Det litt rare gule symbolet med et utropstegn (!) i midten viser et dekk sett forfra, og er på fagspråket kalt et TPMS-varsel. På vanlig norsk betyr dette et varsel om for lavt dekktrykk.
‒ Lampen varsler deg som bilfører om at ett eller flere av hjulene har lavt trykk eller har punktert, forklarer rådgiver i NAF, Jan Harry Svendsen.
‒ Ignorerer du varslet kan du risikere å kjøre rundt med et flatt dekk som ikke bare er trafikkfarlig, men som også vil bli en dyr affære fordi du også ødelegger felgen dekket sitter på.
Han sier dersom lampen begynner å lyse må du stoppe på et trygt sted for å sjekke at dekket ikke er punktert. Er det fortsatt luft i dekket må du etterfylle det så snart som mulig.
‒ Om lampen fortsetter å lyse etter at du har etterfylt luft bør du sjekke i instruksjonsboken hvordan du nullstiller den. Står det ikke noe der om hvordan du gjør det, anbefaler vi at du tar en telefon til verkstedet slik at de kan hjelpe deg med å fjerne varselet, sier Svendsen
Mange biler har for øvrig en tilbakestilling for dekktrykk-varslet gjennom en knapp i hanskerommet eller via infotainment-skjermen, så sjekk gjerne der om du ikke finner noe i instruksjonsboken.
Dette gule varslsymbolet har altså mange sett, og det kan også forsvinne helt av seg selv for deretter dukke opp neste gang man starter på kjøreturen.
‒ Dette skyldes at luften inne i dekket varmes opp når man kjører. Varm luft utvider seg og dermed øker trykket og lampen slukker, forklarer Svendsen.
‒ Systemene er veldig følsomme, og det er ikke store trykkfallet som skal til før varsellampen lyser. Dekk som lagres kan tape noe luft og ofte er det nok til at systemene varsler om punktering. Det er også grunnen til at mange opplever at systemene varsler når man legger om fra sommer- til vinterdekk.
I dagens elbiltid er riktig dekktrykk også viktig for rekkevidden, for dette påvirker rulleevnen til bilen og dermed forbruket.
NAF anbefaler at du kontrollerer dekktrykket når dekkene er kalde, altså før man har kjørt lenge på dem.
‒ Det tar fire minutter å sjekke at man har korrekt dekktrykk, belønningen er lengre rekkevidde på elbilen og lavere forbruk uansett drivlinje, i tillegg til økt sikkerhet, sier NAF-rådgiveren.
De aller fleste bilene som ruller rundt på norske veier har et system som overvåker dekktrykk kalt Tyre Pressure Monitoring System (TPMS), for dette har vært standard på alle biler solgt i Norge siden 1. november 2014.
‒ Med en gjennomsnittsalder på bilparken på rett i rundt 11 år, har svært mange av bilene som ruller på veien TPMS, sier Svendsen.
‒ Enkelt forklart har systemet sensorer i hvert hjul som overvåker dekktrykket. Blir det avvik varsles føreren gjennom et varsel i bilens instrumentpanel.
Og ettersom dekkene ofte ikke er 100 prosent tette kan altså sommerlagret vinterhjul ha for lite luft når de nå settes på bilen, så dukker dette litt irriterende varslet opp så bør du gjøre som NAF sier og sjekke lufttrykket.
Les også: