- Annonse -
HjemElbilerVolvo «stjeler» kunder med abonnentsløsning

Volvo «stjeler» kunder med abonnentsløsning

Det svenske merket har fått 500 norske kunder med sitt nye bilabonnement, og 85 prosent av disse har kommet fra andre bilmerker.

Det har nå gått et drøyt siden Volvo slapp en helt ny type måte å eie bil på, nemlig abonnementstjenesten Care by Volvo. Dette skjedde etter at de hadde testet ut en pilotløsning i to år, og etter et drøyt år med løsningen i full drift er Volvo Car Norge svært godt fornøyde.

- Annonse -

– Vi utvider markedet for Volvo i Norge ved å tilby bilabonnement, og ser at vi når kunder som tidligere ikke har valgt Volvo, sier Hermod Wallestad, som leder Care by Volvo i Norge.

Det er selvsagt positivt for Volvo, og en annen positiv effekt er at de drar til seg relativt unge bilførere med dette tilbudet. Snittalderen er nemlig på kun 43 år, og det er som kjent ingen alder i disse dager. Snittalderen for øvrige Volvo-eiere er for eksempel 11 år høyere.

Det heter seg at timing betyr alt, men unntaket er i så fall Care by Volvo. De kjørte altså i gang dette tilbudet i februar i fjor, og kun med den ladbare hybrid-varianten av XC40 som del av tilbudet. Én måned senere var verden snudd på hodet av covid-19. Virussykdommen fikk store ringvirkninger for bilbransjen, som lå med brukket rygg i månedene etter.

Men tross krisetider har Volvo jobbet med å utvide tilbudet, og i dag inkluderer det ladehybridene i både 60- og 90-serien og selvsagt elbilversjonen XC40 Recharge.

- Annonse -

– Vi lanserte Care by Volvo rett før koronapandemien traff Norge og med kun én modell. Det var utfordrende, men i takt med at vi utvidet modelltilbudet gjennom 2020 så vi også at etterspørselen økte. Mars i år blir den beste salgsmåneden vi har hatt siden lansering, sier Wallestad.

Det er dårlig nytt for de andre merkene, ettersom Volvos abonnentsløsning «stjeler» kunder fra rivalene. 85 prosent av kundene har kommet fra andre merker, så de lekker ikke så mange egne kunder over til en månedsbasert leie.

Løsningen er litt lik den vi kjenner fra leasing, men er enda enklere og har kun tre måneders bindingstid etter den første «prøvemåneden». Her er det ingen forskuddsleie, og den faste månedsprisen dekker alle utgifter utenom bompenger, drivstoff og lading.   

– Vi ser at flere og flere kunder søker fleksible eieformer. Med Care by Volvo møter vi dette behovet med et forutsigbart og fleksibelt tilbud. I desember 2020 utgjorde abonnementstjenesten 8 prosent av nybilsalget i Norge, og vi solgte til og med tre abonnementer på julaften takket være en lett tilgjengelig onlineløsning, sier Wallestad. 

- Annonse -

En undersøkelse gjennomført av TNS Kantar for Care by Volvo viser at én av fem gjerne vi slippe bilavtaler lengre enn 6 til 12 måneder av gangen.  

– En stor del av markedet ønsker ikke å binde seg til langsiktige bilavtaler, og vår undersøkelse viser at unge og de som bor i urbane strøk er overrepresentert i denne gruppen, sier Wallestad.

At Volvo har truffet en yngre kundegruppen med abonnentsløsningen viser også tall fra andre land, og i Tyskland er kundene 10 år yngre enn øvrige Volvo-kunder ‒ og der kommer 80 prosent fra andre merker.

‒ Det er spennende å se at vi når nye og yngre kunder på tvers av landene, sier Wallestad.  

Men det er også et par ulemper med å leie bilen kontra å eie den.

En ny Volvo CX40 Recharge starter på 529.900 kroner, og med en effektiv rente på under 5 prosent vil et fullfinansiert billån over 10 år ende opp på drøyt 5.500 kroner i måneden for elbilen. Månedsprisen via Care by Volvo er på 7.590 kroner, og en tusenlapp mindre for de som er villig til å binde seg for tre år.

Den andre ulempen er at du ikke får tilbake bruktbilverdien av bilen, for abonnerer du så er det altså Volvo som eier bilen.

Den store fordelen er altså at du verken trenger et stort lån eller å bekymre deg over uforutsette kostander.

Og unge folk er jo blitt vant til å betale månedsleie med inntoget av strømmetjenester på nett, så det er kanskje ikke så rart at Volvo nå henter relativt unge kunder fra andre bilmerker?

Tall fra Care by Volvo-undersøkelsen:  

  • 43 prosent sier seg ganske eller helt enige i at endringene i bilmarkedet gjør det vanskelig å vite hva slags type bil man bør kjøpe.  
  • 69 prosent sier seg ganske eller helt enig i at de er usikre på hvor mye bilen deres er verdt på bruktmarkedet om tre år dersom de kjøper den i dag.  
  • 24 prosent sier seg ganske eller helt enig i at elbilen de ønsker seg ikke er tilgjengelig på det norske markedet ennå.  
  • 19 prosent sier seg ganske eller helt enig i at de gjerne skulle sluppet å forplikte seg til å eie, leie eller lease bilen lengre enn 6 til 12 måneder av gangen.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Det er 160 år siden Adam Opel startet på eventyret som endte opp med dagens bilmerke. (Fotos: Opel)

Opel runder 160 år

Det tyske bilmerket ble grunnlagt selv mange år før de første automobilene var på plass. Ingen vet egentlig hvor gammel...
Volkswagen viser fram en fullstendig selvkjørende bil, Gen.Travel. (Fotos: Volkswagen)

Volkswagen viser en fullstendig selvkjørende bil

Det snakkes om nivå 3 og 4 på den selvkjørende skalaen, men de bilene som kan kjøre av seg...
Renault 5 Turbo 3E er født til å drifte ‒ og hylle de gamle videospillene. (Fotos: Renault)

Elbilen R5 Turbo 3E er født til å drifte

Så hvordan skal man hylle Renault 5 Turbo når R5 nå runder 50 år? Hva med en elektrisk showbil...
Drivstoffprisene har nå befunnet seg over 20 kroner literen over et halvt år. (Fotos: NAF)

Stadig sterkere krav om støtte til drivstoff

Plukker vi bort de største byområdene så er det nå et flertall som forlanger støtte til bensin og diesel. Det...
Nikola kan endelig vise fra den europeiske lastebilen med det norske navnet Tre. (Fotos: Iveco)

Nikola endelig klar for Europa

Etter mye drama kan Nikola endelig annonseres den elektriske lastebilen kalt Tre, og ikke nok med det. Det er...
Nissan har endelig klar den helelektriske Nissan Townstar, en bil som nylig ble nummer tre i kåringen av årets varebil. (Fotos: Nissan)

Nissans nye elvarebil er her

Nissan har en viktig trippel gående som inkluderer en ny elbil, en ny elvarebil og en ny X-Trail. De som...
Volvos kommende elektriske SUV, EX90, kommer med nye sikkerhetsfunksjoner. (Fotos: Volvo)

Ny elbil fra Volvo med sikkerhet i sentrum

Volvo EX90 er fullstappet med sensorer og skal til og med skjønne hvordan føreren føler seg. Som du kan se...
Her er den nye generasjonen av Mitsubishi ASX. (Fotos: Mitsubishi)

Nye Mitsubishi ASX med premiere

Modellen som kom i 2010 blir ny, og denne gang ved hjelp av kommende Renault Captur. Men den er...
Falck bytter både drakt og navn. (Foto: Gjensidige)

Hjelp, Falcken bytter navn

Gjensidige er nye eier av Falcks veihjelpsselskaper i nordområdene, og nå får 600 biler ny drakt og nytt navn. Sent...
Disse to elektriske terrengbilene har over 1.000 hestekrefter. (Fotos: The China Box/Dongfeng Motors)

Hinter om elektrisk terrengbil med 1.000 hk

Dongfeng har vist fram et nytt merke kalt M Hero, og dette lukter det svidd av. Det er fire store...
Xpeng har vist fram sitt nye SUV-flaggskip G9, og det er en imponerende bil. (Fotos: Xpeng)

Imponerende flaggskip lansert ‒ og den er allerede på vei til Norge

Xpeng må sette en slags rekord for biler fra Kina. For den nye G9, lansert onsdag klokken 13 over...
Volkswagen ID. Buzz Cargo er kåret til årets internasjonale varebil for 2023, og Håkon Wirak kan juble. (Fotos: Volkswagen Nyttekjøretøy)

Nykommer ble årets varebil

Europeiske journalister har plukket ut årets varebil, og denne gang ble det en helelektrisk nykommer. For 31. gangen har prisen...
Den første Volta Zero har rullet ut av samlebåndet i Østerrike. (Fotos: Volta)

Første fabrikkslagede Volta Zero er her

Svenskene har et nytt bilmerke på plass, for endelig har den første bilen rullet ut av fabrikken i Østerrike. Det...
Maxus MIFA 9 vist fram første gang i fjor vinter nærmer seg nå Norge. (Fotos: Maxus)

Maxus med en diger og luksuriøs familiefrakter

Den aller første bilen fra Maxus bygget på den nye MIFA-plattformen. Maxus er på plass her i Norge med to...
En stor jammetest gjennomføres nå på Andøya, og denne er viktig også for bilindustrien. Her Nicolai Gerrard (Nkom) og Tomas Levin (Statens vegvesen). (Fotos: Duus Media/Nkom)

Viktig test for selvkjørende biler på Andøya

De selvkjørende bilene kommer, men først må noen utfordringer løses. Som jamming av satellitt-signaler, som slike biler er svært...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her