Den var utvilsomt ikke den vakreste på veien, 1980-tallets Fiat Panda. Men bak designet lurte faktisk en av de mest hyllede i bilindustrien, Giorgetto Giugiaro og Italdesign.
Italieneren tegnet også Fiat-modeller som Uno, Cromo og Punto, i tillegg til kjente biler som Audi 80, Volkswagens Passat og ikke minst Golfen. Ja, dette er også mannen bak Saab 9000.
Så ja, dette er altså en Grande Panda. Morsomt nok skal Fiat bekjempe de mange og rimeligere elbilene fra Kina med en kjempepanda. Nå er ikke den med fire hjul så veldig stor.
For her snakker vi om en bybil som faktisk under 4 meter i lengden, og det med én centimeter. Men Fiat og Stellantis har nye plattformer på gang, den til Panda heter Smart Car og er en såkalt multienergiplattform, og dette skal sørge for at den innvendige plassen blir ok selv for fem personer.
Bak har den litt mer høyreiste bilen også fått navnet Fiat godt synlig, og vi kan også se Panda skrevet på en ganske elegant og smart måte der bak. Baklyktene tar kuben foran og løfter løsningen bak, og i tillegg skal markante hjulbuer, vinkelen på vinduene og nedre del av støtfanger danne et robust utseende.
Fiat sier ingenting teknisk om elbilen, så hva den eventuelt kan lokke med av rekkevidde og ladehastigheter er ikke kjent. Men vi vet sånn virka.
- En Audi RS 7 med over 700 hk
- Vi sjekket ut kommende Kia EV3
- Fire felt og 110 km fra Oslo til Hafjell - om noen år