Volkswagen åpner snart for bestilling av ID.7 Pro S som strekker ut rekkevidden ytterligere. (Fotos: Volkswagen)

Volkswagen med ny ID.7 som passerer 700 kilometer

Nå begynner det å svinge av rekkevidden til Volkswagens elbiler. Nye ID.7 Pro S bryter en ny grense.


Folkemerket gir virkelig gass rundt det elektriske flaggskipet ID.7, så her gjelder det å henge med i svingene. Først kom den «vanlige» ID.7, og deretter dukket det opp en ID.7 Tourer, en stasjonsvogn.

Så ga de gass med en ID.7 GTX, en litt mer utstyrt utgave tilgjengelig både som fastback og stasjonsvogn.

Men det er et lite problem med alle disse. Volkswagen har nemlig lovet at ID.7 også skal passere 700 kilometer i rekkevidde, og selv om ID.7 med et 77 kWh batteri passerer 600 kilometer er den ikke i nærheten av 700.

Nå har GTX et batteri på 86 kWh, men med 4Motion firehjulsdrift og 340 hk lander denne på 592 WLTP-kilometer.

Men tyskerne pleier å holde det de lover, og nå er også utgaven som bryter en ny drømmegrense på vei. Nemlig en Volkswagen ID.7 Pro S. Her er det altså en S etter Pro-benevnelsen som viser at dette er langdistansesjefen i familien.

 – Rekkeviddeangst hører forhistorien til, slår Sølve Kværn hos Volkswagen Norge fast.

Som Pro-versjonene kommer også Pro S som både fastback og stasjonsvogn, og kobler det 86 kWh (91 kWh brutto) store batteriet til bakhjulsdrift. Dermed brytes 700-grensen.

En Volkswagen ID.7 Pro S fastback kan skilte med 705 kilometer, mens Tourer-utgaven tar de elektriske stasjonsvognene ut av rekkeviddeangsten med hyggelige 686 kilometer.

‒ ID.7 i Pro-utgave har allerede god rekkevidde å vise til, og Pro S-modellene tilfører enda mer rekkevidde for de som kjører langt, sier Sølve Kværn, fungerende leder for Volkswagen personbil i importør Harald A. Møller.

‒ Rekkeviddeangst hører forhistorien til, og sammen med svært rask hurtiglading og forvarming av høyvoltbatteriet, kan man forflytte seg svært effektiv i Volkswagens ID.7-modeller,

Volkswagen ID.7 Pro S har for øvrig 286 hk og hurtiglading på inntil 200 kW, og sistnevnte åpner for 10-80 prosent på 26 minutter.

Og i jaget på enda mer rekkevidde gjør at Volkswagen, så sammen med de nye GTX-versjonene åpnes det snart for salg av Pro S-utgavene.

‒ Jeg vil derfor anbefale alle våre kunder å besøke sin nærmeste Volkswagen-forhandler for å ta ID.7 i nærmere øyesyn, og finne den riktige utstyrsvarianten for seg, sier Kværn.

I mai ble det også åpnet opp for bestillinger av en annen Pro S-utgave, og da handlet det om den aller første ID-bilen. En ID.3 Pro S strekker også ut rekkevidden, og med et 77 kWh stort batteri kan nå ID.3 skilte med en oppgitt rekkevidde på 553 kilometer.

ID.3 Pro S løfter også ladingen et hakk, og denne lyder nå på 175 kW.

Men begge deler er fortsatt litt bak storesøster ID.7 Pro S, for denne tar altså Volkswagen over grensen på 700 kilometer ‒ akkurat som de lovet. 

Les også:

Debatt