Det er nemlig klart at Ford BlueCruise «hands-off, eyes-on»-teknologi er godkjent for Mustang Mach-E kunder fra modellår 2024 – og da for bruk på utvalgte norske motorveistrekninger.
Statens vegvesen har nemlig formelt godkjent Fords nivå 2 «hands-off, eyes-on» førerassistanseteknologi BlueCruise, og Ford legger til at BlueCruise er blant de aller første av denne type systemer som blir godkjent i Norge.
– Vi er svært stolte over å være blant de aller første i Norge som kan tilby en godkjent nivå 2 førerassistanseteknologi som lar kundene ta hendene av rattet på utvalgte motorveistrekninger, sier administrerende direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg.
– BlueCruise har nå blitt testet, tilpasset og tatt i bruk på europeiske motorveier. Snart kan nordmenn med Mustang Mach-E, med nyere modellår kjøre handsfree flere steder i Norge, og bruke det på en rekke strekninger i Europa. Det vil gjøre turen både enklere og mer komfortabel. Det ligger i Fords DNA å tilby det siste av moderne teknologi til folk flest.
Den norske godkjenningen kommer etter at EU-kommisjonen har godkjent BlueCruise for bruk på mer enn 133.000 kilometer med utvalgte motorveistrekninger i Europa. Det betyr at de som kjører fra Oslo i en ganske ny Mustang med BlueCruise kan benytte seg av teknologien på hele 92 prosent av den 26 timer lange kjøreturen ned til Barcelona.
Øyne på veien, ja. Dette sjekker faktisk bilen selv, for her er det et infrarødt kamera, plassert på bilens rattstamme, som hele tiden følger førerens øyebevegelser og hodets posisjon – selv når de bruker solbriller.
- Lexus har aldri vært mer populære
- Prislappen for veiforfallet til værs
- Skal kåre den mest populære bruktbilen