Alpine viser som de andre store franske merkene fram en masse nyheter under Paris Motor Show. (Foto: Alpine)

Franske merker med en masse nyheter

Det er duket for Paris Motor Show, og både Alpine, Citroën, Peugeot og Renault har dratt med seg en masse nyheter.


Årets høydepunkt for de franske merkene er den store bilutstillingen i Paris, og dette er den 90. utgaven av Mondial de l'Auto. Den aller ble faktisk arrangert så langt tilbake som i 1896!

Dette er en viktig greie for mange av de europeiske merkene, men det er altså de franske som er på hjemmebane her. Det betyr at de gir litt ekstra gass, og vi har samlet de største nyhetene som disse byr på.

-->
La oss ta det alfabetisk, så dermed starter vi med det aller yngste merket av kvartetten ‒ Alpine. 

Den sportslige søsteren i Renault-gruppen som også er i Formel 1 kan lokke med tre verdenspremierer, inkludert en som mange venter på ‒ A390-modellen. Og ja, de viser selvsagt også fram ferske A290, lillesøsteren til denne. 

Her er de fire bilene samlet til et aldri så lite familiebilde:

(Foto: Alpine)

A390 vises fram en som utstillingsbil, og dette er en forhåndsvisning av en sportslig fastback som skal være en av tre biler i Alpines Dream Garage.

Alpine sier ikke noen om egenskapene til bilen, som skal inn i produksjon til neste år. Men som bildet under viser bør det iallfall ikke stå på linjene, og ettersom dette er et merke som er på plass i F1 bør det vel heller ikke være noe i veien med verken kreftene eller kjøreegenskapene?

(Foto: Alpine)

Millionen som besøker den franske bilutstillingen kan også sjekke ut en bil som faktisk også dukket opp på den forrige messen, Paris Motor Show anno 2022. 

Dette er en prototype som heter Alpenglow Hy6, og her avslører de to siste bokstavene hva dette er. Alpenglow er nemlig utstyrt med en splitter ny forbrenningsmotor som verken benytter bensin eller diesel, men ja, hydrogen. Tallet 6 refererer til antall sylindre. 

Alpenglow har altså lagt bak seg to år med utvikling siden den siste ble vist i Paris, og mye tid har gått til motoren. Den nye er en 3.5-liters V6-motor som skal brenne hydrogen enda mer optimalt, og her er det nok av krefter ‒ 740 hk.

Dette er et rullende laboratorium også som sist ble sett under årets Le Mans, men den gang med en firer under panseret. Og hvem satt bak rattet? Jo, den tidligere fotballstjernen Zindine Zidane, som er en Alpine-ambassadør.

Vi kan jo bare håpe at den 5,2 meter lange superbilen når produksjon, for dette er noe helt utenom det vanlige. Sjekk denne:

(Foto: Alpine)

Den tredje nye bilen Alpine viser i Paris er en ny utgave av A110. og mer eksakt en A110 R Ultime.

Som navnet sier at dette den ultimate utgaven av sportsbilen A110, og skal by på det aller beste innen ingeniørkunst. 

Denne skal kun lages i 110 eksemplarer, og den finslipte utgaven har 345 hk og 420 Nm, det siste er 80 Nm mer enn A110 R Turini-versjonen. Men det er mer. Takket være aerodynamiske grep har den 160 kilo mer marktrykk under toppfart, så her bør det virkelig gå unna også i svingene.

A110 R Ultime skal for øvrig klare 0-100 km/t på 3,8 sekunder, og om du lurer på prisen kan vi opplyse at den starter på 265.000 euro i Frankrike. Så kanskje like greit de setter punktum etter 110 eksemplarer.  

(Foto: Alpine)

Citroën gir ful gass i Paris, og har intet mindre enn fire verdenspremierer der. Nye C4 og C4 X i C-segmentet, C5 Aircross Concept og så har selveste Ami 4-årsjubileum. Det må selvsagt markeres skikkelig. 

I tillegg viser Citroën fram resten av modellene, som den splitter nye C3 som allerede har rukket å bli bestilt over 50.000 ganger. Ikke at det er så rart, elbilen bikker så vidt 200.000 kroner, så her er det mye bil for pengene. 

Men størst spenning er det selvsagt knyttet til premierene, og det inkluderer to ny C4. 

Den vanlige C4 er en kompakt sedan som skal kombinere dynamikken til en coupé-lignende sedan med subtile SUV-stylingdetaljer, og her er både fronten og bakenden ny. 

Som vanlig har Citroën lagt ned litt ekstra innsats rundt setene, så her er det både nye Advanced Comfort-seter og et nytt instrumentpanel. Og ingen fare, denne blir også tilgjengelig som elbil. 

(Foto: Citroën)

Det er også duket for en ny C4 X, som ifølge det franske merket kombinerer elegansen og flyten til en fastback, raffinementet til en romslig 4-dørs og holdningen til en SUV. Jepp, intet mindre. 

Denne har selvsagt alt det som den vanlige C4 kan by på, inkludert komfortseter, og som C4 blir den også tilgjengelig som elbil. 

(Foto: Citroën)

Citroën viser også fram et C5 Aircross-konsept, og denne gir en forsmak på en ny SUV som er på vei. Dette er en familie-sedan, og her beskriver Citroën designet som originalt og selvsikkert, muskuløst og skarpt. 

Her er det jobbet mye med designet, SUV-modeller er jo som kjent ikke veldig aerodynamiske, så vi får håpe at dette gir resultater når det kommer til forbruket. Det er som kjent viktig for elbiler, og også nye C5 Aircross dukker opp i en slik versjon. 

Denne bilen blir avduket i 2025. 

Sist, og minst, Citroën viser fram en ny Ami og en Ami Buggy Vision i Paris. 

Ami feirer nemlig sin 4-årsdag og forhåndsviser et helt nytt design. For ja, til neste kommer den en helt ny Ami med blant annet høyere frontlykter. 

Og ikke minst blir vingene stripete som et nikk til dens ikoniske stamfar, 2 CV. 

(Foto: Citroën)

Ami Buggy Vision er den litt mer viltre søsteren, og på utstillingen i Paris viser Citroën en slik som er tilpasset spesielt kitesurfing. 

Her er det for eksempel kroker for å feste brett, et soltak som kan åpnes helt og en ekstra LED-bar. «Slipp deg løs»-konseptet skal vise en fremtidig versjon, så denne tar spranget fra konsept til produksjon.

(Foto: Citroën)

Peugeot drar med seg hele den elektriske porteføljen til Paris, men det er kun en bil som kan betegnes som verdenspremiere ‒ en ny E-408. 

Her er alle bilene Peugeot viser fram under den store utstillingen, og hvordan de selv beskriver de forskjellige bilene:

Peugeot E-208: Frankrikes bestselgende elbil i første halvdel av 2024 og segmentleder i Europa. Den vil overvinne deg med sitt uimotståelige utseende, morsomme å kjøre-følelse og elektrisk ytelse, med en rekkevidde på opptil 410 km.

Peugeot E-2008: Peugeots kompakte SUV, som nylig har hatt en betydelig utvikling, er nå mer sprek og smidig enn noen gang, og kombinerer eleganse med ytelse.

Peugeot E-308: Denne kompakte sedanen er en perfekt blanding av dynamisk ytelse, futuristisk design og avanserte funksjoner. Den satte standarden i sin kategori.

Peugeot E-3008: Den nye Peugeot Fastback SUV-en får poeng med sin neste generasjons design, sin nye Panoramic i-Cockpit med en 21-tommers buet skjerm for en oppslukende og høyteknologisk kjøreopplevelse, og den beste elektriske ytelsen i sin segment. På Paris Motor Show 2024 vil Peugeot vise frem «Long Range»-versjonen av Peugeot E-3008, som tilbyr opptil 700 km rekkevidde, den beste elektriske rekkevidden på SUV-markedet. Dette er det eneste kjøretøyet i sitt segment som kan kjøre fra Paris til Nice med bare to stopp.

Peugeot E-5008: SUV-en i klasse over med sin 7-seterkapasitet og opptil 668 km rekkevidde, Peugeot E-5008 er et unikt tilbud på markedet. Denne SUV-en kombinerer komfort, kabinareal, modularitet og teknisk innovasjon for en eksepsjonell kjøreopplevelse.

Peugeot E-408: Vist frem i en verdenspremiere, kombinerer en uventet og virkelig iøynefallende stil med enestående effektivitet. Peugeot E-408 er unik i sitt segment takket være sin dynamiske fastback-design.

(Foto: Peugeot)

Renault har med seg den kanskje aller største nyheten, for i Paris er det duket for premiere for selveste Renault 4 E-Tech electric. Ja, en helt ny generasjon av folketbilen på 1960- og 70-tallet, og denne gang er den også helelektrisk. 

Dette er altså arven til det franske symbolet for frihet for alle, og den nye elbilen som så vidt drar seg over 4,1 meter i lengde skal passe til alle ‒ både de i byer, på landet, de som kun er en eller to og for hele familier. 

Bilen byr på rett over 400 kilometer rekkevidde for den som ruller lengst på en lading, og er såpass paktrisk at det også er godt over 400 liter med bagasjeplass. 

Ettersom den har verdenspremiere i Paris så er den fortsatt et lite stykke unna, men Renault har iallfall meldt den klar til neste år en gang. 

(Foto: Renault)

Men det er ikke alt Renault har med seg til kjærlighetens hovedstad. 

De har også med en ny og elektrisk variant av den modellen som faktisk tok over for Renault 4, Twingo. Mer eksakt viser de fram en Renault Twingo E-Tech. 

Dette er en elektrisk prototype som er betegnet som en urban bybil laget uten kompromisser, inkludert prisen. Renault har som mål at denne skal krype under 20.000 euro, så ja, en virkelig billigbil. 

Nå må vi vente litt på selve produksjonsmodellen, for selv om dette er en prototype som forhåndsviser en produksjonsmodell er ikke den elektriske Twingoen meldt inn før i 2026. 

Ettersom denne er et stykke unna sier ikke Renault noe om egenskapene, så det blir spennende å se hva de lander på. 

Selve prototypen kan de besøkende på Paris Motor Show selv sjekke ut, for Renault Twingo E-Tech er som vi nå skjønner en av mange nye franske biler som blir vist fram der.

(Foto: Renault)

Les også:

Debatt