Volvos nye konsernsøster har levert sine første biler

Zeekr er rekord-effektive. Så sent som i april presenterte de seg selv med et lovende elbil-konsept, og allerede nå har de levert ut et par tusen biler av produksjonsutgaven.


Den kinesiske Geely-gruppen er en skikkelig tungvekter innen bilsektoren, og eier en rekke merker. Dette inkluderer Volvo Cars, Polestar, Lotus, Geely Auto, Lynk & Co, Geometry, London Electric Vehicle Company, Farizon Auto og Cao Cao Mobility.

At de har store ambisjoner, viser også et nytt prosjekt de har sammen med selveste Daimler. Mercedes-eierne har nemlig slått seg sammen med Geely for å lage framtidens Smart-biler, og det er Geely som har fått hovedansvaret for å utvikle disse.

De tar så seriøst på denne jobben at de like godt har laget en helt ny plattform som skal sørge for smarte biler, Sustainable Experience Architecture (SEA). Denne skal bestå av fem versjoner som dekker det aller meste, fra bybiler til sportsbiler, luksusbiler og til og med små lastebiler og busser.

Den første Smart-modellen basert på SEA skal etter planen komme til neste år, men det blir ikke den første bilen på den nye plattformen. For den er allerede på plass.

For å utnytte SEA mest mulig har nemlig Geely rappet et konsept fra Lynk & Co, Zero Concept, og laget seg et helt nytt merke basert på denne.

Merket heter Zeekr, mens den første elbilen følger Polestars navne-filosofi og heter enkelt og greit 001.

Dette er altså den tidligere Lynk & Co Zero Concept, og ble vist fram med Zeekr-logoen så sent som i april. Siden har det nye merket hatt det svært så travelt, for de har både fått bilen ferdig, satt den inn i serieproduksjon og fått opp en rekke forhandlere i Kina.

Og levert ut sine første kundebiler.

De kaller selv 001 for en luksuriøs shooting brake-coupé, og man kan kanskje si at den er litt inspirert av Porsche Panamera? For at den minner litt om akkurat den bilen kan du selv se:

På Zeekr Intelligent Factory, en av verdens smarteste bilfabrikker, finjusteres nå innstillingene, for Zeekr sier at de har opplevd overraskende høy etterspørsel.

‒ Vi avslørte Zeekr for verden i april i år, og på bare åtte måneder har vi utviklet 001, startet produksjonen ved vår toppmoderne Intelligent Factory i Ningbo og levert over 2.000 av våre luksuriøse shooting brake-coupeer, sier Andy An, administrerende direktør i Zeekr.

‒ Dette var en ekstremt ambisiøs utfordring for Zeekr, og jeg er virkelig stolt over denne oppstartens framgang på rekordtid.

Mer eksakt har de levert ut 2.012 biler til kunder i mer enn 150 byer rundt i Kina, og Zeekr skal fortsette å prioritere hjemmemarkedet neste år. Men fra 2023 er planen også en global satsing, inkludert Europa.

Zeekr 001 minner ikke bare om en Panamera, men den flytter seg nesten like raskt som denne.

Elbilen er utstyrt med et batteri på hele 100 kWh, og de to motorene yter totalt hele 536 hestekrefter med et dreiemoment på pene 768 Nm.

0-100 km/t er opplyst til 3,8 sekunder, og den stopper fra 100 km/t på bare 34,5 meter.

Rekkevidden, målt etter den kinesiske NEDC-standarden, er oppgitt til 712 kilometer, mens ladingen fra 10 til 80 prosent skal gå unna på en halvtime.

Zeekr sier at snittprisen for bilene som er bestilt er på 335.000 kinesiske yuan (483.000 kroner), og at kundene for det meste går for utgavene som befinner seg i mellom- eller øvre prissjikt.

Foreløpig har Zeekr planlagt seks modeller i løpet av de neste fem årene, hvor 001 er betegnet som et flaggskip.

Her er bilder av bilen som har kommet til rekordraskt, Zeekr 001:

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter