På begynnelsen av 1980-tallet måtte de fleste dataspill-entusiaster
pent møte opp på spillehaller for å få utløp for sin lidenskap, selv om det
også den gang fantes noen spillkonsoller. For ja, selv den gang var ungdommen opphengt i dataspill, noe
dagens foreldre kanskje glemmer når de kjefter på spilleglade barn og ungdom.
et arkadespill kalt Pole Position som skulle gi en «realistisk, formel 1-opplevelse».
Vel, i dag er dette spillet like umoderne som Fred Flintstones sparke-bil. Sju år senere tok spillverden er kvantesprang i
kjørespill-simulatoren da Indianapolis 500: The Simulation kom, og nye
høyder realistisk sett ble nådd da Gran Tursimo kom i 1997. Siden har spillene blitt stadig mer realistisk, og snart er
det knapt mulig å skille et stillbilde fra et dataspill med et virkelig bilde. Sjekk dette: Nå når den nye dataspill-generasjonen også er knyttes sammen
av nettet, har det uunngåelig skjedd ‒ e-sport har blitt en svær greie. Finansgiganten Goldman Sachs stipulerer en seervekst innen e-sport
på 14 prosent de neste årene, og de tror at rundt 276 millioner mennesker vil se
e-sport hver måned i 2022.
TV-idrett som det Premier League var forrige sesong, hvor Nielsen Sports
stipulerte det totale antallet TV-seere til 3,2 milliarder i løpet av august
2018 til mai 2019. Så e-sport er kommet for å bli, og det er nok ikke lenge før
foreldrene jager deres håpefulle tilbake til dataskjermen for å trene enda mer. Mange av bilprodusenter støtter i dag lag innen diverse motorsporter,
for det er både et viktig utstillingsvindu og en utviklingsplattform hvor de
kan prøve ut nye løsninger. For Ford er dette en viktig arena, og de følger også med i
tiden. De sier at det er forventet at e-sport omsetter for 1,1 milliarder dollar i 2019, noe som i så fall er en oppgang på hele 26,7 prosent fra 2018.
engasjert i e-sport, og rundt 200 millioner av disse engasjerer seg på regelmessig
basis. Med dette bakteppet har nå Ford bestemt seg for å gå inn i
e-sporten for fullt, og vil opprette lag egne lag bestående av de beste
kjørespillerne. ‒ Hos Ford har vi en racing-arv de aller fleste bare kan drømme om, og nå er det på tide å bruke denne kunnskapen. En ny generasjon vokser opp med virtuell racing, og vi ønsker å inspirere dem til å teste våre Ford Performance-biler, sier visepresident for Marketing, Sales and Services i Ford Europa, Roelant de Waard. Så de har nå funnet veien til Gamescom, en viktig messe for
gamerne. Den startet i dag (20. august), og der skal Ford rekruttere egne
landslag for Frankrike, Tyskland, Italia, Spania og Storbritannia. Disse skal
representere laget Fordzilla (jepp, satsingen er faktisk kalt det), men alt håpet
er ikke ute for norske gamere av den grunn. Ford setter nemlig også sammen et e-sportslag for hele
Europa, så nordmenn, som jo er blant de skarpeste i flere e-sporter, har en mulighet
til å få seg en Ford-kontrakt. ‒ Forskjellen mellom den virkelige og virtuelle verden er i
ferd med å bli visket ut, sier Amko Leenarts, designleder i Ford Europa. ‒ Gaming er nå en del av kulturen vår. De beste gamerne
utfordrer profesjonelle racingsjåfører i det virkelige liv. Samtidig blir mange
av våre daglige aktiviteter «gamifisert», enten vi samler poeng i en app for å
få en gratis kaffe eller ved bruk av trenings- og fitnessapper. Ved å forstå
gamingkulturen kan vi bedre forutse hvordan framtidens reise vil se ut. Ford var den første bilprodusenten som dukket opp på Gamescom,
noe de gjorde i 2017. I fjor hevet de lista enda et hakk, og lanserte like godt
den røffe pickupen Ford Ranger Raptor der. Et av spillene Fordzilla-lagene skal konkurrere i er Forza
Motorsport 7, som spilles av flere millioner hver måned. Ford er også på plass
i det spillet, og sier at mer enn 1 million kjører digitale versjoner av
Ford-biler i det spillet månedlig. Slik ser det ut når noen styrer en virtuell Ford i spillverden: Les også:
- Så mye koster verdens mest berømte bil
- Karmas GT-hybrid blir svindyr
- Verdens kanskje kuleste bil selges