Det er nå akkurat 120 år siden Hispano Suiza Fábrica de Automóviles ble grunnlagt av Damián Mateu, og det må selvsagt markeres. Totalt ble det satt sammen rundt 12.000 potente luksusbiler og hele 50.000 flymotorer fram til det var slutt i 1946.
Dagens Hispano Suiza tok sats tilbake i 2019 med modellen Carmen, som er noe så spesielt som en elektrisk hyperbil. Den har siden fått selskap av Hispano Suiza Carmen Boulogne, og nå er det duket for den tredje elektriske hyperbilen. Som nå enda litt mer super.
Den nye hyperbilen har nemlig fått et oppdatert design, enda bedre ytelse og på toppen et nytt batteri på 103 kWh.
‒ Det er ingen tvil om at vi fortsatt opprettholder pionerånden som preget selskapet siden min oldefar Damiàn Mateu og hans uatskillelige venn og forretningspartner Marc Birkigt for 120 år siden, sier Miguel Suqué, president for Hispano Suiza.
‒ Dette er en historie om mennesker, om biler og om tall, selvfølgelig. Men fremfor alt handler det om mennesker som jobber som et team og elsker et unikt og utfordrende prosjekt – et prosjekt med mye sjel.
Ettersom den nye beholder Carmen-navnet viderefører den også stilen til den første elektriske hyperbilen.
‒ Vi er veldig stolte av det vi har oppnådd på bare fem år. Dette 2024 er akselerasjonsåret der vi skal erobre nøkkelmarkeder for oss som USA, vi vil fullføre den europeiske homologeringen, og selvfølgelig er det et år for å feire arven vår, sier administrerende direktør Sergio Martínez Campos.
Hispano Suiza Carmen Sagrera er altså utstyrt med et nytt batteri som de selv har vært med på å utvikle, og selv om dette ganske så stort veier det kun 612 kilo. Vekt er som kjent viktig for hyperbiler, men for en elektrisk er også antall kWh viktig ‒ dette har økt med 23 kWh siden 1. generasjon.
Sagrera veier for øvrig inn til 1.875 kilo, og bilen er 4,73 meter lang og kun 1,24 meter høy.
Så med 103 kWh lurer du på rekkevidden. Vel, om man kjører normalt så viser WLTP-tallet ganske ok 480 kilometer.
Rent designmessig hyller den litt mer spisse fronten Hispano Suizas sportsbiler fra tidlig på 1900-tallet, og som vi ser av bildene bølger designet seg elegant bakover.
‒ Vi ville opprettholde merkets sporty arv, og hentet inspirasjon fra ikoniske design som Alfonso XIII og fra originalen Gentleman Driver-konseptet. Jeg tør påstå at med Sagrera har vi foredlet konseptet med sportslighet, samtidig som vi opprettholder vår tradisjon for fortreffelighet og legger scenen for fremtidig design, og oppfyller kundenes ønsker, sier designsjef Francesc Arenas.
Bak ser den alt annet enn retroaktig ut, og har blant annet en særdeles uvanlig aerooptimalisert bakvinge samt noen ganske kule runde baklykter.
Så matcher kreftene det spenstige designet? Ja, utvilsomt.
Sagrera nøyer seg ikke bare med en eller to motorer, men har faktisk fire. Jepp. Hver av disse har 205 kW/279 hk, og totalt er det 820 kW/1.115 hk og 1.160 Nm dreiemoment.
Motorene er koblet i serie på hver side, og hele løsningen åpner for at 0-100 km/t fyker unna på 2,6 sekunder.
Resten av drivverket henger selvsagt med på dette kjøret, og her er det blant annet en effektiv dreiemomentoverføring som sender kreftene til noen Michelin Pilot Sport 4 S-dekk, og det er et fjæringssystem som ifølge merket selv holder en racingstandard.
Sagrera må selvsagt også bremse på et litt annet nyt, og her er det blant annet 400 mm karbokeramiske skiver som takler temperaturer helt opp i voldsomme 1.000 grader.
Ettersom den europeiske godkjenningen ikke er langt unna og at merket faktisk holder til i Spania er det ingen overraskelse at nye Hispano Suiza Carmen Sagrera får debuten her på det gamle kontinentet, og det er vel heller ingen overraskelse at det skjer på den britiske fartsfesten Goodwood Festival of Speed i midten av juli.
Pris sier ikke Hispano Suiza noe om, og det er kanskje like greit.
Her er flere bilder av den tredje superbilen til merket som runder 120 år i 2024, Hispano Suiza Carmen Sagrera:
Les også: