Euro NCAP ser en veldig forbedring i sikkerhetsutstyret til varebilene. (Fotos: Euro NCAP)

Varebilene blir stadig sikrere

Euro NCAP har kjørt på med en ny runde krasjtester av varebilene, og de ser en oppløftende utvikling.


EU kvesser stadig kniven når det kommer til trafikksikkerhet, og senest 1. juli trådde det nye regler i kraft kalt EU General Safety Regulation (GSR2).

Målet er at i 2038 skal nye krav ha berget hele 25.000 liv og unngått 140.000 alvorlige skader i EU-trafikken, og nå skjerpes blant annet disse rundt førerassistenter for alle kjøretøy ‒ inkludert varebiler, lastebiler og busser. 

-->
I tillegg må person- og varebiler nå utstyres med filassistanse og automatisk nødbrems, mens busser og lastebiler må ha bedre blindsonevarsling, varselsystemer for å unngå kollisjoner med gående og syklende og en dekktrykk-varsler.

Euro NCAP har testet hele 17 varebiler før de kravene kom i spill, men organisasjonen har som kjent selv strenge krav om kjøretøyene skal innkassere beste score. Og det er gode nyheter.

Sju av bilene, 40 prosent, er allerede utstyrt bedre enn de nye GSR2-kravene, og dermed vanker det toppscoren Platina på disse.

To av varebilene scoret veldig bra med tanke på ny teknologi, Mercedes Vito og Ford Transit Courier, og begge er utstyrt nærmest på linje med moderne personbiler. Her stopper Vitoen for en fotgjenger.

Og det er flere gode nyheter. Av 17 varebiler oppnådde 16 enten Platina eller Gull, den neste beste scoren.

‒ Vi har sett en betydelig forbedring i tilgjengeligheten av ADAS (førerstøtte-systemer) ettersom produsenter overholder ny lovgivning, sier Michiel van Ratingen, generalsekretær i Euro NCAP.

‒ Våre kommersielle varebilvurderinger er imidlertid designet for å drive effektiviteten og ytelsen utover det som kreves av GSR2.Det er gledelig at kjøretøyprodusenter reagerer på Euro NCAPs strengere krav og overgår GSR2-standarder, og vi vil oppfordre flåtesjefer til å vurdere kommersielle varebiler som har Euro NCAP Platinum-rating. Dette er kjøretøyene som i størst grad utkonkurrerer GSR2-forskriftene og tilbyr kommersielle flåter sikrere valg som forhindrer eller reduserer alvorlighetsgraden av krasj og beskytter selskapets omdømme og deres sjåfører.

Euro NCAP startet med å teste varebiler sent i 2020, og i fjor oppgraderte de protokollen i et forsøk på å heve sikkerheten rundt de litt større og tyngre bilene. Noe som åpenbart var på sin plass.

For da de så sent som i fjor testet 18 varebiler var resultatet nedslående. Ingen klarte Platina, og det lille positive etter den testrunden var at et par av varebilene oppnådde Gull. Resten endte på Sølv eller Bronse, som i motsetning til en OL-pall ikke er noe å juble for.

Når vi har entret 2024 ser altså ting ganske annerledes ut, og bare under den siste testrunden var det altså en rekke biler med Platina-standard.

Her er den komplette listen over varebiler og hvordan de har scoret i Euro NCAP. Listen er i alfabetisk rekkefølge.

Varebiler Platina:

  • Ford Transit Connect
  • Ford Transit Courier
  • Ford Transit Custom
  • Maxus eDeliver 5
  • Mercedes-Benz Citan
  • Mercedes-Benz Vito
  • Nissan Interstar
  • Renault Master
  • Volkswagen Caddy Cargo
  • Volkswagen ID. Buzz Cargo
Varebiler Gull:

  • Citroën Berlingo
  • Citroën Jumper
  • Citroën Relay
  • Fiat Doblo
  • Fiat Ducato
  • Iveco Daily
  • Maxus eDeliver 7
  • Maxus eDeliver 9
  • Nissan Primastar
  • Nissan Townstar
  • Opel Combo
  • Opel Movano
  • Peugeot Boxer
  • Peugeot Partner
  • Renault Kangoo Van
  • Renault Trafic
  • Volkswagen Caddy Cargo
Varebiler Sølv:

  • LEVC VN5
Les også:

Debatt

Les mer om:

Euro NCAP Varebiler