Hurtiglading-feilene du bør unngå

Årets påskeutfart blir muligens litt annerledes enn normalt, men for elbilistene er det uansett lurt å ta noen forholdsregler. Her er elbilforeningens hurtigladings-tips.


Med en stadig hissigere covid-19 har regjeringen stengt ned landet ytterligere, og årets påskeutfart blir muligens litt annerledes . Det er om ikke annet litt gode nyheter for elbilistene, som sliter med til dels store ladekøer under store utfartsdager.

Men det er uansett lurt å planlegge litt når man skal ut på en lengre kjøretur bak rattet på en elbil, og spesielt under litt kaldere forhold ettersom det som kjent går utover elbilens rekkevidde. Elbilforeningen vet selvsagt hva dette handler om, og deler mer enn gjerne sine tips.

Grunnprinsippet er at elbilene helst skal kjøres med en batteristatus på mellom 10 og 80 prosent når du er på langtur. Og det er mulig å beregne ladestoppene slik at du faktisk befinner deg innenfor dette gylne området.

– Å planlegge turen er alltid lurt. Gå inn på elbil.no for å legge opp reiseruta i ladekartet, som er åpent for alle. Her kan du legge inn akkurat din bil, og så får du opp estimert og realistisk kjørelengde med forslag til ladestopp akkurat der du kjører, anbefaler Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.

Et tips som går litt imot den fornuftige delen av hjernen vår er å kjøre elbilen mest mulig tom for strøm.

– Et tomt batteri hurtiglades mye raskere enn et nesten fullt batteri. Derfor kan det lønne seg å kjøre batteriet så tomt du er komfortabel med, før du kjører innom en hurtigladestasjon, sier Bu.

Et annet som også høres ufornuftig ut er at batteriet ikke bør fylles helt opp under hurtiglading. Når ladingen når 80 prosent stuper nemlig ladefarten.

– Lader du til 100 prosent på en hurtiglader, kan det fort ta dobbelt så lang tid og bli dobbelt så dyrt. I tillegg blokkerer du hurtigladeren slik at andre kanskje må vente i ladekø, sier Bu.

Det er heller ikke særlig lurt å hurtiglade rett etter at kjøreturen har startet, for et temperert batteri hurtiglades raskere enn et kaldt batteri. Når bilen kjøres varmes batteriet opp, og om det er kaldt ute går ladingen raskere om batteriet har nådd en driftstemperatur.

– Lad batteriet før du kommer fram, dersom du har dårlige lademuligheter dit du skal. Særlig om det er varslet kulde. Da slipper du å bruke unødig mye tid og penger på å lade et iskaldt batteri når du skal hjem igjen, tipser Bu.

En annen «feil» mange gjør er at de bruker ladere med høyere effekt enn det bilen kan motta.

– Lynladere leverer høy ladeeffekt og koster mer å bruke. Men velger du en lynlader med høyere minuttpris, og bilen din ikke kan ta imot mer enn 50 kW, blir prisen mye dyrere enn nødvendig, understreker Bu.

Det er også verd å merke seg at ladeprisene varierer fra operatør til operatør, og prisen på hurtiglading er vanligvis minuttprising eller en kombinasjon av ladetid og strømforbruk.

Og som vi har lært nå er det tre faktorer som spiller inn når elbilen hurtiglades: Hvor mye strøm bilen din mottar per minuttet, batteritemperatur og ladenivå på batteriet.

Her er generalsekretærens fem råd for en smart hurtiglading:

  • Kjør batteriet så tomt du er komfortabel med før du hurtiglader.
  • Ikke hurtiglad mer enn til 80 prosent med mindre det er helt nødvendig.
  • Hurtiglad heller før ankomst enn å vente til du skal hjem igjen.
  • Ikke velg en hurtiglader som tilbyr mye høyere ladeeffekt enn det din elbil kan ta imot, det kan bli dyrt.
  • Bruk ladebrikke i stedet for SMS, som er dyrere.

Med det ønsker både Christina Bu og vi andre deg en god påskeutfart bak rattet på elbilen!

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter