Fiat har på gang el elektrisk kjempepanda. (Fotos: Fiat)

En elektrisk Fiat Panda

Faktisk lever Pandaen i beste velgående, og nå er det duket for en helelektrisk utgave.


Den var utvilsomt ikke den vakreste på veien, 1980-tallets Fiat Panda. Men bak designet lurte faktisk en av de mest hyllede i bilindustrien, Giorgetto Giugiaro og Italdesign.

Italieneren tegnet også Fiat-modeller som Uno, Cromo og Punto, i tillegg til kjente biler som Audi 80, Volkswagens Passat og ikke minst Golfen. Ja, dette er også mannen bak Saab 9000.

Fiat Panda var som de første Golfen også firkantet og liten, og ble raskt en favoritt. Den kom i ny generasjon i 2003, og dagens Panda dukket opp i 2011. Den er altså 13 år, og det er på tide med en ny.

Og nå skal det virkelig løsne for Fiat, som sier at det skal komme en ny bil i familien hvert år fram til 2027.

‒ Den beste måten å feire 125 år med Fiat på er å vise frem første del av vår nye fremtid. Nye Grande Panda er designet i Torino hos vårt designsenter Centro Stile, og henter stor inspirasjon i originalens verdier, sier Fiat-sjef Olivier Francois.

‒ Med Grande Panda begynner Fiat nå sin overgang til globale, felles plattformer som dekker alle regioner i verden. Grande Panda er perfekt egnet for familier og urban mobilitet i alle land... en ekte Fiat!

Så ja, dette er altså en Grande Panda. Morsomt nok skal Fiat bekjempe de mange og rimeligere elbilene fra Kina med en kjempepanda. Nå er ikke den med fire hjul så veldig stor.

For her snakker vi om en bybil som faktisk under 4 meter i lengden, og det med én centimeter. Men Fiat og Stellantis har nye plattformer på gang, den til Panda heter Smart Car og er en såkalt multienergiplattform, og dette skal sørge for at den innvendige plassen blir ok selv for fem personer.

Selv om nye Fiat Grande Panda baner vei for et nytt designspråk trekker den også linjer tilbake til den klassiske utgave, men selvsagt med en moderne tolkning. Foran er den elektriske modellen dominert av en grill og lys med pikselpunkter, og ifølge Fiat skal kubene lyse som horisontale piksler arrangert i et sjakkbrettmønster når bilen kjører.

Spesielt fra siden skal Grande Panda nikke tilbake til den over 40 år gamle forgjengeren, og til ære for den klassiske Panda 4x4 kan man også se navnet Panda nederst på siden.

Bak har den litt mer høyreiste bilen også fått navnet Fiat godt synlig, og vi kan også se Panda skrevet på en ganske elegant og smart måte der bak. Baklyktene tar kuben foran og løfter løsningen bak, og i tillegg skal markante hjulbuer, vinkelen på vinduene og nedre del av støtfanger danne et robust utseende.

Fiat sier ingenting teknisk om elbilen, så hva den eventuelt kan lokke med av rekkevidde og ladehastigheter er ikke kjent. Men vi vet sånn virka.

Stellantis har nemlig flere elbiler på gang på den samme plattformen, og nye Citroën ë-C3 er allerede avduket. Bilen som presser prisen nesten helt ned til 200.000 kroner har et 44 kWh stort batteri som åpner for 324 kilometer rekkevidde, og åpner for 100 kW ladeeffekt.

Hva Fiat Grande Panda kan by på får vi muligens vite 11. juli, for da runder Fiat 125 år. Selve produksjonsutgave av den nye elbilen er ventet til Norge tidlig neste år.

Les også:

Debatt

Les mer om:

Elbiler Fiat Fiat Panda