Jaguar-merket rundet 100 år i 2022, men det tok 25 år før den første sportsbilen dukket opp. Og selv om XK-modellene på 1950-tallet satte britene på kartet, var det ikke før flotte E-Type ble introdusert i 1961 at de slo skikkelig igjennom.
Denne var basert på racerbilen D-Type som blant annet herjet i Le Mans, og var så flott at da selveste Enzo Ferrari så den for første gang skal han ha sagt at dette var den vakreste bilen han noensinne hadde sett.
E-Type ble produsert fram til 1974, men ikke tro at den ble fulgt av F-Type. Nei, arvtakeren het XJ-S, og den ble fulgt av XK i 1996 og en ny versjon av denne i 2005.
Da hadde Jaguar ventet lenge nok, og i 2013 smalt de endelig til med F-Type, den «ekte» arvtakeren til E-Type. Bilen var designet av Ian Callum, og var så flott at den like godt hanket inn den globale designprisen det året.
En annen F-modell, SUV-modellen F-Pace, gjentok den bedriften i 2017, og jaggu ble ikke elbilen I-Pace også kåret til årets flotteste i 2019. Alle tre er designet av Callum.
Nå har altså F-Type kommet til veiens ende, og det på omtrent samme dagen som den siste E-Type rullet av båndet i 1974. Begge er «ofre» for en ny tid.
E-Type grunnet den mer radikale Jaguar XJ-S, F-Type grunnet nye elektriske tider. Det er blant annet på gang en elektrisk 4-dørs GT meldt inn i løpet av 2025, og denne skal ikke ligne på noe annet som er på plass i dag.
Dermed må F-Type vike.
‒ Den unike visjonen til Jaguars grunnlegger, sir William Lyons, var å alltid være framtidsrettet, relevant og original. Dette har vært grunnlaget for Jaguar gjennom nesten et århundre med utvikling av moderne britisk luksus, sier Rawdon glover, administrerende direktør hos Jaguar.
‒ I dag, mens vi feirer F-Type og vår 75-årige historie med innovative Jaguar-sportsbiler, ser vi også fram til begynnelsen på en ny æra. Vi vil re-tenke og heve Jaguar-merket som vil være fokusert på å øke klientintimiteten og -engasjementet, underbygget av vår hensikt å inspirere som ingen andre.
Da F-Type kom som kabriolet i 2013 var dette den første 2-seters sportsbil på 40 år, og den kan faktisk skryte av å være mer populær enn E-Type. Jaguar har satt sammen 87.731 F-Type, mens E-Type sluttet på 72.528. Den aller siste F-Type ble satt sammen i forrige uke.
E-Type takket av med en spesialmodell i 50 eksemplarer, hvor alle foruten den nest siste var svart. Unntaket var en britisk racing-grønn utgave.
Begge de to viktige bilene er nå i Jaguar Daimler Heritage Trust (JDHT), som også huser den siste serien av XE, XF og XF Sportbrake som også har nådd slutten på produksjonen.
I 2025 blir Jaguar et helelektrisk merke, og om du lurer, ja, det finnes også en E-Pace. Den er i likhet med F-Pace en mer høyreist ladehybrid, og byr på en elektrisk rekkevidde på 60 kilometer.
Men den langt lavere og mer sportslige F-Type er ikke lenger blant de som produseres, og slik ser altså den aller siste kabriolet-utgaven ut:
Les også: