– Audi har alltid drevet innovasjon gjennom motorsport. Nå åpner vi et helt nytt kapittel, når vi entrer et av verdens tøffeste teknologilaboratorier, forklarer Harald Edvardsen-Eibak, direktør i Audi Norge.
Konseptet er en forhåndstitt på den ordentlige F1-bilen som skal vises i januar, mens neste sesong starter i mars.
Motorsport har vært viktig for å meisle ut bilmerket Audi, og det startet allerede med rallysporten på 1980-tallet. Der ble blant annet quattro-teknologien utviklet, mens i nyere tid ble for eksempel «break by wire»-teknologien utviklet gjennom Formel E og ble senere lansert på Audi e-tron.
Og ja, faktisk har Dakar-rallyet vært viktig for utviklingen av elbiler, det tyske merket tok nemlig sats og utviklet en elektrisk rallybil for det løpet.
– Hvert millisekund teller i Formel 1. Det krever presisjon, kvalitet og lagarbeid, og vil være viktig for hele Audis dyrking av kultur knyttet til effektivitet og innovasjon, forteller Edvardsen-Eibak.
Når Audi og dermed Volkswagen-gruppen tar steget over til Formel 1 skal det også være en manifestasjon slagordet som sier forspranget ligger i teknikken, og på samme tid blir det også et stort utstillingsvindu.
Audi sier at F1 også blir en arena med en større relevans for utviklingen av elektriske biler fremover.
De viser altså fram et konsept som gir en forhåndstitt på den bilen som skal brukes til neste, og denne blir lansert i januar før den deretter skal gjennomføre de første testkjøringene i Barcelona.
Les også:
- Nå skal turistene få norske kjøreråd
- Åpnet «Norges mest moderne bilbutikk»
- 5-seters Kia PV5 har fått startpris