Maserati har faktisk to VM-titler i Formel 1. Eller skal vi si 1,5? For midt i 1954-skjedde det noe som aldri kommer til å skje igjen, nemlig en verdensmester som kjørte to forskjellige team.
Argentinske Juan Manuel Fangio, historiens 2. verdensmester i Formel 1, byttet nemlig team underveis i sesongen, og vraket Maserati til fordel for Mercedes.
Da hadde han attpåtil vunnet den første og tredje runden i en Maserati, og fulgte opp med å vinne sesongens fjerde løp i en Mercedes. Ja, veldig snodig.
Men i 1957 var Fangio tilbake i Maserati, og da tok han sin 5. og siste VM-tittel. Etter det ga Maserati seg i F1.
Et tiår senere skulle de også gi seg helt med motorsport, men i 2004 var det duket for comeback da de dukket opp i FIA GT-klassen. Det gikk riktig så bra, og bilen innkassert faktisk hele 27 seire.
Det er 20 år siden, og Maserati har tenkt å markere det skikkelig. Og de har en helt riktig bil for anledningen.
For da de returnerte til motorsporten var det med MC12-modellen, en bil laget for landeveien og for å innfri GT-reglementet som sa at minst 25 biler må være produserte.
MC12 var den store inspirasjonen da Maserati klemte til med en ny sportsbil i 2020, MC20. Dette er en ganske viktig bil, for her snakker vi om den første modellen som var utstyrt med den innovative V6 Nettuno-motoren.
Maserati MC20 har rukket å bli fire år, og nå er det også duket for to spesialversjoner. Og Maserati tuller ikke med dette begrepet, for de skal kun lage 20 biler av hver og dermed totalt 40 eksemplarer.
Bilene er selvsagt utstyrt med spesielle farger og litt mer eksklusive ting, og er inspirert av henholdsvis MC12 Stradale og MC12 GT1 Vitaphone. Førstnevnte var for øvrig designet av legenden Giorgetto Giugiaro.
Maserati MC20 Icona skal bringe minnene tilbake til de mest ikoniske Maseratiene noensinne, og har fargene til MC12 Stradale tilbake i 2004. Den hyllet på sin side stilen til Maserati Trofeo Light da den kjørte i 24-timers Daytona, som var den første bilen som ble inspirert av Maserati Birdcage Type 61 produsert mellom 1959 og 1961.
Så ja, her er det mange inspirasjoner.
Det er selvsagt også mange litt mer spesielle detaljer, og selvsagt finner vi også det italienske flagget på utsiden.
Den andre heter MC20 Leggenda, og da er listen lagt for den. Denne har farger som minner om MC12 GT1-bilen som tok tre seire i 24-timersløpet på Spa. Også Leggenda har en rekke unike løsninger som skiller den ut fra resten av MC20-familien, og som Icona er det også brukt mer karbon på innsiden.
Begge to har også noe spesielt på dekselet over Nettuno-motoren, for der er det et merke som enten sier «Icona. Una di 20» eller «Leggenda. Una di 20».
MC-navnet står for øvrig for Maserati Corse, og 12 som den første het henviste til 12 sylinder som den Ferrari-avledede motoren hadde.
Faktisk er MC12 Stradale fortsatt den den raskeste produksjonsbilen Maserati har noensinne produsert – toppfarten var 330 km/t med akselerasjon fra 0 til 100 på 3,8 sekunder. Her nøyde Maserati seg med 50 eksemplarer.
MC20 Icona og MC20 Leggenda hyller altså både den og mange andre gamle biler, og under kan du sjekke ut flere bilder av de to hyllestversjonene og noen av de med litt flere år på baken.
Les også: