Toyota tråkker nå inn i Formel 1, mens DS har vist fram den nye Formel E-bilen. (Foto: DS/Toyota)

Toyota inn i F1 ‒ og den nye generasjonen Formel E-bil

To store ting i de tyngste motorsportseriene: Toyota inngår et teknisk samarbeid med Haas-teamet i Formel 1, og det er duket for en ny generasjon Formel E-biler.


Flere bilmerker er på plass i Formel 1, og det inkluderer Alpine, Aston Martin, Ferrari. McLaren og Mercedes. Og det er kanskje ikke så rart.

For det første er dette en av de aller største sportene når det kommer til markedsføring, og ikke minst er F1 en perfekt arena for å utvikle ny teknologi som gjør superbiler fra disse merkene enda, ja, suprere.

-->
Fra 2026 dukker også Audi opp, og hovedgrunnen her er utvikling. Det kommer nemlig nye reguleringer rundt drivverket det året, selv om V6-motoren består. Her skal det være enda mer elektrisk kraft og 100 prosent bærekraftig drivstoff, og Audi tar over Sauber-laget.

Et annet av de litt mindre, Haas, får snart hjelp av Toyota.

Laget som offisielt heter MoneyGram Haas F1 Team har nemlig inngått et teknisk partnerskap med den japanske giganten, og det er muligens ikke så overraskende som det kanskje høres ut som.

For Toyota Motor Corpoporation har en styreleder som heter Akio Toyota, og han er motorsportfrelst. Faktisk klyver ha stadig inn bak rattet på racerbiler, og da under navnet Morizo.

Målet for Toyota er da også å skape et miljø hvor unge japanske racerførere, ingeniører og mekanikere får erfaring og kan vokse i F1-sirkuset, ja, i tillegg til å legge et bedre grunnlag for å lage enda bedre biler.

Det er avdelingen kalt Toyota Gazoo Racing (TGR) som blir partner med Haas, og mer spesifikt skal treningsførere, ingeniører og mekanikere delta i testkjøringer for Haas-teamet. Dette gir selvsagt disse TGR-ansatte unike erfaringer, og TGR skal også bidra til aerodynamisk utvikling av F1-bilene.

Dette samarbeider strekker seg også ut til selve løpene.

«Kunnskap og infrastruktur for deling av store mengder data, som kjøredata under pågående løp, umiddelbar analyse av slike data og rask bruk av den i strategisk planlegging for det pågående løpet», heter det fra Toyota.

(Foto: Toyota)

Over i den elektriske søsterserien Formel E skjer det også store ting. En ny sesong er knappe kun tre uker unna, da starter testkjøringen, og dette er den 11. sesongen siden starten i 2014.

Dette markerer også starten på en ny generasjon biler, mer bestemt Gen3 Evo, og denne følger Gen1 (sesong 1-4), Gen2 (sesong 5-8) og Gen3. Det har selvsagt gått unna i takt med den generelle utviklingen av elbiler, og kreftene har for eksempel gått fra 150 kW til 350 kW på samme tid som vekten er trimmet fra 900 og ned til 850 kilo.

Det betyr altså enda raskere helelektriske racerbiler, men hvor rask er de egentlig? Jo, enda raskere enn F1-bilene opp til 100 km/t.

Her forklarer Formel E selv den nye Gen3 Evo-bilen:

  • Den raskest 1-seteren opp til 100 km/t: Det tar 1,86 sekunder, noe som er 30 prosent raskere enn dagens F1-bil.
  • Raskere, sterkere, mer smidig: Oppgraderinger gir rundt 2 prosent mer ytelse målt mot Gen3-bilen. Det betyr at de er litt raskere rundt en bane.
  • Bedre kjøreegenskaper: Et aggressivt nytt chassisoppsett er designet for å være sterkere, mer robust og mer aerodynamisk, og dermed åpne for enda mer hjul-til-hjul-racing.
  • Firehjulsdrift (AWD): Både F1-biler og de tidligere generasjonene av Formel E-bilene har bakhjulsdrift, men nå dukker firehjulsdrift opp. Denne blir tilgjengelig under kvalifiseringsdueller, løpsstarter og i Attack-modus. Det siste er en spesiell greie hvor bilene i en kort periode kan få mer krefter for å gjøre det enklere å kjøre forbi.
  • Bedre grep: Det er nye og enda mer optimaliserte dekk for all slags vær, og disse gir 5-10 prosent mer grep. Og ja, laget av 35 prosent resirkulerte og bærekraftige materialer, 9 prosent mer enn dekkene brukt av Gen3-bilene.
Laget DS Penske som består av DS Automobiles og Penske Autosport har avduket sin nye elektriske racer, en som heter Gen3 Evo DS E-Tense FE25.

DS Performance har brukt over to år på å utvikle den avanserte drivenheten, noe som selvsagt også vil komme de vanlige bilene til gode etter hvert. Enheten består av en inverter, girkasse og motor, og i tillegg til å være mer effektiv skal bilen også være mer komfortabel å kjøre.

(Foto: DS Automobiles)

Akkurat det skal snart Jean-Eric Vergne teste, og er det en som vet det meste om Formel E-bilene er det han. Dette er den eneste dobbeltmesteren i Formel E som også har flest pole positions, og lagkamerat er tyske Maximilian Günther.

Dette er fakta om bilen de nå skal ratte rundt baner over hele verden:

  • 350 kW hk firehjulsdrift
  • Frontmotor (250 kW) og bakmotor (350 kW)
  • Maksimal effekt: 350 kW (476 hk)
  • Toppfart: 280 km/t (optimalisert for gatebaner)
  • Akselerasjon fra 0 til 100 km/t: Mindre enn to sekunder
  • Elektrisk firehjuls bremsesystem (Brake-By-Wire)
  • Energigjenvinningskapasitet under bremsing: 600 kW
  • 50 prosent av energien som brukes under et løp kommer fra bremseregenerering
‒ For DS Automobiles har denne sesongen enda mer betydning enn en tittel. Først og fremst tar vi fatt på vår 10. sesong av Formel E! Siden 2015 har merket vårt samlet 121 løp, fire mesterskapstitler, 16 seire, 51 pallplasser og 24 pole-plasseringer – noe som er eksepsjonelt, sier DS Performance-direktør Eugenio Franzetti.

‒ Videre presenterer vi nå en bil som har et helt nytt design og en ny drivlinje utviklet av DS Performance. I dag er jeg spesielt stolt over den enorme mengden arbeid som er lagt ned av våre ingeniører og mekanikere de siste to årene. DS E-Tense FE25 vil være en stor ressurs for oss for å bringe DS Penske mot noen store suksesser.

Årets sesong starter i brasilianske Sao Paulo 7. desember, og det hele avsluttes i London 27. juli. Totalt skal det kjøres 17 løp på 11 ulike baner, og som i F1 har det foreløpig ikke vært noen norske førere i Formel E.

Les også:

Debatt