BYD har på gang nok en elbil, og denne gang handler det om en SUV-coupé. (Fotos: BYD)

BYD viser ny SUV-coupé

BYD Sealion 7 byr både på et sportslig design og firehjulsdrift, og er ikke minst tilpasset europeiske kunder.


En bil som har premiere på en stor bilutstilling bruker vanligvis en stund på å komme seg til bilforhandlerne, men så har vi dette med regel og unntak.

Det unntaket er BYD Sealion 7, en helt ny elbil som akkurat nå vises fram under Paris Motor Show. Denne blir merkets 6. elektriske modell i Europa, og bør også treffe greit her i Norge.

-->
Ok, navnet kan virke litt klønete, men dette er altså en bil som hører hjemme i Ocean-familien til BYD. Så når du først ser hva som står der etter dette ganske greit ‒ dette er nemlig sjøløven i familien. Altså sea lion.

Når det gjelder Norge bør denne kunne være aktuell for mange, for ja, den har firehjulsdrift, noe som jo er viktig for mange nordmenn som skal slite seg gjennom en lang vinter. Sealion 7 har også en størrelse som lokker mange, 4,83 meter i lengden, og en akselavstand som bør gjøre det svært så romslig på innsiden ‒ 2,93 meter. 

Med sine coupélinjer har Sealion 7 også et sportslig design, og dette følges også opp av et drivverk som sender elbilen opp til 100 km/t på 4,5 sekunder. Toppfarten er opplyst til 215 km/t.

BYD Europa opplyser ladeffekten som lyder på raske 230 kW, men sier ikke noe om batteriets størrelse, dette er det såkalte Blade-batteriet, ei heller noe om rekkevidden eller krefter.

‒ Dette er en bil vi har gledet oss til å lansere. Sealion 7 kombinerer stor plass, rask lading, rikelig med utstyr og imponerende lang rekkevidde – alt pakket inn i et elegant og moderne design, sier Simen Wøien Christensen, salgssjef i BYD Norge.

‒ Med avansert firehjulstrekk og gode kjøreegenskaper er den som skreddersydd for norske kjøreforhold, og passer perfekt for familier som ønsker en praktisk og miljøvennlig bil. Vi har stor tro på at Sealion 7 vil bli en favoritt blant norske bilkjøpere.

Det er Wolfgang Egger som har trukket i trådene når det kommer til designet, tyskeren som tidligere har hevet lønn hos merker som Alfa Romeo, Audi og Lamborghini, og bilen følger altså i hjulsporene på modeller Dolphin, Seal U og Seal 4x4 som alle hører hjemme i Ocean-serien.

På innsiden har ifølge BYD også Sealion 7 et maritimt preg, og de sier at det er flytende former, en dobbeltlags midtkonsoll og høykvalitetsmaterialer. Her er det mulig å velge mellom vegansk skinn eller nappaskinn, og det er også flere interiør- og eksteriørfargealternativer.

Sealion7 er satt sammen på BYDs e-Platform 3.0, og det unike Blade-batteriet som er integrert i bilens struktur er også fritt for kobolt. Den kommende elbilen har også det nye iTAC-systemet (Intelligent Torque Adaptation Control) som skal forbedre stabiliteten ved å justere momentet for å hindre skrens og maksimere kontrollen, opplyser BYD.

Som sagt har bilen fått premiere under det pågående Paris Motor Show, men det betyr ikke at den fortsatt er et stykke unna. Faktisk er den allerede på vei, og BYD sier at leveringene skal starte allerede 4. kvartal.

Den norske importøren sier at priser og komplette spesifikasjoner for BYD Sealion 7 blir annonsert i løpet av kort tid, og at de åpner for bestillinger om bare noen uker.

Her er flere bilder av BYDs sjette elbilmodell her i Europa, BYD Sealion 7:

Les også:

Debatt

Les mer om:

Elbiler BYD BYD Sealion 7