Denne Formel-bilen er ganske unik, for den kan brukes av to forskjellige serien nærmest på samme tid. (Fotos: FG Series)

Unik Formel-bil signert filmbil-skaper

FG-Twin er så unik at samme bil kan brukes i to forskjellige mesterskap. Bak satsingen står blant annet en tidligere F1-fører, og bilen, ja, den har gener fra storfilmer som «Tron Legacy», «Oblivion» og «Top Gun Maverick».


Det er nye tider, og det gjelder også for motorsporten. Det fokuseres stadig mer på utslipp, og selv toppserien Formel 1 slipper ikke unna.

Over i F1 starter det en ny og grønnere æra i 2026, noe som betyr både redesignede biler og drivverk med større batterier og bruk av 100 prosent bærekraftig drivstoff. Dette er så spennende at F1 allerede har fått bekreftet at det blir seks kraftenhetsprodusenter, noe som er ny rekord.

Det har også kommet til en helelektrisk søster av Formel 1 kalt Formel E, i tillegg skjer det mye i de fleste andre seriene.

En av de som har deltatt i Formel E er Dilbagh Gill, som var teamsjef for Mahindra i mange sesonger. På det laget kjørte også Nick Heidfeld i tre sesonger, men tyskeren er best kjent fra sin lange F1-karriere som sendte han opp på pallen 13 ganger.

De to har funnet sammen i den grønne tiden, og står bak en ny elektrisk Formel-serie som skal starte til neste år, FG-serien. Her er det planlagt to mesterskap, FG1 og FG2. Ja, akkurat som F1 og F2, men her er det en smart vri.

For uavhengig om du kjører i FG1 eller FG2, så kjører du faktisk samme bil. Så ja. hva foregår?

Vel, svaret er enkelt. Med elektrisk kraft og to motorer kan man enkelt skru ned kreftene og fjerne firehjulsdriften, og dermed kan samme bil fungere både som en litt nybegynnerbil og som en mer voldsom ekspertbil. Smart og ikke minst kostnadsbesparende.

Og Gill og Heidfeld har ikke latt hvem som helst designe bilen som passende nok er kalt FG-Twin. Her kommer nemlig Hollywood også i spill.

FG-serien har akkurat vist fram den nye åpne 1-seteren, og bak designet står en som kanskje noen filmkjennere drar kjensel på, Daniel Simon.

Han er nemlig ganske berømt takket være noen ganske oppsiktsvekkende kjøretøy, og disse har funnet veien i en rekke storfilmer ‒ som «Tron Legacy», «Oblivion» og «Top Gun Maverick». Sammen har trioen kommet opp med en bil som haker ut serien to viktigste elementer, elektrisk kraft og tilgjengelig motorsport.

Bilen ser helt klart ut som en moderne Formel-bil, og åpner både for bakhjuls- og firehjulsdrift, og i tillegg har bilen en programvare som skal gjøre det enkelt å endre på oppsettet.

FG2 er dermed rettet mot mer urutinerte unge førere med en lavere effekt, mens FG1 har mer kraft og enda større muligheter for å endre oppsettet som større marktrykk for de mer rutinerte.

Det betyr at samme bil kan brukes både i FG1 og GF2 samme helg, så dette er virkelig noe helt nytt og demper selvsagt kostandene for teamene betraktelig.

Planen er at det skal kjøres regionale mesterskap allerede fra neste år, og er enn så lenge planlagt som støtteserier for andre.

Ettersom dette er en litt futurisk bil har den også andre mer spesielle egenskaper, som digitale skjermer for live «infotainment» som leverer dynamisk vital statistikk ut til publikum som dermed kan se ting som batterinivåer og annen ytelsesinformasjon.

Designeren selv er fornøyd med resultatet.

‒ FG-serien ga meg et spennende forslag ‒ å designe en avansert monoposto med åpent hjul som oppfyller ytelses- og reguleringsmålene og legger til moderne bilstyling, sier Simon.

‒ Som bildesigner med lidenskap for motorsport, var oppgaven min å gjøre den plakatverdig fra alle vinkler. Resultatet er en maskin med en ikonisk, rakett-inspirert form, bilbrettelinjer, balanserte proporsjoner, en dynamisk holdning og sci-fi-lysdetaljer. Slik oppmerksomhet for estetikk er sjelden for racerbiler, og jeg håper dette begeistrer både racere og tilskuere i alle generasjoner.

Nick Heidfeld som en den sportslige ansvarlige for serien i tillegg til å være grunnlegger var også fornøyd under framvisningen av bilen.

‒ I dag er en stor dag for FG Series når vi avslører den enestående designen til FG-Twin. Det er vårt midtpunkt å introdusere FG-serien og dens unike løsninger. Å definere stylingmålene var en teaminnsats, men å overgå dem samtidig som de oppfyller de nyeste sikkerhetskravene og tekniske spesifikasjonene var bare mulig på grunn av Daniel Simons eksepsjonelle ferdigheter, sier tyskeren.

‒ Å samarbeide med Daniel Simon har vært en drøm for meg. Målet vårt med FG Series er å gjøre det mulig for talenter fra hele verden å forfølge sine motorsportambisjoner, og vi håper dette bare er den første av mange drømmer som blir oppfylt.

Motorsporten blir altså stadig grønnere, noe Formel Grønn er et godt eksempel på. Så får vi se om det dukker opp noen nye norske talenter bak rattet til den flotte og unike filmbilen. Unnskyld, formelbilen.

Les også:

Debatt

Les mer om:

Motorsport FG-serie