de til Norge som sluker slike med stor appetitt. 

Bakdelen er at en bil som Bentley Continental GT Speed dessverre ikke kommer til Norge, men noe må vi vel ofre for en god tilgang på nye elbiler.

Og vi kan jo alltid trøste oss med bilder, så her har du den ultimate GT-cruiseren fra Bentley ‒ Continental GT Speed:

Les også:

Les mer om:

Nyheter