- Annonse -
HjemElbilerSkal mer enn doble antall lynladere

Skal mer enn doble antall lynladere

Ionity trykker ned den elektriske gasspedalen, og skal mer enn doble antall ladestasjoner og mer enn fire ganger doble antall ladepunkter.

Det er ventet at antall helelektriske nybiler går fra en markedsandel på 12 prosent i 202 til å utgjøre hele 80 prosent av det europeiske salget i 2030, og det betyr mange millioner nye elbiler på veiene.

- Annonse -

Og som vi har erfart fra den norske elbil-boomen trengs det mange ladere for at infrastrukturen skal kunne håndtere et ras av nye elbiler, og heldigvis har Europa lært av innkjøringsproblemene i Norge.

Flere av de store bilprodusentene har funnet sammen i et nytt ladeprosjekt døpt Ionity, hvor BMW-gruppen, Ford, Hyundai Motor-gruppen via Kia, Mercedes-Benz og Volkswagen-gruppen via Audi og Porsche er blant aksjeeierne.

Ionity skal sette opp stasjoner med såkalt high-power charging (HPC) på strategiske plasser i 24 europeiske land, og her snakker vi virkelig om lynlading. Disse stasjonene har en maks effekt på 350 kW, og en slik hastighet betyr at et batteri på 70 kWh fylles på 12 minutter.

Bare i Norge er det nå 22 Ionity-stasjoner langs strategiske steder, og målet er å sette en motorvei av lynladere gjennom hele Europa. Ionity tenker også bærekraft, og har sluppet inn den første aksjeeierne utenfor bilsektoren i form av Blackrock ‒ et selskap som skal hjelpe Ionity til kun å bruke grønn kraft på sine stasjoner.

- Annonse -

En annen ting som skaper trøbbel for norske elbileiere er selve betalingen under lading, og her har Ionity innført en automatisk funksjon kalt Plug & Charge. Dermed kan eiere av for eksempel Porsche Taycan, Ford Mach-E og Mercedes EQS bare plugge inn laderen, og systemet gjenkjenner bilen og betalingen skjer deretter automatisk.

Den innledende fasen til Ionity var å sette opp 400 ladestasjoner, og denne er nå fullført. Dermed innleder de Ionity 2.0, og nå skal det virkelig satses.

Antall stasjoner skal økes til 1.000, altså mer enn en dobling. Men antall ladepunkter øker prosentvis enda mer.

Fram til nå har de hatt en strategi med 4 til 6 ladepunkter per stasjon, men dette skal øke fra 6 til 12 punkter i framtidens HCP-stasjoner. Dermed spretter antall ladepunkter fra 1.500 til hele 7.000 innen 2025, mer enn fire ganger fra dagens nivå.

- Annonse -

For Porsche er dette gode nyheter, for de er en av få merker som kan by på et system med 800 volt. Dette gir enda raskere lading, og en Taycan åpner for eksempel for en teoretisk ladefart på hele 270 kW.

‒ Vi ser en klar økning i elektromobilitet og tilhørende høyytelses ladeinfrastruktur, sier Oliver Blume, styreleder i Porsche.

‒ Hos Porsche forventes 50 prosent av bilene som leveres over hele verden innen 2025 å være delvis eller helt elektriske – mer enn 80 prosent ved slutten av tiåret. Ved å investere i Ionity, sender vi et viktig signal til kundene som øker komforten og bekvemmeligheten ved å reise i et elektrisk kjøretøy enda mer.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Mercedes gir oss det aller første glimtet av innsiden til den kommende elbilen EQE SUV. (Fotos: Mercedes)

Første glimt av innsiden til Mercedes EQE SUV

Her oser det luksus! Det går unna over hos Mercedes. De hamrer nemlig ut nye elbilmodeller i et rasende tempo,...
Skoda viser nå litt av innsiden på sitt nye konsept, og der er det en stor vertikal skjerm. (Fotos: Skoda)

Skoda pirrer med en gigantisk skjerm

To uker før det nye helelektriske Skoda-konseptet blir vist fram slipper merket et bilde av innsiden, og det viser...
Dodge Durango her flankert av Challenger SRT Super Stock (t.v) og Charger SRT Hellcat Redeye lever videre inn i 2023. (Fotos: Dodge)

Verdens sterkeste SUV lever videre

Dodge har bestemt seg for å fortsette produksjonen av SUV-beistet Durango SRT Hellcat. Nå er ikke Dodge noe unntak i...
Den spilleren som første slår en hold-in-one på hull 15 i BMW Championship tar med seg en BMW i7. (Fotos: BMW)

Hovland kan vinne en BMW i7

Alt den norske golfspilleren Viktor Hovland trenger å gjøre er å slå ballen ned i hullet på ett eneste...
Mercedes forlater nå Formel E, og gjør det med stil. (Fotos: Daimler)

Mercedes forlater Formel E på topp

Etter tre sesonger er det slutt for Mercedes i Formel E, og de rundet av på best mulig måte...
Her møtes den digitale og ekte verden, for Porsche har like godt laget en ekte Sally fra «Biler». (Fotos: Porsche)

Porsche har laget en ekte Sally fra «Biler»

Dagens animasjoner visker ut grensene mellom den digitale og virkelige verden. Så hvorfor ikke lage en digital bil sånn...
Nå er det klart for ny programvare til Skoda Enyaq som gjør bilen enda bedre. (Fotos: Skoda)

Oppdateringer gir Enyaq raskere lading og bedre vinter-rekkevidde

Skoda ruller nå ut system-oppdateringene som kom med Enyaq Coupé til alle Enyaq iV-bilene. Tidligere i sommer åpnet Skoda Norge...
Candela P-12 Shuttle er en rask, sjøsyk-fri og stille flyvende elektriske ferje. (Fotos: Candela)

En flyvende og lynrask elferje

Mer behagelig enn dette blir det ikke. Candela P-12 Shuttle flyr nemlig lydløst over bølgene. Se video. Svenske Candela grunnlagt...
GT-versjonen av Kia EV6 er ganske så ekstrem ‒ og veldig moro! (Fotos: Nybiltester)

Prøvekjørt Kia EV6 GT

Som Bjørn Skifs ville sunget ‒ härligt, härligt, men farligt, farligt – Kia EV6 GT er fantastisk moro, men...
Frankrike skjenket navnet limousin til bilverden, og Peugeot har også hatt sine ganske spesielle utgaver. (Fotos: Peugeot)

Peugeots spesielle presidentbiler

Den franske presidenten kan selvsagt ikke fraktes i en helt vanlig bil, og Peugeot lager mer enn gjerne biler...
Den ypperste klassen i rallycross-VM går nå inn i en elektriske æra med helt nye elbiler. (Fotos: Red Bull)

Tidenes raskeste rallycross-biler

En ny æra starter i lille Stjørdal. Rallycross-VM har nemlig avduket sine elektriske biler. Det har kun vært en Mr....
Mate Rima hadde ikke mye høy i hatten da han ble med Nico Rosberg på jomfruturen av det elektriske beistet Rimac Nevera. (Fotos: Rimac)

Rosberg skremte vannet av Mate Rimac

Mate Rimac var ganske så svett i passasjersetet da Nico Rosberg luftet den aller første kundebilen av det som...
Brabus har gjort Mercedes EQS enda mer aerodynamisk, noe som betyr enda mer rekkevidde. Og det gjør ikke noe at den også har blitt sportsligere i utseende. (Fotos: Brabus)

Oi, Brabus har gitt Mercedes EQS mer rekkevidde

Verdens aller mest aerodynamiske masseproduserte bil har blitt enda aerodynamisk, noe som betyr enda mer rekkevidde. Da Mercedes skulle utvikle...
Mercedes-AMG-One har endelig gått inn i produksjon, fem år etter at den første ble vist fram. (Fotos: Daimler)

Endelig er produksjonen av Mercedes-AMG One i gang

En av tidens aller villeste gatebiler har endelig entret produksjonen. I 2017 var det 50 år siden AMG ble stiftet...
En ny Lamborghini Urus er bare dager unna, og den er lynrask. (Fotos: Lamborghini)

Ny lynrask Lamborghini Urus på gang

En ny Urus-utgave er rett rundt hjørnet, og er så rask at den har satt ny SUV-rekord i det...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her