- Annonse -
HjemElbilerElbilen Toyota bZ4X kan snart reserveres

Elbilen Toyota bZ4X kan snart reserveres

Det meste er allerede kjent rundt Toyotas aller første rene elbilmodell, bZ4X, men nå får vi vite alt ‒ minus pris. Dette inkluderer et svært smart varmesystem som kalde nordmenn bør sette pris på.

Tilbake i oktober hadde Toyotas første rene elbil, bZ4X, verdenspremiere. En slik innebærer selvsagt et innblikk i mange av detaljene rundt den kommende modellen, men vi fikk ikke vite absolutt alt.

- Annonse -

Det er allerede klart at den er basert på eTNGA-plattformen, og med hjelp av partner Subaru er den utstyrt med et smart firehjulsdrift-system som skal sørge for god framdrift.

Det har også vært klart at bilen med kun forhjulsdrift er utstyrt med en motor på 204 hestekrefter med et dreiemoment på 265 Nm, som klarer 0-100 km/t på 8,4 sekunder. Den med to motorer har 217,5 hk og 336 Nm, og denne når 100 km/t fra stillestående på 7,7 sekunder. Toppfarten for begge er 160 km/t.

Det har også vært kjent at bZ4X er utstyrt med et batteri på 71,4 kWh, og at Toyota forventer at rekkevidden blir på 450 kilometer. Den åpner for lading på 150 kW, og 80 prosent lading gjøre da på rundt en halvtime.

Toyota opplyser også at det sent 2022 kommer en ombordlader på 11 kW for hjemmelading.

- Annonse -

Det har også vært kjent at Toyota for første gang har plassert et såkalt «steer-by-wire»-system i en serieprodusert modell med bZ4X, og dette er en teknologi uten mekanisk forbindelse mellom rattet og forhjulene.

Systemet sørger for å justere hjulvinkelen nøyaktig etter førerens intensjon, og med på lasset følger også en såkalt One Motion Grip-kontroll.

Dette vil komme i europeiske utgaver på et litt senere tidspunkt, og erstatter det «vanlige» rattet. One Motion Grip gjør det enklere og smidigere å styre, uten behov for å skifte grep på rattet eller ha hendene i kors. Her er det fullt hjulutslag kun ved å dreie 150 grader.

Toyota forklarer at siden systemet er uten fysiske forbindelser, slipper man at uønskede vibrasjoner overføres fra hjulene, men føreren får likefullt verdifulle tilbakemeldinger. Her skal rattfølelsen være forbedret med uavhengig kontroll av styremomentet, og forskjellige kjøremoduser skal endre karakteristikken på styringen.

- Annonse -

På innsiden har Toyota tidligere avslørt at bZ4X er utstyrt med et 7-tommers TFT-instrument og har et informasjonsdisplay plassert i førerens siktlinje forover over rattet.

Takket være at hjulene er plassert enda lengre ut mot fronten og bakenden bør elbilen by på stor benplass for fem personer, og her har benplassen en avstand på 1 meter mellom hoftepunktene foran og bak. Bakerst finner vi et bagasjerom på 452 liter.

Videre er bZ4X utstyrt med Toyotas nyeste og kraftigste multimediaplattform med en berøringsskjerm på 12 tommer og en nettbasert navigasjon, og her finner man også spesifikke funksjoner for en batterielektrisk bil som rekkevidde, kjøreassistanse og informasjon om ladestasjoner.

Toyota opplyser også at føreren kan samhandle med bilen gjennom blikk, berøring og stemme. Stemmestyringen inkluderer muligheten til å bruke en ny assistent i bilen som kan aktivere funksjoner, justere klimaanlegget og åpne eller lukke vinduer så vel som multimediatjenester som lydanlegg og navigasjon. Oppdateringer over nett (OTA) sørger for at programvaren holder seg fersk.

En annen ting Toyota allerede har avslørt er at bilen, som er bittelitt lengre enn Toyota Rav4, er at den har en rekke aerodynamiske detaljer.

Dette inkluderer åpninger i støtfangeren foran for å skape en mykere luftstrøm, en underside med heldekkende deksel, en delt takspoiler, en spoilerleppe bak, en diffuser bak og har en presist vinklet bakrute.

Nederst har en smal grill en lukkefunksjon som justerer seg for å styre kjøleluft til batteriet, noe som skal bidra til å redusere luftmotstand.

At Toyota tenker rekkevidde viser også taket, for fra utstyrslisten er det nemlig mulig å velge et solcellepanel som høster energi både under kjøring og når bilen er parkert. Toyota regner med at solcellene i løpet av ett år kan absorbere energi nok til å kjøre 1.800 kilometer.

Vi har også fått vite tidligere at bilen kommer med en rekke førerassistenter, og med Europa-premieren er de enda litt mer konkret. Her er nøkkel-benevnelsen Toyota T-Mate.

Dette er et system for aktiv sikkerhet og førerassistanse, og skal hjelpe merket på vei mot visjonen om «ingen drepte eller skadde i trafikken». Her spiller en rekke kameraer og ultralydsensorer en viktig rolle, og det er noen viktige punkter på T-Mate-listen:

  • Kollisjonsvern-systemet kan gjenkjenne møtende kjøretøy og motorsykler.
  • Svingassistanse i kryss kan identifisere trafikk i to kjørefelt ved siden av hverandre, i stedet for bare ett, og dessuten oppdage trafikk fra siden i kryss.
  • Styreassistanse har lett bremsing for å bidra til å holde bilen i sitt kjørefelt når føreren må foreta en unnamanøver for å unngå hindre som en fotgjenger, syklist eller parkert bil.
  • Varsling for kryssende trafikk foran oppdager kjøretøy som nærmer seg fra begge sider i et kryss og den nye funksjonen, sikker avstigning, kan hjelpe til med å forhindre kollisjon mellom en åpnet dør eller passasjerer som går ut av bilen når en bil eller sykkel nærmer seg bakfra.

Toyota bZ4X kommer selvsagt også med en parkeringsassistent, og en ganske så smart en.

De forklarer selv at denne bruker 4 kameraer og 12 ultralydsensorer som kjører bilen inn og ut av parkeringsplasser – også uten at føreren sitter i bilen – altså fjernstyrt.

Toyota Safety Sense sjekker i tillegg førerens form via en monitor som registrerer den normale kjøreposisjonen. Oppdager systemet noe uvanlig gir det et varsel.

Toyota Norge kan være fornøyd med den kommende elbilen, de og. For her er det noen smarte løsninger som vinterkjørende norske elbilister bør sette stor pris på.

Først, og kanskje viktigst, ja, bZ4X kommer med varmepumpe. Dette er ifølge Toyota mer effektivt og krever mindre energi enn vanlige klimaanlegg.

Men det er mer.

For å få ekstra varme i kupéen, leveres bilen med infrarød strålevarme under rattstammen og dashbordet som varmer bena til føreren og forsetepassasjeren. Denne funksjonen leveres i kombinasjon med setevarme og gir varme svært raskt – Toyota sier det bare går ca. ett minutt.

Firehjulsdriftsystemet byr også på «norske» kjøremoduser, for via XMode kan føreren velge den modusen som passer forholdene best. Her er det valg for snø/søle, dyp snø og søle (under 20 km/t) og grepskontroll for virkelig tøff kjøring offroad (under 10 km/t).

Dette skal sørge for at bZ4X skal ta seg fram også under de mest krevende vei- og føreforhold.

Toyota brøyter også vei for et nytt leasing-program for bZ4X, og denne dekker bilen, vedlikehold, ladeboks og tilgang til tilknyttede tjenester, inkludert et av Europas største nettverk for lading.

Det er også mulig å få Toyota-forsikring inkludert, sammen med veihjelp og tilbehør til bilen.

Toyota sier dog ingenting om verken lease-prisen eller kjøpsprisen for bZ4X, men den kan ikke være altfor langt unna.

For allerede fra midten av desember åpner Toyota Norge for reservering, og bilen er meldt inn til kongeriket til sommeren. De melder videre at endelig bekreftelse av bestilling vil skje fra mars av.

Toyota bZ4X blir altså den første bilen på den nye BEV-plattformen, og med tanke på suksessen til Toyota Rav4, Norges nest meste solgte bil så langt i 2021, så ligger det meste an til at den helelektriske blir en suksess.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Mercedes gir oss det aller første glimtet av innsiden til den kommende elbilen EQE SUV. (Fotos: Mercedes)

Første glimt av innsiden til Mercedes EQE SUV

Her oser det luksus! Det går unna over hos Mercedes. De hamrer nemlig ut nye elbilmodeller i et rasende tempo,...
Skoda viser nå litt av innsiden på sitt nye konsept, og der er det en stor vertikal skjerm. (Fotos: Skoda)

Skoda pirrer med en gigantisk skjerm

To uker før det nye helelektriske Skoda-konseptet blir vist fram slipper merket et bilde av innsiden, og det viser...
Dodge Durango her flankert av Challenger SRT Super Stock (t.v) og Charger SRT Hellcat Redeye lever videre inn i 2023. (Fotos: Dodge)

Verdens sterkeste SUV lever videre

Dodge har bestemt seg for å fortsette produksjonen av SUV-beistet Durango SRT Hellcat. Nå er ikke Dodge noe unntak i...
Den spilleren som første slår en hold-in-one på hull 15 i BMW Championship tar med seg en BMW i7. (Fotos: BMW)

Hovland kan vinne en BMW i7

Alt den norske golfspilleren Viktor Hovland trenger å gjøre er å slå ballen ned i hullet på ett eneste...
Mercedes forlater nå Formel E, og gjør det med stil. (Fotos: Daimler)

Mercedes forlater Formel E på topp

Etter tre sesonger er det slutt for Mercedes i Formel E, og de rundet av på best mulig måte...
Her møtes den digitale og ekte verden, for Porsche har like godt laget en ekte Sally fra «Biler». (Fotos: Porsche)

Porsche har laget en ekte Sally fra «Biler»

Dagens animasjoner visker ut grensene mellom den digitale og virkelige verden. Så hvorfor ikke lage en digital bil sånn...
Nå er det klart for ny programvare til Skoda Enyaq som gjør bilen enda bedre. (Fotos: Skoda)

Oppdateringer gir Enyaq raskere lading og bedre vinter-rekkevidde

Skoda ruller nå ut system-oppdateringene som kom med Enyaq Coupé til alle Enyaq iV-bilene. Tidligere i sommer åpnet Skoda Norge...
Candela P-12 Shuttle er en rask, sjøsyk-fri og stille flyvende elektriske ferje. (Fotos: Candela)

En flyvende og lynrask elferje

Mer behagelig enn dette blir det ikke. Candela P-12 Shuttle flyr nemlig lydløst over bølgene. Se video. Svenske Candela grunnlagt...
GT-versjonen av Kia EV6 er ganske så ekstrem ‒ og veldig moro! (Fotos: Nybiltester)

Prøvekjørt Kia EV6 GT

Som Bjørn Skifs ville sunget ‒ härligt, härligt, men farligt, farligt – Kia EV6 GT er fantastisk moro, men...
Frankrike skjenket navnet limousin til bilverden, og Peugeot har også hatt sine ganske spesielle utgaver. (Fotos: Peugeot)

Peugeots spesielle presidentbiler

Den franske presidenten kan selvsagt ikke fraktes i en helt vanlig bil, og Peugeot lager mer enn gjerne biler...
Den ypperste klassen i rallycross-VM går nå inn i en elektriske æra med helt nye elbiler. (Fotos: Red Bull)

Tidenes raskeste rallycross-biler

En ny æra starter i lille Stjørdal. Rallycross-VM har nemlig avduket sine elektriske biler. Det har kun vært en Mr....
Mate Rima hadde ikke mye høy i hatten da han ble med Nico Rosberg på jomfruturen av det elektriske beistet Rimac Nevera. (Fotos: Rimac)

Rosberg skremte vannet av Mate Rimac

Mate Rimac var ganske så svett i passasjersetet da Nico Rosberg luftet den aller første kundebilen av det som...
Brabus har gjort Mercedes EQS enda mer aerodynamisk, noe som betyr enda mer rekkevidde. Og det gjør ikke noe at den også har blitt sportsligere i utseende. (Fotos: Brabus)

Oi, Brabus har gitt Mercedes EQS mer rekkevidde

Verdens aller mest aerodynamiske masseproduserte bil har blitt enda aerodynamisk, noe som betyr enda mer rekkevidde. Da Mercedes skulle utvikle...
Mercedes-AMG-One har endelig gått inn i produksjon, fem år etter at den første ble vist fram. (Fotos: Daimler)

Endelig er produksjonen av Mercedes-AMG One i gang

En av tidens aller villeste gatebiler har endelig entret produksjonen. I 2017 var det 50 år siden AMG ble stiftet...
En ny Lamborghini Urus er bare dager unna, og den er lynrask. (Fotos: Lamborghini)

Ny lynrask Lamborghini Urus på gang

En ny Urus-utgave er rett rundt hjørnet, og er så rask at den har satt ny SUV-rekord i det...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her