Fylkesveiene forfaller, og regjeringen er på etterskudd. (Foto: NAF)

Prislappen for veiforfallet til værs

Det har nesten blitt en tredjedel dyrere å drifte og vedlikeholde fylkesveiene de fire siste årene, og forfallet har passert 100 milliarder kroner med god margin.


Arbeiderpartiet har, dessverre, blitt kjent for å bryte egne løfter, og det gjelder også når det kommer til veiene. NAF sier enkelt og greit at regjeringen er på etterskudd med egne fylkesvei-løfter, og nå har det blitt 30 prosent dyrere å fikse disse.

For kostnadene til drift og vedlikehold av fylkesveiene har skutt i været de siste fire årene, ifølge NAF med hele 29,2 prosent. Det er langt over den generelle prisveksten på vært 19,2 prosent i samme periode, fra første kvartal 2021 til første kvartal 2025, som tall fra SSB viser.

-->
– Dette betyr at det trengs stadig større bevillinger for å få stoppet forfallet på fylkesveiene, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.

Regnestykket er enkelt. Om regjeringen ikke setter av mer penger, så vil forfallet på fylkesveiene øke.

NAF sier at regjeringen gjennom Nasjonal transportplan (NTP) lovet en særskilt satsning på 1 milliard kroner i året, sammenliknet med 2024, men at verken i budsjettet for i år, eller i statsbudsjettet for neste år, innfrir regjeringen disse løftene.

– Det mangler om lag en halv milliard kroner sammenliknet med hva regjeringen selv har lovet. Regjeringen er på etterskudd, og etterskuddet øker i takt med at fylkene får reparert stadig mindre vei for pengene, sier Handagard.

NAF forklarer at tilskuddene til vei kommer både over fylkenes generelle tilskudd, og midler som blir fordelt til det enkelte fylke etter hvor stort veiforfallet er. Denne potten må økes og øremerkes, men automobilforbundet.

– Forfallet på fylkesveiene har bygget seg opp over tid, sier Handagard.

– Nå vil det koste rundt 108 milliarder kroner å utbedre slitne og trafikkfarlige fylkesveier. Det er et ufattelig stort behov som betyr at det hvert eneste år må brukes betydelig mer penger bare for å hindre at veiene forfaller mer hvert år.

Handagard sier at flere av partiene på Stortinget kan levere på viktige politikkområder ved å prioritere fylkesveiene.

– Å ta vare på veiene som folk over hele landet bruker hver eneste dag, er både god distriktspolitikk og klimapolitikk, sier hun.

– Det handler om at folk skal ha en trygg hverdagsreise og ta vare på veiene fremfor å bygge nytt. I møte med et villere og våtere klima er det også viktig for beredskapen at veiene kan stå imot påkjenninger fra ekstremvær og nedbør.

Bakgrunn:

Slik har NAF regnet ut at det mangler 570 millioner kroner sammenliknet med nivået som skulle vært bevilget, ifølge NTP.

Fra 2025-budsjettet skulle regjeringen bruke i snitt 1 milliard kroner mer per år sammenliknet med 2024-nivået. Det vil bety en samlet prioritering til fylkesvei på minst 3 milliarder kroner per år, i tillegg til midlene som fylkene får i generelt tilskudd.

For 2025 ble det satt av 2,55 milliarder, i tillegg ble det satt av 250 millioner kroner i revidert nasjonalbudsjett. Det er altså et etterslep på 195 millioner kroner fra 2025.

For 2026 legger regjeringen opp til å avsette 2,6 milliarder kroner til fylkesvei i samme budsjettpost. Samlet mangler det altså 550 millioner kroner over to år for å komme opp på nivået som er forespeilet i NTP.

Fakta:

  • Kostnadsvekst vedlikehold vei (2021–2025): +29,2 prosent
  • Generell prisvekst (2021–2025): +19,2 prosent
  • Etterslep fylkesvei 2025: 108 mrd. kr
  • Prognose 2030: forfallet kan øke til 119 mrd. kr
Les også:

Hva tenker du

Les også