Audi-tuneren ABT fornekter seg ikke.
I løpet av en ganske kort periode har de spyttet ut noen helt vanvittige utgaver av de legendariske RS-modellene, og de inkluderer både SUVer og stasjonsvogner. Sjekk dette: Audi RS3-S med opptil 460 hk, Audi RS4-S med 510 hk, Audi SQ8-S med 700 hk og til slutt sjefen sjøl ‒ en Audi RS6-S med 720 hk.
De har ikke stoppet der, for nå har de klar en RS 7 som blir medlem av 700-klubben. Her snakker vi om en utgave som matcher sjefen, for denne RS7-S kan i likhet med RS6-S flekse 720 hestekrefter.
Nå er standardutgaven i seg selv ganske så vill, men her har altså ABT jekket opp kreftene med 120 hk takket være ABT Power S-løsningen.
Og ja, dette gjelder begge RS 7-utgavene, så både RS 7 Sportback og RS 7 Sportback Performance får økt effekt til 530 kW/720 hk og et minst like imponerende dreiemoment på opptil 950 Nm.
Men det handler som kjent ikke kun om kraft når ABT kaster seg over en bil, så her er det også en ABT aerodynamikkpakke av blank synlig karbonfiber. Dette inkluderer en frontleppe med RS7-S-skrift, frontblader, sideskjørt og bakspoiler. Det bør vel gjøre denne riktig så sportslig også i utseende?
Videre byr ABT på et nytt eksossystemet, fjærer og sportsstabilisatorer på for- og bakaksel, så her bør kjøreegenskapene også være optimale.
Bakerst stikker det ut noe enormt, for det er fire mattsvarte enderør i rustfritt stål på hele på 102 mm. Og det er heller ikke noe småtterier bilen er skodd med.
Her er det nemlig vektoptimerte 22-tommers ABT High Performance-hjul kledd, og for å sikre skikkelig grep når de vanvittige kreftene skal sendes ned i asfalten har bilen 285/30-dekk.
På innsiden av RS7-S finner vi blant annet et ABT-girknappdeksel i blank synlig karbon, RS7-S-logoen plassert på setene, gulvmattene og på start-stopp-knappen. Ja, det er til og med en inngangsbelysning med ABT.
På toppen av alt dette byr tunerne på en masse tilleggsutstyr til RS7-S, slik som et sportsratt i Alcantara, ABT girspadler i blank synlig karbonfiber og ABT seterammetrekk og dashbordtrekk i, ja, blank synlig karbonfiber.
Det som dog ikke er like morsom er prisen.
Nå tilbyr dessverre ikke Audi Norge en RS 7, og det nærmeste du kommer er selve ulven i fåreklær, en RS 6 Avant Performance. Stasjonsvognen med 630 hk starter på akkurat 2 millioner kroner, så slike utgaver gjør sine innhogg på kontoen.
ABT sier at konverteringspakken for RS7-S koster 48.900 euro, og det betyr rundt 560.000 kroner. Og ja, det følger heldigvis med en 5-års ABT-garanti.
Det er altså flere grunner til at vi neppe kommer til å se en Audi RS7-S på veiene nær oss, og det er jo synd.
Men vi har iallfall bilder av den særs ville RS 7-utgaven, så kos deg med disse i bildeserien under.