Du har kanskje ikke hørt om Aspark, men dette bilmerket har faktisk drevet med elektriske superbiler i mange år. Masanori Yoshida etablerte selskapet som etter hvert skulle fokusere på elektriske superbiler i 2005, og 10 år senere kunne de vise den aller første hyperbilen ‒ et monster kalt Owl.
Siden har det bare ballet på seg, og da de viste fram den elektriske uglen i fjor sommer hadde den nærmere 2.000 hestekrefter og selskapet hadde est ut med hele 25 avdelinger rundt om i verden.
De har nemlig luftet SP600 rundt testbanen Automotive Testing Papenburg, og for det oppdraget hentet de inn Marc Basseng. Han var på alt annet enn dypt vann. Dette er nemlig en rutinert fører som vet alt om å kjøre fort, for på CV’en står blant annet seier i 24-timersløpet på Nürburgring.
Bridgestone dukket også opp med noen nye spesialdekk som kan takle enorme hastigheter.
Nå har ikke Aspark kun mange avdelinger, men også en rekke partnere som hjelper de til å lage superbiler. Manifattura Automobili Torino (MAT) har blant annet vært svært delaktig for å nå et nytt mål, å knuse toppfartrekorden til elbiler.
Bilen er dermed laget i Torino, og det er vel ikke veldig galt å lage en superbil i hjemlandet til Lamborghini og Ferrari?
Deretter pisket Basseng den opp til 420,8 km/t og så 430 km/t. Dermed var det duket for det skikkelige forsøket.
Direktøren til Bridgestone var også imponert.
‒ Det var en stor spenning under dette første forsøket for å ta rekorden, men vi så umiddelbart potensialet i samarbeidet mellom bilen og dekkene. Hele teamet hos Bridgestone jobbet ekstremt hardt for å levere dette prosjektet på en så kort periode, nok en vitnesbyrd om våre tekniske evner og hvordan vi samarbeider med partnerne våre, sier De Bock.
Den tredje som smilte om kapp med sola var MAT-grunnlegger Garella.
‒ Denne rekorden representerer en milepæl i veksten til MAT, et selskap som i dag representerer det beste fra den italienske tradisjonen i bilindustrien. På 10 år har vi utviklet mer enn 11 komplette kjøretøyprosjekter, og vi har vist at med de riktige ressursene er vi uten sidestykke. Jeg er veldig stolt av teamet mitt, og også ekstremt glad for å nå denne milepælen i jubileet for 10 år med stiftelsen av MAT.
Så får vi bare håpe at det eventuelt går litt raskere med denne utgaven enn den originale Owl, som altså brukte åtte år på å komme seg i produksjon.
Med 438 km/t hadde det iallfall gått unna mellom Oslo og Bergen.
Les også: