Unngå rekkeviddesjokk i kulda

Her er seks tips for å få mest ut av ladestoppene i den beinharde kulden.


Norge fryser. Det er verken bra for strømregningen som når stadig nye høyder, eller for ferske elbil-førere som opplever at rekkevidden daler i takt med temperaturen.

Det er visstnok en Sibir-kulde som nå har herjet med Norge, og på Finnmarksvidda har kvikksølvet sunket helt ned mot -40 grader.

-->
Den er heldigvis kun midlertidig, men det er ikke den vanlige vinterkulden. Og det er dårlig nytt for ferske elbilister som skal prøve å beregne rekkevidden, for denne blir kortere jo kaldere det blir.

‒ Våre tester viser et rekkeviddetap mellom 4 og 30 prosent i moderate vintertemperaturer, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

‒ Når gradestokken viser ned mot minus 10 og kaldere er tapet enda større.

1. desember rundet vi 100.000 nye elbiler bare i år, og dermed er det mange tusen nye elbilister som nå er inne i sin aller første kuldeperiode med sin nye elbil.

NAF har allerede dokumentert at vinterkulden stjeler kilometer fra rekkevidden gjennom en stor vintertest, og over nyåret skal de kjøre en ny runde som inkluderer nye elbilmodeller som har kommet til siden sist.

‒ Variasjonen er stor mellom bilmodellene, påpeker Sødal.

‒ Noen beholder rekkevidden godt, mens andre går betydelig kortere vinterstid. Derfor vil vi ha en bransjestandard der vinterrekkevidde opplyses så godt som mulig når folk skal kjøpe seg bil. Det vil i første omgang si et anslag på forventet rekkeviddetap i kalde temperaturer.

Den gode nyheten er at nye elbiler ofte har en ganske god rekkevidde, og dermed vil ikke et rekkevidde-tap på for eksempel 20 prosent ha så veldig mye å si. Men det er viktig at elbilistene tar høyde for et rekkevidde-tap, og planlegger deretter.

‒ Ta høyde for flere ladestopp enn det du ville hatt om sommeren. Forvarmer du bil og batteri før du legger ut på tur, får du mest ut av bilens rekkevidde, sier Sødal.

For å få mest ut av ladingen har NAF samlet seks enkle råd for å få mest ut av ladestoppene du må ha underveis, og her er de:

  • Lad på slutten av turen

Batteriet på en elbil lader best når det er driftsvarmt, altså at temperaturen inni selve batteriet når en viss temperatur. Du bør ha kjørt i minst et par timer i høy hastighet for å kjøre batteriet så varmt det går an på vinteren før du lader.

  • Ha lite strøm igjen på batteriet

Hvis du vil lade raskest mulig, er det lureste er å vente med å lade til du har mellom 10 og 20 prosent igjen på batteriet. Starter du lading ved lav batterikapasitet bidrar det til å varme opp batteriet ‒ som igjen gjør at du lader raskere.

  • Velg riktig lader

Alle biler lader litt forskjellig. Derfor er det lurt å lese seg opp på hvordan akkurat din bil lader. Ikke alle biler kan lynlade, dvs. lade med høyere effekt enn 50 kW.

‒ Du kaster rett og slett penger ut av vinduet hvis du lader på en lynlader og bilen din ikke kan utnytte laderens kapasitet, sier Sødal.

  • Lad til 80 prosent, ikke 100 prosent

De aller fleste elbiler lader veldig sakte etter at det er fylt til 80 prosent. Trenger du mer rekkevidde for å komme frem lønner det seg ofte både i tid og kroner å heller legge inn ett kort ladestopp til enn å lade til 100 prosent. Dette varierer fra bil til bil ‒ så bli kjent med hvordan din bil lader.

  • Bruk forvarming av batteriet før hurtiglading

Hvis elbilen din har et system for forvarming av batteri før hurtiglading, er det lurt å benytte seg av dette. Ofte settes det i gang hvis du plotter inn en ladestasjon som destinasjonen i navigasjonen.

  • Lad når du kan, ikke når du må

For å ha en mest mulig komfortabel tur er uansett det beste rådet å lade når du kan, ikke når du må. Stopper du for en kaffepause er det like greit å plugge i. Selv på 10 minutter kan du få mange mil mer på batteriet.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter