Oktober-tallene rundt nybilsalget for de fire landene her i nord er klare. De fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) viser en elbilandel på 97,4 prosent, mens de fra Bilstatistik.dk viser at 7 av 10 nye biler i Danmark var nullutslipps. Men så kladder det betydelig mer.
I det klart største billandet her oppe, Sverige, kom det til 23.805 nye biler i forrige måned, viser tallene fra Bilstatistik.se. Det er over dobbelt så høyt som Norge, hvor det ble registrert 11.138 nye biler i oktober.
Av de drøyt 23.000 var kun 36,6 prosent elbiler, og det er nesten samme andel som for ett år siden. I oktober 2024 lød nemlig elbilandelen på 35,3 prosent i Sverige. Det går med andre ord svært tregt med overgangen.
Finland hadde nesten samme andel i forrige måned, 35,8 prosent elbiler, og her går overgangen nesten like tregt. I Finland besto 32,0 prosent av de nyregistrerte bilene i oktober 2024 av elbiler, viser statistikken til ValueClinic.
Den totale elbilandelen viser hvor liten interessen faktisk er i Sverige og Finland.
- Norge: 31,1 prosent av alle bilene er elbiler
- Danmark: 17,5 prosent
- Sverige: 8,2 prosent
- Finland: 5,8 prosent
Det betyr at mer enn 9 av 10 biler i Sverige og Finland har forbrenningsmotor, mens knapt 7 av 10 har det her i Norge.
Her hjemme er det ventet et registreringsrush etter at Ap har raslet med moms-sabelen og vil innføre denne fra 300.000 kroner når det kommer til elbiler, og det allerede 1. januar. Flere av samarbeidspartiene har sagt at momsinnføringen kommer for raskt, så vi får se hva det ender med.
Men i Danmark går politikerne en litt annen vei. Der kjører de en mer forutsigbar politikk.
– Mange følger nå nøye med på Stortingets behandling av regjeringens forslag om å redusere innslagspunktet for merverdiavgift på elbiler til 300 000 kroner, sier Geir Inge Stokke, direktør i OFV.
– Danmark har nå fått forutsigbarhet etter at avgiftsøkningen i 2026 ble avlyst, og slike avklaringer betyr mye for markedene over tid. I Norge venter vi fortsatt på Stortingets behandling, og avklaringer rundt avgiftsnivået vil være viktig for utviklingen fremover.
Danmark følger altså Norge i utviklingen av elbiler, og rent størrelsesmessig befinner de seg mellom Norge og Sverige i antall nybiler.
– Elbilandelen har økt kraftig i Danmark de siste årene, og forslaget til finanslov, som nå har avlyst de planlagte avgiftsøkningene på elbiler i 2026, vil sikre at utviklingen fortsetter i tiden fremover, sier Mads Rørvig, administrerende direktør i Mobility Denmark.
– Det betyr at vi forventer at det allerede i 2027 vil rulle én million elbiler på danske veier. Det er positivt for den grønne omstillingen, fordi elbiler i stor grad bidrar til at Danmark når sine klimamål.
Til tross for at den totale andelen elbiler er godt under 10 prosent i både Sverige og Finland, leder de nordiske landene an når det kommer til elektrifisering.
Over på det europeiske kontinentet lå elbilandelen i nybilsalget første halvdel av 2025 på langt under 20 prosent i svært mange land, med Slovakia som det aller minst elbil-interesserte landet med en andel på marginale 4,4 prosent av alle nybilene første halvår.
Selv i det svære billandet Tyskland sliter elbilene med populariteten, og der var andelen elbiler kun på 17,7 prosent av alle nye biler som ble solgt i løpet av årets seks første måneder, viser tall fra ACEA.
I et annet, Frankrike, var 17,6 prosent av nybilene helelektriske, mens folket i Spania med merker som Seat og Cupra syns elbiler er så lite kult at kun 7,6 prosent av nybilene var slike.
Topp 5 nye biler i oktober:
Norge:
- Tesla Model Y: 592 registreringer
- Volvo EX40: 586
- Volkswagen ID.7: 585
- Volkswagen ID.4: 456
- Volvo EX30: 436
Sverige:
- Volvo XC60: 2.011
- Volvo EX40: 1.104
- Volkswagen ID.7: 738
- Kia EV3: 593
- Volvo V60: 542
Danmark:
- Skoda Elroq: 1.210
- Skoda Enyaq: 857
- Volkswagen ID.4: 764
- Audi Q4 e-tron: 440
- Volkswagen ID. Buzz: 423
Finland:
- Toyota Yaris Cross: 463
- Toyota Corolla: 261
- Toyota Yaris: 247
- Volvo XC60: 207
- Toyota C-HR: 194
Les også: