Det er på tur en ny Lexus RZ som både senker prisen og øker rekkevidden. (Fotos: Lexus)

Ny versjon av Lexus RZ tar prisen under halvmillionen

To gode nyheter rundt Lexus RZ. Det kommer en ny FWD-versjon som strekker ut rekkevidden ganske betraktelig, og som senker prisen i hundretusen-klassen.


Det har blitt tøff konkurranse blant elektriske SUV-modeller, og nå må også enkelte modeller konkurrere mot tvillingsøstre. Det gjelder Lexus RZ, som kjemper mot søstre som Toyota bZ4X og Subaru Solterra ‒ to ganske like elbiler satt sammen på samme plattform. 

Da betyr selvsagt rekkevidde og pris også en del, og begge deler tar Lexus RZ 300e fatt i. 

Dette er en ny versjon som kommer i tillegg til dages RZ 450e, en bil med firehjulsdrift og 440 kilometer rekkevidde. Den nye har forhjulsdrift og en WLTP-rekkevidde på 480 kilometer. 

‒ Denne modellen gir 40 kilometer lengre rekkevidde og en mer tilgjengelig pris, uten å gå på bekostning av Lexus-kvaliteten, sier administrerende direktør Piotr Pawlak i Toyota Norge, moderselskapet til Lexus i Norge.

‒ Målet er å gjøre Lexus tilgjengelig for flere.

Å fjerne en motor har flere fordeler. Bilen blir mer effektiv i forbruket og enda litt lettere, to viktige ting når det kommer til rekkevidde. Dermed har Lexus klart å øke rekkevidde med 9 prosent, og RZ 300e nærmer seg altså 500-grensen.

Tar man bort en motor faller også kreftene, men RZ 300e er fortsatt en ganske kapabel elbil. Her er det 150 kW/204 HK og et dreiemoment på 266 Nm, noe som åpner for 0-100 km/t på 8 sekunder.

Resten av bilen er ganske lik storesøster RZ 450e, så 300e har også komforten og kjøreopplevelsen som Lexus er kjent for.

Leder for Lexus i Norge, Jan Christian Holm, sier at lanseringen av den nye modellen er et strategisk valg for å bidra til at flere får muligheten til å eie en Lexus, og ta del i kundeopplevelsen som har plassert merket øverst på pallen i AutoIndex 13 år på rad.

 – Vi er overbevist om at RZ 300e vil tiltrekke seg nye kundegrupper som prioriterer økt rekkevidde og gunstig pris fremfor ekstra god fremkommelighet, sier Lexus-lederen.

 – Vi merker allerede stor interesse fra de delene av landet hvor snø og is ikke byr på de store utfordringene i hverdagen. Introduksjonsprisen på nye RZ 300e blir på 493.700 kroner levert Oslo. De første kundebilene kan leveres allerede fra august.

Lexus RZ er dyrest av trioen som er ganske like, men med en prisreduksjon på godt over 100.000 kroner er den nå helt i ryggen på Subaru Solterra som starter på 480.000 kroner.

Den klart mest populære av trioen, Toyota bZ4X, starter på sin side på 434.000 kroner.

Det er for øvrig registrert nærmere 9.000 bZ4X her i Norge, drøyt 1.300 Solterra og RZ nærmer seg nå tusen biler med norske skilt.

Og med 9 prosent bedre rekkevidde og et priskutt på solide 19 prosent bør det gå litt raskere enn om det kun hadde vært en versjon tilgjengelig, for som kjent betyr jo både rekkevidde og pris en del når nordmenn skal kjøpe seg en ny elbil.

Les også:

Debatt

Les mer om:

Elbiler Lexus Lexus RZ