Iskald test for kommende BMW i7

Ja, BMW har på gang en elbil i 7-serien. Og ja, den skal takle iskalde norske forhold, den og.


Vi har slått opp Arjeplog, administrasjonssenter i Norbotten (Sverige), 426 meter over havet, hos Yr.no.

Dette er som kjent en side som viser været på stort sett alle plassene i verden, men vi har ikke tenkt oss til den svenske polarsirkelen. Vi skal heldigvis kun sjekke opp temperaturen, for Arjeplog er også et populært testsenter for kommende biler.

Vi skriver heldigvis, for tempen lokker definitivt ikke. Nettsiden til meteorologisk institutt og NRK melder nemlig opp mot 20 grader. Og da mener vi mer korrekt ned mot -20 blå grader, så det er bikkjekaldt på polarsirkelen.

Mange hevder at -20 er for kaldt for elbiler, men det akter BMW iallfall å motbevise.

De har nemlig tatt med seg sin kommende i7 til Arjeplog, og der går nå prototypene av elbilen under ekstreme vær- og veiforhold på BMW-gruppens eget testsenter.

Med snø, is og -20 grader, får ingeniørene mulighetene til å sjekke ut det meste av komponenter som må håndtere nordiske vintre.

Men selv om kjøreegenskapene får kjørt seg på svært glatte overflater er det først og fremst motorene, batteriet og temperaturkontrollsystemet til BMW i7 som settes på prøve. Nå får nok ikke ingeniørene noen store overraskelser, verken når det kommer til drivsystemet eller veigrepet.

Kommende BMW i7 er nemlig satt samme med 5. generasjon eDrive-teknologi, og denne er blant annet utprøvd og satt i bruk i den helt nye BMW iX.  

Så kalibrering av fjæringskomponenter, styre- og bremsesystemer, samt kjøredynamikk, stabilitet- og komfortsystemer er også viktige deler av de iskalde testene.

Men det er ikke iX som i7 først og fremst baserer seg på.

BMW kaller like godt elbilen for «verdens første helelektriske luksussedan», og blir altså et helelektrisk medlem av 7-serien.

Så både konstruksjon og konsept blir som de andre kommende modellvarianter av neste generasjon BMW 7-serie, og BMW sier at de «garanterer for at den helelektriske versjonen vil by på den samme karakteristiske kombinasjonen av sportslige og komfortorienterte kjøreegenskaper, sammen med den eksklusive romsligheten man er vant til å finne i en luksuriøs BMW-sedan».

Det er altså prototyper som er på plass i Nord-Sverige, så BMW holder fortsatt kortene tett til brystet når det kommer til tekniske detaljer og spesifikasjoner.

Men de letter litt på sløret når det kommer til forbruk, og i7 ligger foreløpig an til å ende på et strømforbruk på mellom 19,5 og 22,5 kWh/100 km i henhold til WLTP-normen.

BMW har for lengst innledet en voldsom satsting på elbiler, og nylig løftet de på sløret rundt en ny M-modell som baner vei for helelektriske M-modeller i framtiden. Den kan du lese om i en av lenkene helt nederst.

Det tyske merket har allerede fire elbilmodeller på markedet, BMW i3, BMW iX3, BMW i4 og BMW iX, og til neste år får denne kvartetten selskap av iX1 og den som nå fryser i Sverige, i7.

Og nå det gjelder utsagnet om at i7 blir verdens første helelektriske luksussedan, så melder den tyske produsenten følgende:

«BMW er godt kjent med at det finnes flere luksuriøse og helelektriske modeller i samme størrelse og segment. Men, ingen av dem har den klassiske sedan-designen slik som BMW i7».

Så det, så.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter