Lille Citroën ë-C3 lar seg ikke stoppe av langt større og dyrere nybiler. (Foto: Auto Express)

Liten billig elbil stakk av med stor pris

Citroën ë-C3 skal ta opp arven etter selveste 2CV som folkebil, men rent kvalitetsmessig befinner den seg åpenbart på en helt annen planet. Det viser en ny tung pris.


Allerede før lillesøsteren til Citroën ë-C4 er på plass har den rukket å sette spor etter seg. Grunnen er at ë-C3 er en virkelig prispresser, og sender nybilprisen ned mot 200.000 kroner for elbilene.

Elbilen er i tillegg satt sammen på en fersk plattform signert Stellantis, så dermed bør også både kjøreegenskapene og de praktiske tingene være på plass ‒ noe bare en folkebil som 2CV bare kunne drømme om «back in the days».

ë-C3 er for eksempel mulig å få med hengerfeste (550 kilo) og muligheten for 80 kilo last på taket, og har både Citroëns «Progressive Hydraulic Cusions» for den litt dyrere versjonen og til med et head-up-display som de langt dyrere elbilene.

Alt er selvsagt ikke perfekt, for rekkevidden er oppgitt til 324 kilometer ‒ så skal denne på langtur må laderen fram. Da går det i opp mot 100 kW, så også ladeeffekten er på nivået under det vi er vant med fra nye elbiler. 

Men at hele pakken åpenbart fungerer viser en ny pris fra Auto Express, det britiske magasinet som tester over 1.000 biler i løpet av året. 

(Foto: Citroën)

De har nemlig kåret den lille bybilen til årets nybil. Så ja, langt dyrere nybiler måte bite i støvet for ë-C3. I tillegg tok C-3 også prisen som årets supermini og årets rimelige elbil, så også et ekte hat-trick for den kommende elbilen. 

Og ikke tro det kom etter manglende konkurranse, for hør hva redaktøren sier:

‒ 2024 var et av de mest konkurransedyktige årene for New Car Awards, noe som gjør det faktum at den nye Citroën C3 vant to kategorier på vei til sammenlagtseieren til en enda mer enestående prestasjon, sier Auto Express-redaktør Paul Barker.

‒ Citroëns avanserte komfortteknologi, brukt på fjæringen og setene i en romslig kabin, gir C3 mye appell alene. Men det er utsiktene til en helelektrisk versjon, priset fra mindre enn 22.000 pund, som befester sin plass på toppen av en meget imponerende liste over biler.

Auto Express New Car Awards er en skikkelig bred pris som favner det meste av nybiler, for her er det intet mindre enn 25 kategorier. Du skal selvsagt få se listen over alle vinnerne.

Magasinet fokuserer også på ting som bilkjøperen ser etter, og prisen skal hjelpe folket til å finne den riktige bilen for akkurat deres bruksområde.

‒ Det har vært en veldig vanskelig, men morsom oppgave å plukke ut de beste bilene i hver av våre 25 priskategorier, og veilede forbrukere mot modellene som er de beste stedene å plassere sine egne penger, sier Barker.

 ‒ I tillegg har vi også valgt to biler som er verdige statusen «Highly Commended» i hver kategori for å gi kjøpere et stort utvalg av flotte biler, uansett hva de leter etter.

Også Hyundai, som akkurat har vist fram en rival til ë-C3 kalt Inster med en forventet rekkevidde på 355 kilometer, har grunn til å feire. De fikk fire priser gjennom modellene i10, Kona, Tucson og Ioniq 5 N, mens Skoda skuflet inn tre priser gjennom nye Octavia, Superb stasjonsvogn og Kodiaq.

Også Ford har grunn til å slå seg på brystet, for det amerikanske merket regjerte nyttekjøretøy-feltet. De fikk prisen som årets varebil gjennom Transit Courier, mens Ranger ble årets pickup og e-Transit Custom stakk av med prisen som årets elektriske varebil.

Her er hele listen av vinnere, og vil du lese mer om vinnerne kan du klikke deg over til Auto Express og lese hva de skriver og hvilke to andre biler de anbefaler i kategoriene.

Auto Express årets bil-priser:

  • Årets bybil: Hyundai i10
  • Årets supermini: Citroën C3
  • Årets familiebil: Skoda Octavia
  • Årets stasjonsvogn: Skoda Superb
  • Årets lille firmabil: Hyundai Kona
  • Årets firmabil i mellomstørrelse: Tesla Model 3
  • Årets store firmabil: Kia EV9
  • Årets liten SUV: Dacia Duster
  • Årets mellomstore SUV: Hyundai Tucson
  • Årets store SUV: Skoda Kodiaq
  • Årets liten premium SUV: Mini Countryman
  • Årets premium SUV i mellomstørrelse: Lexus NX
  • Årets store premium SUV: Porsche Cayenne
  • Årets luksusbil: BMW 7-serie
  • Årets Hot Hatch: Honda Civic Type R
  •  Årets coupé: Maserati GranTurismo
  • Årets kabriolet: Mazda MX-5
  • Årets ytelsesbil: Hyundai Ioniq 5 N
  • Årets rimelige elbil: Citroën ë-C3
  • Årets premium elbil: Porsche Taycan
  • Årets rimelige hybridbil: MG 3
  • Årets premium hybridbil: BMW 530e
  • Årets pickup: Ford Ranger
  • Årets elektriske varebil: Ford e-Transit Custom
  • Årets varebil: Ford Transit Courier
  • Årets bil 2024: Citroën ë-C3
Les også:

Debatt