Flere bilmerker er på plass i Formel 1, og det inkluderer Alpine, Aston Martin, Ferrari. McLaren og Mercedes. Og det er kanskje ikke så rart.
For det første er dette en av de aller største sportene når det kommer til markedsføring, og ikke minst er F1 en perfekt arena for å utvikle ny teknologi som gjør superbiler fra disse merkene enda, ja, suprere.
Over i den elektriske søsterserien Formel E skjer det også store ting. En ny sesong er knappe kun tre uker unna, da starter testkjøringen, og dette er den 11. sesongen siden starten i 2014.
Dette markerer også starten på en ny generasjon biler, mer bestemt Gen3 Evo, og denne følger Gen1 (sesong 1-4), Gen2 (sesong 5-8) og Gen3. Det har selvsagt gått unna i takt med den generelle utviklingen av elbiler, og kreftene har for eksempel gått fra 150 kW til 350 kW på samme tid som vekten er trimmet fra 900 og ned til 850 kilo.
Det betyr altså enda raskere helelektriske racerbiler, men hvor rask er de egentlig? Jo, enda raskere enn F1-bilene opp til 100 km/t.
Her forklarer Formel E selv den nye Gen3 Evo-bilen:
- Den raskest 1-seteren opp til 100 km/t: Det tar 1,86 sekunder, noe som er 30 prosent raskere enn dagens F1-bil.
- Raskere, sterkere, mer smidig: Oppgraderinger gir rundt 2 prosent mer ytelse målt mot Gen3-bilen. Det betyr at de er litt raskere rundt en bane.
- Bedre kjøreegenskaper: Et aggressivt nytt chassisoppsett er designet for å være sterkere, mer robust og mer aerodynamisk, og dermed åpne for enda mer hjul-til-hjul-racing.
- Firehjulsdrift (AWD): Både F1-biler og de tidligere generasjonene av Formel E-bilene har bakhjulsdrift, men nå dukker firehjulsdrift opp. Denne blir tilgjengelig under kvalifiseringsdueller, løpsstarter og i Attack-modus. Det siste er en spesiell greie hvor bilene i en kort periode kan få mer krefter for å gjøre det enklere å kjøre forbi.
- Bedre grep: Det er nye og enda mer optimaliserte dekk for all slags vær, og disse gir 5-10 prosent mer grep. Og ja, laget av 35 prosent resirkulerte og bærekraftige materialer, 9 prosent mer enn dekkene brukt av Gen3-bilene.
Akkurat det skal snart Jean-Eric Vergne teste, og er det en som vet det meste om Formel E-bilene er det han. Dette er den eneste dobbeltmesteren i Formel E som også har flest pole positions, og lagkamerat er tyske Maximilian Günther.
Dette er fakta om bilen de nå skal ratte rundt baner over hele verden:
- 350 kW hk firehjulsdrift
- Frontmotor (250 kW) og bakmotor (350 kW)
- Maksimal effekt: 350 kW (476 hk)
- Toppfart: 280 km/t (optimalisert for gatebaner)
- Akselerasjon fra 0 til 100 km/t: Mindre enn to sekunder
- Elektrisk firehjuls bremsesystem (Brake-By-Wire)
- Energigjenvinningskapasitet under bremsing: 600 kW
- 50 prosent av energien som brukes under et løp kommer fra bremseregenerering
- Etter hjulskifte: Ikke ignorer dette varslet
- «Verdens raskeste» til Oslo Motor Show
- MG Cyberster GT er en rimelig toppløs superbil