Som de fleste andre merker har også Hongqi store elektriske planer, og det inkluderer ikke færre enn 20 nye modeller de neste fem årene. Ja, i snitt blir det fire nye biler hvert eneste år, så de har det travelt.
Her hjemme startet det altså med E-HS9, en stor og litt Rolls-Royce-lignende SUV med oppgitt rekkevidde på 515 kilometer og firehjulsdrift. Men skal de klare 20 nye modeller må de altså gi gass.
Det gjør de, og under Paris Motor Show har de bekreftet to nye modeller som er på vei, begge EH7-utgaver ‒ og mer eksakt en sedan i form av EH7 og SUV-søsteren kalt EHS7.
At Hongqi sikter seg inn på litt mer glamour viste også arrangementet i Paris, for den berømte franske sangeren Joyce Jonathan dukket også opp. Hun ble for øvrig den aller første offisielle eieren av en Hongqi EHS7, og ja, du skal til og med få se et bilde når hun prøvesitter bilen. Men da må du henge med hele veien nedover her.
På plass var selvsagt også Hongqi-presidenten.
‒ Mine damer og herrer, det er min glede å kunngjøre den offisielle lanseringen av EH7 og EHS7 for salg over hele Europa, med leveringer som starter om to måneder, sa Liu Changqing.
‒ EH7 vil bli priset fra 49.999 euro, mens EHS7 starter på 53.999 euro. Hongqi er ikke bare et nytt reisevalg, men en pålitelig og pålitelig venn du kan stole på.
Tar vi utgangspunkt i de europeiske prisene vil altså sedanen starte på rundt 588.000 kroner, mens SUV-modellen havner på rundt 636.000 kroner. Men vi kjenner ikke de norske prisene, og E-HS9 er for tiden inne i en kampanje med en startpris på 586.900 kroner. Så vi får vente og se hva EH7-bilene faktisk lander på.
Begge to baner vei for en ny elektrisk plattform som heter Hongqi Tiangong, og denne har et integrert elektrisk drivsystem som strekker ut rekkevidden og reduserer ladetiden.
Hongqi sier at sedanen EH7 får rekkevidder opp mot 655 kilometer, mens EHS7 skal tilby 600 kilometer. Begge to lader fra 10 til 80 prosent på ganske raske 20 minutter.
Hongqi EH7 kan også lokke med firehjulsdrift og 619 hk som åpner for 0-100 km/t på lynraske 3,5 sekunder, og der er også en egen snø-modus som jo er kjekt her i Norge.
Og ja, varme i rattet og baksetet, og funksjoner som 2-veislading, en elektrisk bakluke samt at denne åpner for en hengervekt på 1.000 kilo.
Denne utgaven er 4,98 meter lang og har en akselavstand på hele 3 meter, så det bør med andre ord ikke stå på den innvendige plassen. Begge bilene har også en rekke sikkerhetsfunksjoner, og er også nylig godkjent av tyske TÜV Rheinland som dermed bekrefter at dette er svært trygge biler.
Når det gjelder Hongqi EHS7 byr også denne på firehjulsdrift og 619 hk, og her tar det 3,9 sekunder å komme seg opp til 100 km/t.
SUV-modellen er 4,93 meter lang og har også en akselavstand på akkurat 3 meter, og i tillegg til de andre tingene som også sedanen byr på kan EHS7 lokke med en hengervekt på 1.500 kilo.
Når de to bilene faktisk er på plass i Norge vet vi ikke, men presidenten sa altså at de europeiske leveringene skulle starte om to måneder.
Hongqi har for øvrig store europeiske ambisjoner, og planen er å opprette servicepunkter i hele 29 land her på det gamle kontinentet.
Her er noen flere bilder fra premieren til to av de 20 nye modellene som skal komme, EH7 og EHS7, samt noen av den nye og digre luksus-sedanen Guoya som også er på plass i Paris:
Les også: