Suzuki Swift kommer nå som 4. generasjon, og dette er en ganske så moderne bil. (Fotos: Suzuki)

Nå er nye Suzuki Swift her

Den lille og kapable favoritten dukker opp i en helt ny generasjon 41 år etter at den første Swift kom, og er nå så moderne at det til og med er en app.


Nå er ikke dagens Swift den samme modellen som landet i Norge tilbake i 1983, for dette var en bil som originalt helt Suzuki Cultus.

Men i 2004 dukket dagens Swift opp, og siden har Suzuki kjørt på med to nye generasjoner. Nåværende Swift befinner seg dermed i 3. generasjonen.

Men i fjor kom også den 4. utgaven med ny motor, nytt design og mer sikkerhet og utstyr, og nå er den også klar for Norge.

‒ Vi gleder oss til å lansere Swift i en helt ny utgave, sier Lars Havre, salgssjef i Suzuki Norge.

‒ Med mer enn 17.000 Suzuki Swift kjørende på norske veier, har denne modellen blitt en pålitelig følgesvenn for mange nordmenn. Vi er sikre på at den nye utgaven av Swift vil tiltale både nye og gamle Swift-eiere.

Han sier at nye Swift har samme velkjente Suzuki-egenskapene som før, men i forbedret utgave.

‒ En av grunnene til Swifts popularitet i Norge er kombinasjonen av enestående driftssikkerhet, gode kjøreegenskaper og det ledende firehjulstrekksystemet. Den nye modellen vil naturligvis beholde de samme suverene egenskapene som sin forgjenger, bare i forbedret utgave, sier Havre.

På den lett gjenkjennelige utsiden har Swift fått et mer muskuløst utseende med blant annet LED-lykter, og som vanlig når det gjelder Suzuki er den tilgjengelig i rekke spreke farger.

Innvendig er det et tofarget design og en ny 9-tommers infotainmentskjerm, og kalde nordmenn setter også på at de nye setene har varme. Suzuki har også reduserte støy og vibrasjoner, så komforten bør ha fått seg et løft.

Nytt av året er også en litt lengre utstyrsliste, med blant annet nye 16-tommers lettmetallfelger, automatisk klimaanlegg, varmeuttak for passasjer bak, Apple CarPlay og Android Auto-tilkobling, navigasjon, ryggekamera, trafikkskiltgjenkjenning og blindsonevarsling.

Lille Swift slurper selvsagt ikke i seg drivstoff, men 4. generasjon blir enda mer gjerrig. Her er det en ny 1.2-liters 3-sylindret motor koblet mot mildhybridløsning som har opptil 8 prosent forbedret drivstoffeffektivitet, og forbruket blir opplyst til pene 0,44 liter på mila.

Når det gjelder sikkerhet har Swift et automatisk nødbremssystem og et oppgradert Dual Sensor Brake Support-system, og bilen kan oppdage både fotgjengere, syklister, motorsyklister og andre kjøretøy foran.

Det er også et nytt vinglevarslings-system som holder bilen stabilt på veien.

I tillegg kan 4. generasjon Swift by på moderne ting som adaptiv cruisekontroll, sjåførovervåkning, filvarslingssystem, blindsonevarsling, parkeringssensor bak, trafikkskilt-gjenkjenning, ryggevarsling og fjernlysassistent. Nei, slett ikke verst!

Vi nevnte i starten at Swift nå er så moderne at det til og med er en app, og via Suzuki Connect får eierne tilgang til en rekke praktiske funksjoner. Her kan man blant annet låse opp/låse bilen og finne bilen på en uoversiktlig parkeringsplass, og det er også mulig å bestille service gjennom denne.

En viss Taylor Swift har jo noen fans, og disse kalles Swifties. Men det også en del norske Swifties av selve bilen, og de som venter på en ny utgave trenger ikke å vente så veldig mye lenger.

Suzuki Norge sier at det er klart for prøvekjøring allerede denne måneden, og at de første kundebilene skal ankomme Norge i september. Startprisen er satt til 339.900 kroner.

Her er flere bilder av Suzuki Swift 4x4 Hybrid:

Les også:

Debatt

Les mer om:

Suzuki Suzuki Swift