Først last med Suzukis første elbil, e Vitara, har ankommet Norge. (Fotos: Suzuki)

Første Suzuki elbil på plass

Det har landet 233 eksemplarer av Suzuki e Vitara 4x4 i Norge, og flere er ventet før vi går inn i 2026.


Den norske importøren melder om en stor interesse for den nye og elektriske Vitara-utgaven, og ikke bare gjør Suzuki en kjent modell helelektrisk, dette blir den aller første elbilen til det japanske merket.

RSA sier at allerede når det ble kjent at e Vitara kommer tikket de første bestillingene inn, og det er kanskje ikke så rart.

-->
Den originale Suzuki Vitara er en god, gammel kjenning her i Norge, og totalt er det levert mer enn 25.000 slike biler. Mange har altså sittet i denne.

Og trofaste Suzuki-fans kjenner igjen også elbilen e Vitara, her er det avansert firehjulstrekk og romslig interiør, og det i kombinasjon med en ganske hyggelig pris.

For Suzukie e Vitara starter på 334.500 kroner.

– Vi er glade for å se den gode responsen fra kundene våre, det er ingen tvil om at dette er en bil som tikker av på alle de viktigste boksene til norske kunder – elektrisk drift, firehjulstrekk, plass, pris og kjøreglede, sier Lars Havre, salgssjef for Suzuki Norge.

Han legger til at responsen lover godt for framtiden, og at det allerede er lagt inn store bestillinger på flere e Vitara fra Suzuki-fabrikken.

Den første lasten med Suzukis første elbil har altså ankommet gamlelandet, og de 233 bilene skal nå fordeles rundt om i landet. Og det går unna. Importøren sier at de første kundene kan hente ut sin nye Vitara i løpet av de nærmeste ukene.

– Vi oppfordrer alle som er interessert i en e Vitara 4x4 til å ta kontakt med sin Suzuki-forhandler angående bestilling og leveringstid, sier Havre.

– Denne elektriske modellen er svært populær så her lønner det seg å være kjapt ute.

Suzuki e Vitara er en ganske kompakt SUV på 4,28 meter i lengden, og er utstyrt med et batteri på 61 kWh som åpner for en oppgitt rekkevidde på 412 kilometer.

Ladingen fra 10 til 80 prosent er oppgitt til rundt 45 minutter, mens 10-100 prosent via hjemmelading på 11 kW er oppgitt til 5,5 timer.

Her er flere bilder:

Les også:

Hva tenker du

Les også