Alfa Romeo Junior, en bil på kun 4,17 meter, har allerede rukket å skrive et par overskrifter. For det første er dette Alfas første elbil, og for det andre terget den på seg selveste Milano. Ja, byen.
Alfa Romeo ville nemlig kalle den Milano, men det fikk de ikke lov til. Dermed lot de fansen bestemme navnet, og det endte passende nok opp med Junior. Alfa tok navneklusset med en god porsjon humor, og takket myndighetene for all PR de hadde skaffet bilen.
Nå bør ikke Alfa Romeo være altfor bekymret for Junior, for dette er helt klart en liten elektrisk sportsbil.
For målet har ikke bare vært å maksimere ytelsen, men her har også viktige kjøreting som veigrep og kjøreglede vært sentralt.
Videre kan Alfa forteller at det er en Torsen limited slip differensial som skal sørge for best mulig trekkraft under alle forhold, og at den mekaniske låsingen av diffen sørger for maksimalt grep under akselerasjon og i svingkjøring.
Og ja, det er selvsagt litt ekstra også når det kommer til kjøreinnstillinger.
Her er det mulig å stille inn effekt, dreiemoment, styring og kalibrering av gasspedalen på tre nivåer, noe som betyr tre kjøremoduser. D er «Dynamic» og åpner for maksimal sportslighet, mens N er «Natural» og tilpasset daglig bruk.