Nye elbiler ga nesten et milliardresultat

Det hang noen mørke skyer over Bertel O. Steen i 2019. Året etter har de firedoblet salget av elbiler, og kan feire et driftsresultat som nærmet seg én milliard kroner.


En ting skal den store importøren Betel O. Steen ha; de gjemmer seg ikke unna når det butter litt imot.

For 2019 var et slikt år med et skuffende resultat, og selskapet som importerer bilmerkene Mercedes, Kia, Peugeot, Citroën, DS, Opel og Smart sa rett ut at de manglet de rette modellene i markedet. Med andre ord ‒ de lå litt i bakleksa når det kom til elbiler.

Det positive var at de ventet flere nye elbilmodeller inn i løpet av 2020, og de forventet et bedre resultat for 2020-året. Og de traff på den analysen.

Driftsresultatet endte på 865 millioner kroner for 2020, en formidabel vekst på 696 millioner kroner sammenlignet med 2019. Og enda mer imponerende er resultatet før skatt.

Denne var på marginale 7 millioner i 2019, men har skutt opp til 797 millioner kroner i 2020.

‒ Det er et godt resultat tatt i betraktning de utfordringer koronapandemien har gitt, sier konsernsjef Harald Frigstad.

‒ Nybilsalget var spesielt godt i andre halvår, salg av deler og tilbehør økte og konsernet hadde en sterk utvikling på bruktbil drevet frem av egne prosessforbedringer og et godt bruktbilmarked.

Totalt ble det registrert 141.412 nye personbiler i Norge i fjor, noe som var en nedgang på -0,7 prosent fra året før. Av disse sto Bertel O. Steen for 21.157 nye personbiler, en oppgang på 6.571 biler.

Og det takket være nye elbiler fører konsernet plutselig an blant nullutslippsbilene i Norge.

‒ En vesentlig årsak er at Mercedes-Benz, Peugeot og Kia har levert et stort antall attraktive elbiler til Norge. Totalt solgte Bertel O. Steen hele 11.868 elektriske personbiler i 2020. Det er en betydelig økning fra 2.851 året før. Vår andel rene elbiler i personbilmarkedet endte med dette på 56,1 prosent. Det er et godt bidrag til det grønne skiftet vi er inne i, sier Frigstad.

Den store stjernen var passende nok en elbil fra stjernemerket Mercedes, nemlig EQC. Totalt registrerte Bertel O. Steen 7.808 nybiler fra Mercedes, og EQC sto bak halvparten av disse.

Men også andre merker har fått nye elbiler.

Bertel O. Steens vareopptelling for Peugeot viser at det ble registrert nærmere 2.000 flere slike sammenlignet med 2019, og de elektriske Peugeot e-208 og e-2008 endte på henholdsvis 1.866 og 1.457 registreringer. I tillegg har også elektriske biler fra Citroën, DS og Opel bidratt til en økning av elbilsalget, som altså var fire ganger høyere enn 2019.

Og momentet de opparbeidet seg i 2020 ser ut til å fortsette i 2021, for nå er Bertel O. Steen størst.

Konsernet rapporterer at ved utgangen av februar hadde de en markedsandel på 21,3 prosent i totalmarkedet, og er ifølge dem selv den importøren som så langt i år har registrert flest biler i Norge. Og den umiddelbare framtiden ser også bra ut med en ordrereserve på et høyt nivå, og andelen elbiler fortsetter sin marsj mot den nå skyfrie himmelen.

Så langt i år utgjør Bertel O. Steens elbilandel elbilandelen i personbilsegmentet på hele 71 prosent, mot 45,1 prosent i fjor.

‒ Farten vår så langt i 2021 er god. Det skjer i en tid der flere regioner i Norge har betydelig smittespredning av korona og dermed er underlagt restriksjoner. Det knytter seg derfor usikkerhet rundt den videre utviklingen i 2021, spesielt med hensyn til koronapandemien og hvilke effekter den vil medføre. Et fortsatt sterkt fokus på smittevern i hele organisasjonen har derfor høyeste prioritet, understreker konsernsjef Harald Frigstad.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter