Hmmm, hva i alle dager er dette? (Fotos: Mobilize)

Sjekk disse «elbilene»

Mobilize, et selskap i Renault-gruppen som skal fokusere på smarte mobilitetsløsninger, viser nå fram to kjøretøy som kan gjøre hverdagen enklere i byene.


Franske Mobilize har en ganske enkel beskrevet oppgave ‒ de skal oppfordre til en bærekraftig energiomstilling som er i tråd med Renault-gruppens mål om å oppnå karbonnøytralitet i Europa innen 2040.

Enkel på papiret, men det blir straks verre når de faktiske løsningene skal lages. Men de bretter opp ermene og kjører på, og akkurat nå betyr det to nye kjøretøy ‒ Duo og Bento. 

-->
Dette er mikroløsninger spesielt rettet mot bykjøring, og Duo er en elektrisk firhjuling (quadrisykkel) mens Bento er en slags varebilutgave. Ja, en minivarebil. 

Mobilize legger til at begge to også kan også gi mobilitetsløsninger i regioner med begrenset kollektivtransport.

Både Duo og Bento blir tilgjengelig både for private og bedrifter, og førstnevnte er en 2-seter som også kan kjøres uten førerkort. Vel, avhengig av versjon og lokale forskrifter. 

Bento på sin side er en mikrobil som krever førerkort, og her er passasjersetet kastet ut til fordel for lagringsplassen. Denne har en 649 liters lastekasse for å frakte småutstyr og annet gods.

Duo er den minste av de to med en lengde på 2,43 meter, mens Bento strekker denne ut til 2,54 meter. Så nei, ingen er veldig store, og bør kunne manøvreres greit også i travle bysentre. Og ja, parkeres ganske greit. 

Mobilize sier at med sin sentrale kjøreposisjon og optimaliserte fjæring leverer Duo og Bento en unik kjøreopplevelse, og sikkerheten er også ivaretatt. Begge kommer med en kollisjonspute for føreren, så dette er en «første» i firehjulssykkel-segmentet. 

Rekkevidden er overraskende god, begge to skal klare opptil 161 kilometer før laderen må fram. Ikke verst!

Du kan bare glemme det klassiske bildesignet når det kommer til Duo og Bento, for her er det store glassflater og som du skal få se av bildene noen veldig spesielle dører. Mobilize sier at de har gått for utseende til en futuristisk romkapsel. 

Nå er det ikke bare lokal forurensing disse to skal dempe, for her er det benyttet over 40 prosent resirkulerte materialer og hele 95 prosent er resirkulerbart.

Dette er søstre, så duoen kommer også med sin egen «MyDuo»-lapp som blant annet kan generere opptil seks digitale nøkler, noe som er unikt for Renault-gruppen.

Det uvanlige paret skal avdukes under Paris Motor Show, og blir på samme tid tilgjengelig for bestilling i utvalgte markeder. 

‒ Som å svare på utfordringene med mobilitet i og rundt byer, reflekterer Duo og Bento visjonen til Mobilize: Å gi detalj- og bedriftskunder mobilitetsløsninger som er tryggere, enklere, mer miljøvennlige og tett på linje med de store problemene byene står overfor i dag, sier Gianluca De Ficchy, administrerende direktør i Mobilize.

‒ Duo og Bento legemliggjør en dristig og futuristisk visjon om urban mobilitet, med et design som overgår tradisjonelle bilkoder. Disse kjøretøyene er designet med mer enn 40 prosent resirkulerte materialer og er en del av en miljøvennlig tilnærming. Som en smarttelefon er de enkle, smarte og tilkoblet, skreddersydd for byen, skiller de seg ut for sin sikkerhet, eksepsjonelle smidighet og lave fotavtrykk, legger Matthieu Tenenbaum til, COO i Mobilize.

Her er flere bilder av de knøttsmå «elbilene» som skal bidra til smartere mobilitet i byene:

Les også:

Debatt

Les mer om:

Elbiler Mobilize