Toyota Prius er kjent for et lavt forbruk, og har nå kjørt seg rett inn i den berømte rekordboka. (Fotos: Toyota)

Rekkeviddeangst? Prius satte ny forbuksrekord

Dagens generasjon Toyota Prius har hanket inn sin 30. pris, og denne gang handlet det om forbruk og dermed rekkevidde . Denne blir vond å slå.


Det er som kjent mange rare rekorder i boka til den irske ølprodusenten Guinness, men det er også noen som er langt lettere å ha et forhold til. Som forbruk og dermed rekkevidde for en bil.

For en slik rekord bør Toyotas Prius passe ganske perfekt, for dette er altså verdens aller første masseproduserte hybrid. Det betyr at den kombinerer elektrisk og tradisjonell drift.

-->
Toyota satte i gang produksjonen av denne allerede sent i 1997, så de har nå høstet veldig mye erfaring med å kombinere disse to drift-typene. Dagens Prius befinner seg i 5. generasjon og kom i 2022, og er selvsagt enda mer effektiv enn de fire foregående.

Og spesielt for de som lever av å kjøre bil kastet seg raskt rundt og sikret seg den effektive bilen.  

‒ Priusen var lenge den foretrukne taxibilen i Norge, sier administrerende direktør i Toyota Norge, Piotr Pawlak.

‒ Nå har spesielt Rav4 Plug-in hybrid og Yaris Cross tatt over som våre viktigste lavutslippsbiler, mens elbilen bZ4X selger aller mest i Norge.

Nå er ikke den aller nyeste tilgjengelig i Norge, så dette er en aldri så liten nedtur for de som lider av rekkeviddeangst i disse elbiltider. For denne spiser rekkevidde både til frokost, lunsj, middag og kvelds.

Den er selvsagt på plass i USA hvor utviklingen av den aller første også var sentral, og i dag kommer Priusen i flere varianter. Det inkluderer den med det klassiske 2.0 Hybrid-systemet med forhjulsdrift, og det var nettopp basismodellen LE som ble brukt for å sette en virkelig imponerende verdensrekord.

Bak rattet satt Wayne Gerdes, en skikkelig ekspert på langdistansereiser med minimalt drivstofforbruk. Reisen startet foran Los Angeles City Hall, og bilen rullet og rullet helt til den kom til New York City Hall. Det er 3.211,7 miles, 5.168,7 kilometer, så dette var virkelig en langtur som satte bilen på prøve.

For ikke tro at dette var i unnavind og nedoverbakke, og underveis møtte bilen forskjellige vei- og værforhold og klatret til og med opp til en høyde på 2.133 meter. Bilen og føreren måtte også håndtere temperaturer på over 40 grader i Mojave-ørkenen, og ved Mexicogulfen ble også sterke vindkast en utfordring.

Men tross alt dette skjøt ikke forbruket veldig i været, for å si det forsiktig. Snittet på turen som varte en uke ble på 93,158 mpg, noe som betyr 0,252 liter på mila.

Gerdes senket den tidligere rekorden med nærmere 20 mpg-enheter (over 0,6 l/100 km). Bilen brukte da også mindre drivstoff enn det som er vanlig for denne modellen ‒ vanligvis bruker den 0,41 liter på mila.

‒ Ikke alle kan kjøre så effektivt, men dette resultatet er det beste eksempelet på Toyotas teknologiske potensial, sier Gerdes.

Han og Prius har altså kjørt seg rett inn i Guinness Rekordbok, og dette er altså en bil som har hanket inn en masse priser de siste årene ‒ inkludert å bli kåret til årets bil i Nord-Amerika. 

‒ Siden lanseringen har Prius overrasket, og den gjør det fortsatt i dag, sier cheal Tripp, visepresident for Toyota i USA.

‒ Å sette ny rekord for laveste gjennomsnittlige drivstofforbruk er det beste beviset på at denne bilen er et ekte ingeniørkunstverk.

Og for dere som gjerne vil spare noen kroner på å kjøre effektivt, har hypermiling-ekspert Gerdes noen enkle tips.

Han foreslår en rolig akselerasjon når man starter kjøringen, og deretter holde et jevnt trykk på gasspedalen underveis. Og hold blikket langt foran, for det tredje og siste tipset er å ta foten av gasspedalen og la bilen selv bremse så mye som mulig når du skal stoppe i for eksempel et kryss.

Lykke til om du vil ta rekorden fra Gerdes!

Les også:

Debatt

Les mer om:

Toyota Toyota Prius