- Annonse -
HjemNyheterEn Yaris-basert Mazda 2

En Yaris-basert Mazda 2

Med litt hjelp av vennen Toyota kan Mazda nå presentere en ny modell, en Mazda 2 Hybrid.

Nå er Mazda 2 langt fra en ny modell, ei heller laget med hjelp av Toyota.

- Annonse -

For dette er arvtakeren til Mazda 121 som kom allerede i 2002, og dagens 3. generasjon var klar i 2014. Denne produseres både i Japan, Mexico og Thailand, og er blant annet solgt som Toyota i Nord-Amerika.

Og kanskje som en liten takk for nettopp dette skal nå Toyota Motor Europe sette sammen en helt ny versjon av Mazda 2, en kompakt utgave kalt Mazda 2 Hybrid.

Mazda sier selv at dette er en kompakt, men romslig 5-dørs hatchback, og leveres kun med en full-hybrid drivlinje som gir lavt bensinforbruk og lave utslipp.

Det viktigste med denne er selvsagt det hybride drivsystemet, som kombinerer en 1.5-liters 3-sylindret bensinmotor med en el-motor med total systemeffekt på 116 hk.

- Annonse -

Her er 0-100 km/t oppgitt til 9,7 sekunder og toppfarten på 175 km/t, og den er ganske så gjerrig. For takket være hybridteknologien er bensinforbruket oppgitt til pene 0,38-0,40 liter på mila, mens CO2-utslippet skal ligge på 87-93 g/km.

En selvladende hybrid har en langt mer begrenset elektrisk rekkevidde enn de ladbare utgavene, men Mazda 2 Hybrid har også en EV-modus som blant annet sørger for elektrisk motorkraft i oppstarten.

Toyota er de største ekspertene på slike hybrider, så her jobber nok bensin- og el-motoren godt sammen for å gi lavest mulig forbruk og utslipp. Ved deselerasjon og bremsing gjøres kinetisk energi om til elektrisk energi som lagres i batteriet til senere bruk.

Produsenten forklarer videre at batterinivået kontrolleres og styres kontinuerlig av en motordreven generator, og dette gjør at man ikke trenger å lade systemet via ekstern strømkilde.

- Annonse -

Selv om Mazda 2 Hybrid er ganske så kompakt, er dette en 5-dørs med ganske så gode 2,56 meter i akselavstand. Det betyr at den innvendige plassen er godt utnyttet, og bakerst byr den på et bagasjerom på 286 liter.

Mazda Norge kan opplyse at den nye 2-utgaven har forventet levering i april, og at det er tre utstyrsnivåer på gang: Innstegsmodellen Mazda 2 Hybrid Pure, Mazda 2 Hybrid Agile og topputstyrte Mazda 2 Hybrid Select.

Prisene på 2 Hybrid er ikke klare, men for å få en liten pekepinn kan vi opplyse at dagens Mazda 2 starter på 277.900 kroner.

Her er bilder av den nye Mazda 2 Hybrid:

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Pininfarina Battista er ifølge italienerne selv verdens raskeste serieproduserte bil. (Fotos: Pininfarina)

Verdens rakeste: 0-100 km/t på 1,86 sekunder

En Pininfarina Battista akselerer raskere enn en Formel 1-bil. Over hos Wikipedia, dette åpne leksikonet som kan redigeres av alle...
Vakrere enn dette får man vel ikke et bilde, gjør man? (Fotos: Wiesmann)

Historiens første helelektriske kabriolet roadster(!?)

