Dette er F1-konseptet til Audi. (Fotos: Audi)

Audi viser Formel 1-konseptet

115 dager etter at de annonserte en Formel 1-satsing viste Audi fram konseptet kalt Audi R26 Concept.


– Audi har alltid drevet innovasjon gjennom motorsport. Nå åpner vi et helt nytt kapittel, når vi entrer et av verdens tøffeste teknologilaboratorier, forklarer Harald Edvardsen-Eibak, direktør i Audi Norge.

Konseptet er en forhåndstitt på den ordentlige F1-bilen som skal vises i januar, mens neste sesong starter i mars.

-->
– Motorsport er en del av Audis DNA, og har helt siden begynnelsen av 1900-tallet vært en driver for teknologiutvikling og innovasjon for Audi, sier Edvardsen-Eibak.

– Deltakelsen i Formel 1 skal være med å utvikle Audi for fremtiden og styrke vår konkurransekraft. 

Motorsport har vært viktig for å meisle ut bilmerket Audi, og det startet allerede med rallysporten på 1980-tallet. Der ble blant annet quattro-teknologien utviklet, mens i nyere tid ble for eksempel «break by wire»-teknologien utviklet gjennom Formel E og ble senere lansert på Audi e-tron.

Og ja, faktisk har Dakar-rallyet vært viktig for utviklingen av elbiler, det tyske merket tok nemlig sats og utviklet en elektrisk rallybil for det løpet.

– Hvert millisekund teller i Formel 1. Det krever presisjon, kvalitet og lagarbeid, og vil være viktig for hele Audis dyrking av kultur knyttet til effektivitet og innovasjon, forteller Edvardsen-Eibak.   

Når Audi og dermed Volkswagen-gruppen tar steget over til Formel 1 skal det også være en manifestasjon slagordet som sier forspranget ligger i teknikken, og på samme tid blir det også et stort utstillingsvindu.

Formel 1 har nemlig blitt en skikkelig global sport med 820 millioner fans, og tall viser at mer enn 1,6 milliarder mennesker fulgte med på løpene på tv i fjor.

– Audi er følelser og lidenskap. Vi tror at Audis deltakelse i Formel 1 vil gi mye energi til kundene våre, og til og alle som representerer Audi, forteller Edvardsen-Eibak.  

2026 blir et viktig år for F1, for det kommer nye krav til blant annet drivlinjen, og her er for eksempel effekten fra den elektriske motoren tredoblet og på samme nivå som forbrenningsmotoren. De fire ringene utvikler selv sin Formel 1-drivlinjen i Neuberg i Tyskland.

Audi sier at F1 også blir en arena med en større relevans for utviklingen av elektriske biler fremover.  

De viser altså fram et konsept som gir en forhåndstitt på den bilen som skal brukes til neste, og denne blir lansert i januar før den deretter skal gjennomføre de første testkjøringene i Barcelona.

Deretter blir det testkjøring med publikum i Bahrain i midten av februar, før den offisielle debuten skjer i Melbourne, Australia fra 6.-8. mars.  

–  Når det gjelder det rent sportslige har Audi store ambisjoner, selv om det kommer til å kreve både tid og utholdenhet. Målet er å kjempe om verdensmestertittelen innen 2030, avslutter Edvardsen-Eibak.  

Les også:

Hva tenker du

Les også