En McMurtry Speirling Pure er noe av det nærmeste du kommer Formel 1 når det kommer til banekjøring. (Fotos: McMurtry)

Denne knuste rekorden til Mercedes-AMG One

McMurtry har luftet en prototype av den spinnville hyperbilen Speirling Pure rundt selveste Hockenheimring, og der slo den til og med tidene satt at racerbilene i DTM-serien. Se video.


Hockenheimring er en berømt racerbane i Tyskland som også har huset mange Formel 1-løp som Tyskland Grand Prix, og det aller siste slike ble kjørt tilbake i 2019. Det vant Max Verstappen, som også hadde den raskeste runden på 1:16,645 minutt.

Det er dog ikke den aller beste tiden rundt den 4,57 kilometer lange banen, for den tilhører selveste Kimi Räikkönen. I en McLaren tilbake i 2004 dundret han rundt banen på lynraske 1:13,780, som altså er den ultimate banerekorden.

Foruten F1 er det en annen kjenning som har den nest raskeste tiden, nemlig Sergio Perez som klarte runden på 1:23,110 i GP2-serien tilbake i 2010.

Når det gjelder lukkede biler, Formel-bilene er som kjent åpne, står en annen fører med et veldig kjent etternavn oppført med den rekorden. I 2019 ble Pietro Fittipaldi klokket inn til 1:30,401 i en Audi RS5 Turbo DTM, men her kjørte DTM faktisk litt fortere under kvalifisering året etter. Vi kommer tilbake til det. 

For nå er det en annen lukket bil som har tatt den rekorden, nemlig en elektrisk såkalt «fan car» kalt Speirling Pure. At den er lynrask betviler ingen.

For da McMurtry luftet Speirling under Goodwood Hillclimb i 2022 var den til og med raskere en Volkswagen ID.R, denne ville visningsbilen som tyskerne lagde før det hele braket løs med ID-serien. Dette er altså elbilen som kjørte rundt Nordschleife på 6:05 minutter, og til sammenligning har Mercedes-AMG One klart den drøyt 20 kilometer lange banen på 6:35.

Speirling passerte målstreken i Goodwood på rett over 39 sekunder, og nærmere ett skund raskere enn den daværende rekorden til ID.R.

Nå har de på gang en ny versjon av den banefokusert hyperbilen, en Pure-versjon. Og dette er reinspikket galskap.

Prototypen av bilen som blir tilgjengelig over hele verden benytter et unikt downforce-on-demand-system via en vifte for å gi et eksepsjonelt marktrykk og fullt grep helt fra null.

At den trenger grep er ganske sikkert, for her er det altså en elektrisk drivlinje med 745 kW/1.000 hk, og her er det kjøremoduser som åpner for ytelse fra GT3 til et F1-nivå.

Vekt er som kjent viktig, og denne veier under ett tonn, har et batteri på 60 kWh, er bakhjulsdrevet og når en toppfart på 306 km/t.

Om alt dette fungerer som ønsket har nå britene testet på Hockenheim, og som vanlig med den faste testpiloten Max Chilton bak rattet på prototypen. Noen F1-fans drar muligens kjensel på navnet, for han kjørte Formel 1 for 10 år siden.

Det gikk så unna at selv et monster som Mercedes-AMG One, som riktignok er gatelovlig, måtte bite i støvet, og det til tross for at McMurtry selv hevder at denne Speirling Pure kun hadde 75 prosent kraft og 75 prosent marktrykk tilgjengelig. Med andre ord bør det bo mer i denne.

Uansett så knuste Speirling Pure rundetiden til One med formidable 14,1 sekunder, og klokket inn på 1:24,43 minutt. Altså kun drøyt ett sekund bak GP2-tiden, og 3,9 sekunder kjappere enn den raskeste DTM-bilen under kvalifiseringen i 2020.

Hvor nær F1 den kan komme med all ytelse tilgjengelig er ikke godt å si, men at du knapt kommer nærmere verdens raskeste biler er ganske sikkert.

Det kan også testføreren skrive under på, for Chilton dro fram både følelsen rundt atmosfæren og spenningen da han kjørte bilen gjennom kjente svinger på Hockenheim. Det lignet nemlig på det han følte for 10 år siden.

‒ Speirling Pure er en flott måte for baneførere å oppleve det samme, slår han fast.

McMurtry skal sette sammen maks 100 biler, leveringene er planlagt til neste år og prisen er satt til 820.000 pund pluss eventuelle avgifter.

Her er en video hvor testføreren forklarer litt, og du får også være med på rekordrunden.

Les også:

Debatt