Wiesmann gjør comeback ‒ med et skikkelig lydløst smell! Se bilder. Du skal være godt over snittet bilinteressert om du...
Disse åtte bilene kan bli årets bil i Europa. (Foto: Nissan/Toyota/Subaru/Renault/Peugeot/Volkswagen/Jeep/Kia)

Disse åtte kjemper om å bli årets bil i Europa

Fem spennende elbiler har tatt seg til finalen i kampen om å bli årets bil 2023 her i Europa. Det...
Hyundai skal samme med den originale designeren bygge Pony-konseptet fra 1974 som er inspirasjonen for dagens Ioniq 5. (Fotos: Hyundai)

Hyundai skal bygge det originale Pony-konseptet

Glem Ioniq 5 og Ioniq 6. For nå skal Hyundai, sammen med selveste Giorgetto Giugiaro, lage konseptet som førte...
Som vanlig har den første snøen skapt kaos på veiene. (Fotos: Heidi Tofterå Slettemoen, Frende Forsikring)

Ja, vi er nervøse på glatta

Over halvparten av de som svarte på en ny undersøkelse sier at de sitter med hjertet i halsen under...
Mer har åpnet sin første 300 kW lynlader i Norge, og denne blir foret med strøm fra nabobygget. (Foto: Entra)

Dette bygget er en gedigen ladeplugg for elbilene

Mer Norge har satt opp sin første 300 kW lynlader, og dette anlegget bruker blant annet overskuddsenergi fra bygget...
Hyundai Norge skal kun ta inn elbiler fra og med neste år. Her den prisbelønte Ioniq 5. (Fotos: Hyundai)

Hyundai Norge: Kun elbiler fra 2023

Modellen Santa Fe har allerede tatt adjø med Norge. Snart følger Tucson etter. Deretter skal det kun handle om...
Dette er verdens raskeste elbil, en Rimac Nevera. (Fotos: Rimac)

Rimac Nevera er verdens raskeste elbil

Den ultraville elektriske hyperbilen har nådd en toppfart på formidable 412 km/t. Se video. Rimac Nevera har allerede en uoffisiell...
Abarth tar det helelektriske steget med sin utgave av 500e, som jo ser ganske så elektrisk ut på dette bildet. (Fotos: Abarth)

Historiens aller første helelektriske Abarth

Lille Abarth tar et stort steg med 500e, merkets aller første elbil. Det var selvsagt uunngåelig at også Abarth tok...
Hennessey har laget det som utvilsomt må være verdens sterkeste campingbil, en mammut av en camper. (Fotos: Hennessey)

Verdens sterkeste campingbil

Det er ikke noe å lure på, Hennessey Mammoth 1000 TRX Overland er verdens sterkeste campingbil. Det er åpenbart ingen...
Et utvalg foreslår en kilometeravgift på toppen av alle andre avgifter som er i dag. (Foto: NAF)

Foreslår ny veiavgift på toppen av alt annet

I søken etter nye avgifter foreslår Skatteetaten og Statens vegvesen en ny veiavgift rettet mot elbiler. NAF er forbannet. Det...
Hyundai Ioniq 6 bryter den nye drømmegrensen på 600 kilometer. (Fotos: Hyundai)

Alle prisene på Hyundai Ioniq 6 er klare

Hyundai Norge har åpnet salget av den neste Ioniq-modellen, og dermed er også prisene klare. Forvirret. Ja, det er lett,...
Ford viser fram en ny helelektrisk 8-seters flerbruksbil, E-Tourneo Custom. (Fotos: Ford)

Ford med 8-seters elbil

Ford Pro viser fram en ny elektrisk flerbruksbil, E-Tourneo Custom. Det er travle tider over hos Ford Pro. De skal...
Lambo har på gang en krysning av Huracán og Urus, og kan vi forlange mer? Nei! (Fotos: Lamborghini)

Lambo bekrefter at rebellen kommer til neste år

En Lamborghini sportsbil født for grusen? Jepp, hils på Sterrato, som trives like godt på sanden som på asfalten. Det...
Hongqi E-HS9 risikerer å bli over 100.000 kroner dyrere med nye foreslåtte avgifter. (Fotos: HBI Norge)

Hongqi E-HS9 kan bli 120.000 kroner dyrere

Hva skjer med elbilavgiftene? Ja, godt spørsmål, men en elbil som populære Hongqi E-HS9 risikerer å bli 120.000 kroner...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her