Du får stadig flere kilometer per krone når det kommer til nye elbiler. (Fotos: NAF)

Stadig mer rekkevidde for pengene

Prisen per kilometer rekkevidde for elbilene har falt med hele 25 prosent på to år.


‒ Nå kommer de rimelige bilene med god rekkevidde for fullt, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Han kan bakke opp ordene med den ferske rekkeviddetesten NAF og Motor nylig har gjennomført, for i den regner de også ut hva de 10 som går lengst koster per kilometer.

Og snittet for de 10 med lengst rekkevidde i 2022 var på 1.558 kroner per kilometer, mens snittet fra årets ferske El Prix-test viser en kilometerpris på 1.162 kroner. En fjerdedel av prisen er altså barbert bort.

Her baserer NAF seg på den reelle rekkevidden under testen og ikke WLTP-tallene, og for to år siden var det kun en elbil som krøp under 900 kroner kilometeren. Nå var det seks elbiler som matchet dette.

‒ Elbil-utviklingen de siste årene har gått fort, og det finnes nå en rekke alternativer for de som ønsker seg en rimeligere elbil med lang rekkevidde, sier Sødal.

Vi har nå kommet til en tid hvor bilmerkene må presse prisene for å gjøre elbilene konkurransedyktige, noe man også ser på nybilprisen. På samme tid er det ingen automatikk at de dyreste ruller lengst.

Ganske rimelige Renault Scenic E-Tech, den koster 449.000, kom lengst av alle. Den koster 799 kroer per kilometer, og hadde dermed den tredje laveste kilometerprisen av testbilene.

Både i 2022 og 2023 kostet bilene som rullet aller lengst godt over millionen, og dette var henholdsvis en Mercedes EQS og en Tesla Model S.

‒ Det er ingen tvil om at utviklingen går riktig vei. Forbruk, rekkevidde og lading blir stadig bedre, også for biler i det rimeligere prissjiktet, sier Sødal.

Dessverre er det fortsatt slik at vær og forhold spiller mye inn på rekkevidden, og under El Prix tidligere i juni var det regn og lave temperaturer. Slik var det også under testen i 2022, og dermed er disse to sammenlignbare.

Av de 10 bilene som gir mest rekkevidde for pengene var det kun tre som rullet over 500 kilometer, og igjen var Scenic best. Den stoppet på 563 kilometer.

Den testbilen som gir aller mest rekkevidde for pengene i testen er en Tesla Model 3 RWD, og med 461 kilometer endte den opp med 771 kroner per kilometer. Denne hadde en pris på 355.600 kroner da den ble testet.

Det var rett foran snuten på en MG 4 Trophy Extended Range som stanset etter 462 kilometer og havner dermed på 775 kroner kilometeren. Her kostet testbilen 357.800 kroner.

Grunnet de litt leie testforholdene var det kun en bil som klarte sin egen oppgitte rekkevidde under sommerens El Prix, og det var Mini Countryman som rullet 17 kilometer over oppgitt rekkevidde.

De resterende 25 elbilene måtte gi seg mellom 1 og helt opp til 135 kilometer før WLTP-tallet, og sistnevnte var en Volkswagen ID.7.

Om du vil se hele topp-10 for mest rekkevidde for pengene kan du sjekke ut listen hos NAF.

Les også:

Debatt

Les mer om:

Elbiler NAF El Prix