Ford har fått godkjent en teknologi som lar deg kjøre uten å ha hendene på rattet. (Fotos: Ford)

Ford Norge fikk hendene av-tillatelse

Nå er det duket for enda litt mer selvkjøring, iallfall for de som kjører en litt nyere Ford Mustang Mach-E.


Det er nemlig klart at Ford BlueCruise «hands-off, eyes-on»-teknologi er godkjent for Mustang Mach-E kunder fra modellår 2024 – og da for bruk på utvalgte norske motorveistrekninger.

Statens vegvesen har nemlig formelt godkjent Fords nivå 2 «hands-off, eyes-on» førerassistanseteknologi BlueCruise, og Ford legger til at BlueCruise er blant de aller første av denne type systemer som blir godkjent i Norge.

-->
Det betyr at de med BlueCruise og Mustang Mach-E fra 2024-modellåret kjøre uten hendene på rattet, men med øynene rettet mot veibanen, på utvalgte motorveistrekninger kalt Blue Zones. Nå må det nevnes at føreren fortsatt er ansvarlig og må aktivt følge med på trafikkbildet hele tiden.

BlueCruise er nå tilgjengelig i 16 europeiske land, og også tatt i bruk i Nord-Amerika.

Det er altså egne soner for BlueCruise i Norge, og mer eksakt er teknologien tilgjengelig på store deler av strekningen på E6 mellom svenskegrensa og Oslo, på E18 mellom Drammen og Sandvika, flere strekninger sydover på E18 mot Sandefjord og på deler av E18 gjennom Østfold.

– Vi er svært stolte over å være blant de aller første i Norge som kan tilby en godkjent nivå 2 førerassistanseteknologi som lar kundene ta hendene av rattet på utvalgte motorveistrekninger, sier administrerende direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg.

– BlueCruise har nå blitt testet, tilpasset og tatt i bruk på europeiske motorveier. Snart kan nordmenn med Mustang Mach-E, med nyere modellår kjøre handsfree flere steder i Norge, og bruke det på en rekke strekninger i Europa. Det vil gjøre turen både enklere og mer komfortabel. Det ligger i Fords DNA å tilby det siste av moderne teknologi til folk flest.

Den norske godkjenningen kommer etter at EU-kommisjonen har godkjent BlueCruise for bruk på mer enn 133.000 kilometer med utvalgte motorveistrekninger i Europa. Det betyr at de som kjører fra Oslo i en ganske ny Mustang med BlueCruise kan benytte seg av teknologien på hele 92 prosent av den 26 timer lange kjøreturen ned til Barcelona.

Nå jobber Ford Motor Norge mot norske myndigheter for å få utvidet BlueCruise-godkjenningen til å gjelde Mustang Mach-E med tidligere modellår, som har hardware forberedt for BlueCruise. Disse vil få mer informasjon når BlueCruise software-oppdateringer er godkjent og tilgjengelig.

Med BlueCruise på de utvalgte Blue Zones-strekningene vil systemet kontrollere styring, akselerasjon, bremsing, din posisjon i kjørefeltet og holde trygg avstand til bilen foran, forklarer Ford.

Videre sier de at dette gjøres ved at BlueCruise kontinuerlig overvåker veimerkingen, fartsskilt og trafikksituasjonen rundt bilen – fra motorveifart ned til stillestående kø.

Førere som bruker BlueCruise kan kjøre uten hendene på rattet så lenge de hele tiden aktivt følger med på veien foran seg. Når en fører forlater en Blue Zone vil de få beskjed om å ta hendene tilbake på rattet.

Øyne på veien, ja. Dette sjekker faktisk bilen selv, for her er det et infrarødt kamera, plassert på bilens rattstamme, som hele tiden følger førerens øyebevegelser og hodets posisjon – selv når de bruker solbriller.

Totalt er det mer enn 1 million biler utstyrt med BlueCruise, opplyser Ford, og førere har allerede tilbakelagt mer enn 888 millioner kilometer med «hands-off, eyes-on» kjøring med BlueCruise.

Her kan du selv se hvordan det hele fungerer:

Les også:

Hva tenker du

Les også